Uleiul devine produs de lux. Cât a ajuns să coste o sticlă de un litru. Scumpirile sunt mari
- Simona Suciu
- 29 martie 2022, 20:28
Uleiul este unul dintre produsele care au înregistrat cele mai mari scumpiri în luna martie. S-a ajuns la un preț mediu de peste 9 lei pe litru, deși la începutul lunii se putea cumpăra ulei și cu aproape 4 lei pe litru.
Uleiul a devenit unul dintre cele mai căutate produse de pe piață. Au existat și zile în luna martie când rafturile au fost goale, deoarece oamenii au cumpărat cât de mult au putut de teama scumpirilor.
Cel mai mic preţ la ulei înregistrat în luna martie a fost de 3,69 lei/litru, în timp ce cel mai mare preţ înregistrat a fost de 11,29 lei/litru, arată datele preluate din platforma Monitorul Prețurilor, instrument gestionat de către Consiliul Concurenţei. Acum însă cea mai ieftină sticlă de ulei depășește 8 lei.
Isteria uleiului s-a extins în Europa, iar unele țări au impus chiar limite la cumpărători. Grecia, Italia și Spania permit consumatorilor să cumpere doar câteva sticle de persoană deoarece sunt mari probleme în lanțurile de aprovizionare. În România nu s-a ajuns la această situație, probabil și datorită faptului că țara noastră are propriile rezerve și nu depinde de importuri. Chiar dacă avem destul ulei, acesta este din ce în ce mai scump.
Prețuri mari
Potrivit unui comunicat de presă al Consiliului Concurenței prețul mediu la uleiul de floarea soarelui la 1 litru, înregistrat în luna martie anului 2022 este de 9,179 lei. Acesta a fost calculat pe baza datelor oferite de marile magazine din România. A fost analizat prețul înregistrat la raft pentru 37 dintre mărcile prezente în pe piață dintre care: Argus, Ardealul, Apus, Floriol, Spornic, Olpo, Surâsul Soarelui, Raza Soarelui, Sorica, Tomis, Untdelemn Bunica, Unisol, Ulvex, dar și mărcile proprii ale fiecărui retailer.
Se poate observa că în ultimile 3 luni, mai exact în perioada ianuarie 2022 – martie 2022, a fost înregistrată o creștere a prețului mediu pentru ulei de floarea soarelui 1 litru, de 8,68%.
Aceste creşteri de preţuri pot fi rezultatul războiului din Ucraina şi a sancţiunilor impuse Rusiei, precum şi a apropierii sărbătorilor pascale, perioada în care tendinţa de achiziţionare a produselor alimentare este în creştere.
Informați-vă înainte să cumpărați
Consiliul Concurenţei monitorizează cu atenţie piaţa produselor alimentare, astfel încât companiile să nu profite de această situaţie şi să crească preţurile nejustificat.
„Recomandăm consumatorilor utilizarea aplicației Monitorul Prețurilor pentru a se informa asupra preţurilor la produsele alimentare. O simplă căutare pe această aplicaţie, va genera cele mai bune opţiuni din punct de vedere al preţurilor pentru toate alimentele, inclusiv pentru toate mărcile de ulei de floarea soarelui. În acest fel, consumatorii nu vor cumpăra produsele cele mai scumpe şi se pot orienta spre magazinele cu preţuri mai bune”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.