Evenimentul Zilei > Social > Mit și adevăr despre mâncarea de post. Kilograme în plus și stări de oboseală? Este foarte posibil! Cum poți evita asta
Mit și adevăr despre mâncarea de post. Kilograme în plus și stări de oboseală? Este foarte posibil! Cum poți evita asta

Mit și adevăr despre mâncarea de post. Kilograme în plus și stări de oboseală? Este foarte posibil! Cum poți evita asta

Dincolo de partea religioasă, multe persoane văd postul ca pe un fel de dietă sau o cură de detoxifiere. Nu este însă deloc așa. Dacă nu avem un meniu sănătos și complet putem ajunge să ne îngrășăm, să acuzăm stări de oboseală și să facem indigestii serioase atunci când revenim la alimentația obișnuită.

Ultimul mit care a generat numeroase discuții este acela că proteinele vegetale sunt incomplete sau parțial complete. Medicii spun că acest lucru este adevărat, deoarece majoritatea produselor de post nu conțin toți cei nouă amino-acizi esențiali. Excepție fac soia, cânepa, quinoa și semințele.

Postul poate duce la multiple deficiențe nutriționale. Carbohidrați de origine vegetală găsim, legume, fructe găsim, pâine și biscuiți găsim. Dacă este să ne referim la grăsimi, excludem grăsimile de origine animală precum untul, smântâna, iaurturile, însă găsim grăsimi de origine vegetală precum uleiul de măsline, nuci, alume, migdale.

Dar ce ne facem cu proteinele? Pentru că proteinele de origine vegetală nu sunt complete de cele mai multe ori, cu mici excepții, și atunci este foarte important cum le combinăm în așa fel încât să avem toți amino-acizii esențiali”, a declarat dr. Anca Hancu, medic nutriționist, la „Neatza cu Răzvan și Dani“.

Nu trebuie să mâncăm mai mult

Se mai spune că în post trebuie să mâncăm mai mult ca să compensăm lipsa proteinei animale. Medicii spun însă că trebuie să mâncăm corect. „Putem începe cu acele proteine vegetale. Soia, semințele de cânepă, chia, quinoa sunt acele proteine vegetale complete care conțin toți amino-acizii esențiali și pe care trebuie să-i aducem din afara organismului, pentru că nu-i poate sintetiza corpul nostru.

Mai avem și alimente mai prietenoase pe care noi le cunoaștem, respectiv fasolea, lintea, mazărea, pe care le putem găti ușor. Mai avem un orez combinat cu ciuperci, mai avem un humus“, a mai spus medicul.

Postul poate să îngrașe

Un alt mit spune că postul îngrașă. Mai ales la noi la români acest lucru este adevărat. Explicația este simplă. Mulți dintre noi nu alegem doar legume și fructe și mâncăm cartofi părjiți, pâine cu gem, dar și multe alte dulciuri de post pentru a combate starea de oboseală care poate să apară.

„Pentru cei care nu știu să țină post, dau au această dorință, pot încerca să țină de două ori pe săptămână, nu tot postul.
Cei care vor să slăbească în post s-ar putea să se îngrașe, pentru că mănâncă cartofi pai, pâine cu gem, pentru că simt această lipsă de energie și mănâncă mai multe dulciuri.

Aici este un mare secret! Încercați să fiți atenți, încercați să vă aduceți proteina vegetală în cantitate suficientă, faceți combinațiile potrivite și nu mâncați dulciuri în exces”, a mai spus medicul.

Postul poate fi scump

Alte două mituri spun că este mai scump să mâncăm de post, iar legumele verzi nu prea țin de foame. Ambele afirmații sunt complet adevărate. Dacă alegem să ținem un post sănătos, acest lucru poate să ne coste mai mult, deoarece seimțele și alimentele care conțin multe proteine vegetale complete nu sunt deloc ieftine. Este adevărat că legumele verzi nu țin de foame pentru că nu conțin multe proteine. Ele trebuie combinate și cu alte alimente.

Atenție la schimbările bruște

O altă problemă a postului este severitatea lui. Oamenii care aleg să țină tot postul de Crăciun sau de Paște, pot avea surprize neplăcute de sărbători. După o perioadă în care organismul a fost obișnuit doar cu vegetale, va fi destul de greu să asimileze o masă copioasă cum este cea de sărbători. Putem face o indigestie de toată frumusețea, chiar dacă doar gustăm din toate, nu neapărat de înfruptăm.

Meniu sănătos pentru o zi de post

Dimineața: Fulgi de hrișcă / fulgi de ovăz cu o băutură de migdale sau cocos în loc de lapte. Dacă simțim nevoia de mai multă energie, punem niște stafide sau smochine. La gustare poate fi o banană
Prânz: un orez cu ciuperci, gătit cu condimente și o supă cremă de dovlecel. La gustare mai merge un fruct
Cină: salată de spanac cu boabe de năut și lămâie și, eventual, o bucată de tofu, potrivit dcnews.ro.