Pentru a avea un stil de viață echilibrat și pentru a nu ne mai confrunta cu probleme cauzate de kilogramele în plus, în fiecare zi ar trebui să consumăm o anumită cantitate de proteine. Acestea pot fi luate fie din sursă animală, fie din sursă vegetală, în jurul acestor două obținui existând numeroase dezbateri.

În vreme ce unii susțin că proteinele animale sunt cele mai bune, alții afirmă că acestea stau la baza apariției cancerului și recomandă proteinele vegetale. Cu toate acestea, medicii ne recomandă să consumăm zilnic proteine de cea mai bună calitate.

Singur aliment vegetal nu este suficient

„Dacă ar fi să ne imaginăm proteinele, am putea spune că sunt ca nişte blocuri construite din cărămizi, iar fiecare cărămidă reprezintă un aminoacid. Sunt doar 20 de cărămizi diferite, însă fiecare bloc este construit din cel puţin 300. Dintre cei 20 de aminoacizi, nouă sunt consideraţi esenţiali pentru că nu pot fi «fabricaţi» de către organism, sursa lor rămânând alimentaţia echilibrată.

Utilizarea unui singur aliment vegetal ca sursă de proteină nu poate susţine creşterea şi dezvoltarea organismului. Cu alte cuvinte, dacă mâncăm doar fasole ca sursă de proteine, nu ne vom procura toţi aminoacizii esenţiali organismului“, explică dr. Mihaela Posea, medic specialist în diabet, nutriţie şi boli metabolice, la emisiunea Sfat de Sănătate.

Proteinele de origine animală au o calitate mai bună?

„Se consideră că proteinele de origine animală au o calitate mai bună comparativ cu cele vegetale. Dacă luăm în considerare biodisponibilitatea şi digestibilitatea lor, din nou cele de origine animală câştigă. Însă, cum oamenii consumă proteine din numeroase surse, calitatea şi digestibilitatea nu sunt motive de îngrijorare” a mai adăugat medicul.

Oul, vedeta alimentelor bogate în proteine

„Oul este foarte nutritiv. Banalul aliment are şi o proporţie ideală între proteine, lipide şi carbohidraţi, vitamine şi minerale. Proteinele de bună calitate se găsesc în principal în albuş, care înglobează în el toţi aminoacizii esenţiali, în timp ce grăsimile se găsesc în gălbenuş. Oul este şi o sursă bună de vitamine, respectiv B2 şi B3 – în albuş, şi A, D, B6, K, E şi B12 – în gălbenuş”.

Nu alimentele ne dau cancer

„Este important de ştiut că nu alimentele ne dau cancer, adică nu este o persoană fără niciun fel de predispoziţie genetică şi care consumă un anumit aliment şi face tumoră. Sunt anumite alimente care într-adevăr predispun la apariţia unor tumori. Cea mai cunoscută este carnea roşie în cancerele colorectale şi de aceea lumea are tendinţa să refuze să mai consume carne.

Aici ne referim la un consum crescut de populaţia României nu este astfel de consumatoare. La carne roşie intră în special carnea de vită, vânatul, carnea grasă de porc, precum şi mezelurile, adică toate acele cărnuri care sunt foarte procesate industrial. Uneori şi un consum exagerat de anumite fructe şi legume pot duce la cancerul de sân. Ar trebui să se reducă consumul de fructe şi legume roşii, respectiv ardeii roşii şi portocalii, morovocul, fructele de pădure. Până în 100-150 de grame pe zi este mai mult decât de suficient, dar trebuie să luăm în considerare că un morcov are cam 100 de grame” a mai spus medicul Mara Popescu.