Aici s-a ajuns după ce mai multe nume cunoscute din România au promovat şi încă mai promovează produse şi servicii fără a spune că sunt reclame plătite.

Publicul care le urmăreşte activitatea în mediul online ar trebui informat că o postare este publicitară fiind marcată cu (P), ceea ce nu prea se întâmplă.

Aceasta a fost situaţia şi în cazul celebrei Andreea Esca, dar şi în cazul altor dive din media, precum Andreea Marin, Alessandra Stoicescu și Andreea Berecleanu.

Marcarea publicităţii de la început

Codul de bune practici în influencer marketing a fost lansat recent de IAB România alături de 2Performant şi conţine mai multe obligaţii pentru cei vizaţi.

Când vine vorba despre publicitate, influencerii ar trebui să o marcheze foarte clar încă la începutul materialelor, dar asta va însemna pentru ei o scădere a audienţei.

Este ştiut faptul că publicul este sensibil când persoana urmărită pe reţelele de socializare are diverse postări publicitare mai puţin potrivire cu aşteptările lor legate de conţinut.

O scădere a numărului celor prezenţi pe Facebook, Instagram sau YouTube aduce de la sine şi pierderi financiare pentru influenceri întrucât cota lor de piaţă nu va mai fi acceaşi.

„În strânsă legătură cu publicitatea înșelătoare, influencerul este obligat să anunțe în mod public parteneriatul pe care îl are cu brandul respectiv, indiferent de mediul în care se realizează campania”, se arată în respectivul volum.

Consiliului Român pentru Publicitate

Mai sunt şi alte reguli menţionate în Codul realizat cu susținerea IAB Spania și a Consiliului Român pentru Publicitate, în colaborare cu Social Smarts si Avocatoo.ro.

Conform autorilor, scopul acestuia este acela de a îmbunătăți credibilitatea, transparența și eficiența sectorului, „ajutând industria publicitară să înțeleagă provocările și noutățile atunci când se planifică o campanie cu influenceri”.

În afară de educare şi autoreglementare a pieței, printre componentele Codului se regăsesc şi cele referitoare la identificarea formatelor publicitare, a prețurilor și a legalității comunicării cu ajutorul creatorilor de conținut.

Când și cum trebuie marcată publicitatea?

Sunt mai multe răspunsuri pentru această întrebare, dar printre cele mai importante merită meţionate următoarele:

– pentru articolul de pe blog sau site, trebuie scris la începutul articolului că este un conținut sponsorizat

– pentru conținutul video sau audio, divulgarea trebuie să fie menținută suficient timp la început încât consumatorii să poată să-și dea seama de conținutul plătit.

– totodată, cu privire la conținutul video sau audio se recomandă introducerea divulgării la mijloc sau la final

– divulgarea trebuie să fie făcută înainte de butonul „citește mai mult”, indiferent dacă acel copy o permite sau nu.

– mai întâi vine divulgarea şi apoi povestea sau conținutul.

Esenţială pentru acest tip de activitate este şi următoarea observaţie inclusă în Cod: „Mențiunile anterioare trebuie să se regăsească în toate postările unui influencer, nu doar într-o serie.

Spre exemplu, dacă există o serie de Stories, divulgările trebuie făcute în toate materialele, nu doar în primul sau ultimul.”

Înşelătorie mascată de coincidenţă

Amintim că la 27 iulie 2020, Libertatea dezvăluia că Andreea Esca îşi păcălea telespectatorii care o urmăreau pe reţelele de socializare.

În prim-plan apărea o analiză despre 5 ani de reclame nemarcate cu (P) şi postate de Esca pe Facebook sau Instagram. Scânteia care aprinsese acel subiect pornea de la o petrecere pe litoralul Mării Negre.

La evenimentul din această vară, prezentatoarea Ştirilor Pro Tv şi alte vedete din trust au încălcat regulile impuse în pandemie.

Petrecerea respectivă avea în centru lansarea unui resort de lux, iar postările lansate de Esca şi alte vedete n-au fost marcate cu (P), subiect despre care puteţi citi mai multe detalii aici.

sursa: paginademedia.ro