Unii angajați din România se pregătesc să primească bonusurile de final de an. Ce modalități de acordare a primelor aleg angajatorii

Unii angajați din România se pregătesc să primească bonusurile de final de an. Ce modalități de acordare a primelor aleg angajatorii sursa; arhivă EVZ

Pentru companiile care vor acorda bonusuri în acest final de an, există mai multe posibilități, la alegere, majoritatea dintre ele fiind mulțumitoare pentru angajați.

Chiar dacă situația economică este una dificilă în acest an, una dintre marile cauze fiind legată de prelungirea pandemiei de coronavirus, sunt companii cărora nu le-a mers rău. Și, în condițiile în care au realizat profit în 2021 au decis să și acorde bonusuri extrasalariale angajaților.

Modalitățile prin care angajatorii le pot acorda bonusuri angajaților

Sunt câteva moduri în care angajatorii îi pot răsplăti pe angajați peste venitul stipulat în contractul de muncă. Iată câteva dintre posibilitățile acordării bonusurilor, menționate de siteul avocatnet.ro.

1. Cardurile și tichetele cadou reprezintă un tip de beneficiu aflat la mare căutare, cu atât mai mult în perioada sărbătorilor, mai ales că aduce avantaje ambelor părți. Mai exact, angajații performanți sunt motivați prin oferirea acestui beneficiu menit să le recompenseze eforturile depuse de-a lungul anului, iar angajatorul își poate optimiza, în acest mod, cheltuielile.

Ne puteți urmări și pe Google News

2. Voucherele de vacanță reprezintă un tip de beneficiu foarte apreciat de angajați, întrucât aduce în prim-plan echilibrul dintre viața personală și profesională, care a devenit cu atât mai important în contextul pandemiei. Prin urmare, firmele pot alege să ofere, pe perioada concediului de odihnă al anumitor salariați, astfel de vouchere, ori să le dea prime de vacanță, sau, în aceeași idee, le pot deconta acestora cheltuielile aferente unei vacanțe efectuate pe perioada concediului de odihnă, în condițiile prevăzute de legislația în vigoare. În oricare dintre situații, vorbim iarăși despre o modalitate avantajoasă pentru angajator de a-și recompensa angajații cheie.

O opțiune sunt și pensiile private facultative din pilonul 3

3. Serviciile medicale oferite angajaților (precum și familiei acestora, în unele cazuri) reprezintă, poate, unul dintre cele mai apreciate beneficii extrasalariale acordate în contextul pandemic. Cum pandemia de coronavirus ne-a amintit că trebuie să avem grijă de sănătate, înainte de orice altceva, abonamentele medicale cu servicii dintre cele mai diverse, incluse în pachetul oferit, devin astfel esențiale.

Pe lângă asemenea abonamente medicale la diferiți furnizori privați, care pot fi oferite, după caz, doar angajaților sau chiar și membrilor familiei acestora, nu sunt excluse nici serviciile medicale ce pot fi oferite angajaților care au fost infectați cu coronavirus și care au dezvoltat eventuale complicații ce necesită tratament pe termen lung.

4. Pensiile private facultative, din pilonul 3, dacă vin ca beneficiu extrasalarial din partea angajatorului, ar putea fi privite ca o formă de investiție în viitorul angajaților performanți, fidelizându-i pe aceștia pe termen lung.

5. Abonamentul la diverse activități sportive, deși poate nu foarte popular în ultima perioadă, pe fondul restricțiilor impuse de pandemia de coronavirus, se poate dovedi a fi, pentru unii angajați pentru care sportul face parte din viața de zi cu zi, un beneficiu important.

Consiliere psihologică sau un program flexibil

6. Tichetele culturale (și cursurile de formare profesională continuă), un beneficiu nou apărut, au ca scop încurajarea activităților recreative și a celor legate de educație în rândul angajaților, pot fi benefice celor pentru care investiția în propria dezvoltare personală și profesională contează foarte mult. În plus, acestea pot contribui totodată la starea de bine a angajaților, care se reflectă, invariabil, în productivitatea la locul de muncă.

7. Decont pentru telemuncă. Cum telemunca a devenit noua realitate și aceasta presupune totuși niște cheltuieli în plus pentru angajați, s-a stabilit, la finalul anului trecut, că firmele pot deconta până la 400 de lei pe lună pentru telesalariați, fără a plăti impozit și contribuții sociale. Prin urmare, bugetul pentru adaptarea spațiului de lucru de acasă și pentru suportarea cheltuielilor aferente, generate de activitatea de telemuncă, ar putea fi apreciat de anumiți salariați.

8. Consiliere psihologică. Deși încă destul de neglijată în societatea românească, sănătatea mintală ocupă, după aproape doi ani de pandemie, un loc important în viața oamenilor. Prin urmare, consilierea psihologică, online sau în cadrul unor ședințe organizate față în față, pentru angajați poate veni în ajutorul celor care resimt în mod acut stresul din ultima perioadă, care le afectează atât viața personală, cât și cea profesională, deci inclusiv relațiile cu colegii.

9. Flexibilitatea este, de asemenea, alături de telemuncă, un beneficiu important, cu precădere pentru noile generații (și nu numai). Astfel, un program de muncă flexibil, care să permită un echilibru între job și viața personală, poate fi un mare plus în relația angajat - angajator.

În condițiile în care jobul permite, mai degrabă decât un program fix, rigid, de la 9:00 la 17:00 sau 18:00, activitatea poate fi organizată pe livrabile. Adică angajatul poate să aibă taskuri clar trasate, pe care trebuie să le livreze în fiecare zi, fără a fi nepărat condiționat de un anumit program, aspect care s-ar putea dovedi un mod de fidelizare a angajaților performanți, pentru care, la finalul zilei, contează să bifeze tot ceea ce au de făcut și nu când anume fac asta, conform sursei citate.