Cum vom intra în spațiile închise. Aceste documente vor fi obligatorii
- Radu Balaj
- 17 aprilie 2021, 07:23
Adeverinţa de vaccinare anti-COVID, un test RT-PCR negativ, realizat cu maximum 48 de ore înaintea începerii evenimentului, sau un test destinat diagnosticării rapide negativ se numără printre condiţiile participării publicului la activităţile cultural-creative în spaţii închise în condiţiile unei rate a incidenţei infecţiilor cu SARS-CoV-2 cumulate mai mici de 7,5/1000 de locuitori. Condițiile sunt propuse potrivit unui set de măsuri lansat de Ministerul Culturii pentru reluarea activităţilor din domeniu, în spaţii închise, de la 1 iunie, pe perioada stării de alertă.
În funcţie de situaţia epidemiologică generală, de particularităţile regionale şi locale, operatorii culturali vor pune în aplicare unul dintre următoarele scenarii:
Scenariul 1
*** Scenariul 1 - organizarea şi desfăşurarea activităţilor cultural-creative în spaţii închise este permisă folosind capacitatea maximă a spaţiului respectiv şi în condiţiile unei rate a incidenţei cumulate mai mici de 7,5/1000 de locuitori în localităţile în care se află acestea, dacă toate persoanele care participă la eveniment se încadrează în una dintre situaţiile de mai jos:
* accesul persoanelor se va face în baza adeverinţei de vaccinare, care va atesta încheierea procesului de vaccinare, la 10 zile de la realizarea rapelului, aceasta urmând a se prezenta împreună cu un act de identitate;
* test RT-PCR negativ realizat cu maximum 48 de ore înaintea începerii evenimentului;
* testare cu un test destinat diagnosticării rapide a virusului SARS-CoV-2 - accesul în sală se va face doar în baza unui test cu un rezultat negativ, ce va fi realizat în ziua evenimentului;
* au trecut prin boală şi pot face dovada prezenţei anticorpilor printr-un document medical, care nu va fi mai vechi de 90 de zile.
Măsuri suplimentare în Scenariul 1
Potrivit propunerilor, în cazul în care o acţiune culturală se organizează în scenariul 1, următoarele măsuri suplimentare sunt aplicabile în completarea măsurilor generale de siguranţă sanitară pentru sectorul cultural-creativ:
* publicul poate participa la eveniment în picioare; se vor aloca minim 4 mp pentru fiecare persoană;
* participanţii sunt obligaţi în continuare să poarte mască pe toată durata evenimentului;
* sala/spaţiul poate fi folosit la capacitate maximă, ocupând toate locurile;
* consumul de băuturi şi alimente se va realiza doar în spaţiile special amenajate şi doar cu respectarea normelor ordinului comun Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului şi Ministerul Sănătăţii.
*** Scenariul 2
* organizarea şi desfăşurarea activităţilor cultural-creative în spaţii închise este permisă fără a depăşi 2/3 din capacitatea spaţiului, dar nu mai mult de 500 de spectatori şi în condiţiile unei rate a incidenţei cumulate mai mici de 3/1000 de locuitori, în localităţile în care se află acestea. Accesul publicului la acest tip de eveniment nu este restricţionat de nicio dovadă medicală.
* organizarea şi desfăşurarea activităţilor cultural-creative în spaţii închise este permisă fără a depăşi 1/2 din capacitatea spaţiului, dar nu mai mult de 300 de spectatori şi în condiţiile unei rate a incidenţei cumulate mai mici de 5/1000 de locuitori, în localităţile în care se află acestea. Accesul publicului la acest tip de eveniment nu este restricţionat de nicio dovadă medicală.
* organizarea şi desfăşurarea activităţilor cultural-creative în spaţii închise este permisă fără a depăşi 1/3 din capacitatea spaţiului, dar nu mai mult de 200 de spectatori şi în condiţiile unei rate a incidenţei cumulate mai mici de 7,5/1000 de locuitori, în localităţile în care se află acestea. Accesul publicului la acest tip de eveniment nu este restricţionat de nicio dovadă medicală.
Măsuri Suplimentare în Scenariul 2
În cazul în care o acţiune culturală se organizează în Scenariul 2, următoarele măsuri suplimentare sunt aplicabile în completarea măsurilor generale de siguranţă sanitară pentru sectorul cultural-creativ:
* spaţiul va fi organizat cu locuri de şezut (scaune, bănci, pufuri etc.). Publicul nu poate urmări un spectacol/concert în picioare;
* personalul va verifica respectarea distanţării în timpul spectacolului;
* se va aloca un scaun liber pe lateral între fiecare spectator, în cazul în care organizatorii amenajează spaţiul cu locuri de şezut (scaune, bănci, pufuri etc.), urmând a se aloca 1 m între fiecare spectator. Prin excepţie de la aceste reguli, grupurile de până la două persoane şi membrii aceleiaşi familii pot sta împreună;
* spectatorii nu stau faţă în faţă, ci unii în spatele celorlalţi, înlăturând astfel riscul contaminării directe prin proximitate.
Evenimentele care vor avea loc în spații HoReCa, vor beneficia de reglementări specifice HoReCa
În cazul în care evenimentul se desfăşoară într-un restaurant, bar sau cafenea organizarea spaţiului şi a publicului se va face conform reglementărilor specifice HORECA din ordinul comun în vigoare al Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului şi Ministerului Sănătăţii, relatează Agerpres .
Potrivit Ministerului Culturii, prin spaţii închise se înţelege atât spaţiul convenţional în care se pot desfăşura spectacole, concerte, proiecţii de film, conferinţe etc., cât şi spaţiul neconvenţional, cum ar fi hale industriale, săli de sport, holul sau spaţiul larg al unui clădiri, cafenele, restaurante etc.
Prin activităţi culturale se înţelege fără a se limita la: teatru, dans, concert, film, stand-up comedy sau expoziţie, expoziţie temporară, târg, workshop, conferinţă cu caracter cultural sau creativ.
"Persoanele care coordonează fiecare producţie sunt responsabile de verificarea modalităţii de implementare a acestor recomandări, în vederea reducerii impactului riscului de infecţie cu SARS-CoV-2, respectând măsurile sanitare generale aplicabile în funcţie de specificul activităţii. Asumarea riscurilor ce revin în urma participării la un eveniment se face de către toţi participanţii: spectator, artist, furnizor de servicii, lucrător şi organizator", mai precizează documentul.