Traian Băsescu, „spionii” din CC al PCR și fesul norocos

Traian Băsescu, „spionii” din CC al PCR și fesul norocosTraian Băsescu. Sursa foto: Gabriel Petrescu | Dreamstime.com

Îl știm pe Traian Băsescu drept cel mai „jucător” președinte al României din ultimii 34 de ani. Nici chiar Ion Iliescu, deși a avut un autoritarism vizibil cel puțin în intervalul 1990-1992 nu se poate lăuda cu stilul lui Traian Băsescu.

Dar oare până să ajungă pe prima treaptă a politicii în anul 1990, cum a ajuns cel mai celebru purtător de fes în antecamera politicii?

Povestea lui Traian Băsescu începe într-o toamnă târzie a anului 1951, la Barasarbi, localitate din actualul județ Constanța. Era 4 noiembrie 1951, când a venit pe lume viitorul președinte „moșit” de bunicile sale.

După tată, Dumitru (1925-2002), Traian Băsescu este moldovean (ieșean) iar după mamă (1929-2010) este dobrogean (constănțean).

Tatăl său, la origine muncitor, a fost trimis de PMR la școlile de ofițeri devenid ofițer superior. S-a scris că generalii Vasile Milea și Victor Athanasie Stănculescu ar fi fost colegii lui de generație, dar că Dumitru Băsescu a ajuns la finalul carierei militare colonel.

Cine au fost părinții lui Traian Băsescu

În 1949, a fost ofițer de tancuri la Basarabi, aici căsătorindu-se cu Maria, apoi a fost detașat la Iași (1957) și Bacău (1936), orașe în care Traian Băsescu a făcut studiile primare, gimnaziale și liceale. În 1953, s-a născut Mircea, fratele mai mic al lui Traian Băsescu.

În 1976, Traian Băsescu a absolvit Institutul de Marină „Mircea cel Bătrân” din Constanța, Facultatea de Navigație, Secția Marină Comercială, visând să călătorească pe mări și oceane.

Devenit membru al PCR, Traian Băsescu a urcat în ierarhia maritimă comercială din 1976 și până în 1981. La absolvire, s-a căsătorit cu Maria, care i-a dăruit fetele Ioana și Elena Băsescu, născute în 1977, respectiv 1980.

Din 1981, Traian Băsescu a fost comandant de navă, fiind căpitan de cursă lungă. În 1981, a avut loc un incident în portul naval Rouen, la descărcarea Navei „Argeș” a Navrom, comandate de Traian Băsescu (el primise comanda navei la trei luni de la brevetarea în calitate de comandant de cursă lungă). Într-un interviu de acum 25 ani la Prima TV (23 iunie 1998), Traian Băsescu a rememorat acel incident care l-a făcut să stea în anchetă 28 de zile la Rouen.

De unde își cumpărase celebrul fes

Din 1984 până în 1987 a comandat petrolierul „Biruința”, care, după naufragiul din Bosfor al „Independenței” va deveni cea mai mare navă civilă românească.

Dintr-una din deplasările externe, Traian Băsescu a declarat că și-a cumpărat celebrul fes atât de fotografiat de presă, precum buclucașa „șuviță” la care a renunțat încă din primul mandat de Președinte al României.

Fesul este un „Paul&Shark” original, care sub sigla respectivă avea și o ancoră. Este un fes făcut tocmai pentru marinarii de profesie. În prezent, este piesă de colecție, modelul nu se mai fabrică, iar colecționarii îl puteau cumpăra cu 60 lire sterline (peste 300 RON) de pe site-urile de licitații on-line. Evident, cel al lui Traian Băsescu este mult mai valoros și s-ar putea să valoreze enorm peste câțiva ani.

Sursa foto: arhiva EVZ

sursa foto. EVZ

Din 1987 până în 1989, Traian Băsescu a condus reprezentanța Navrom din Anvers. În această calitate, Traian Băsescu și-a creat un vast sistem de relații până în nucleul puterii comuniste, Comitetul Central al PCR.

În 1987-1989, adică în perioada cât Băsescu era șeful reprezentanței NAVROM de la Anvers, Belgia, Ministrul Industriei Ușoare din Guvernul Constantin Dăscălescu era Maria Flucsa. Fostul oficial comunist rememora în 2014, la Antena 3, cum a decurs o situație în care i s-a opus lui Traian Băsescu.

Practic, spunea fostul ministru, Traian Băsescu era răspunzător de multe vapoare care transportau mărfuri chiar perisabile cum erau pielile de vițel crude. România deși comunistă, fabrica bocanci pentru ofițerii US Army din piele de vițel.

Întâmplări periculoase, în comunism

Traian Băsescu avea obiceiul să folosească vapoarele de care răspundea în multe curse, unele prelungite, existând hiatus-uri în lanțul logistic de transport. Adică, vaporul american care aștepta să descarce la Anvers pieile crude s-a văzut nevoit să abandoneze încărcătura care se deteriorase, pe motiv că vaporul românesc a întârziat la preluare cu știința lui Traian Băsescu.

Pusă la zid de Nicolae Ceaușescu într-o ședință, muștruluită apoi de Constantin Dăscălescu, Maria Flucsa a vrut să îl reclame oficial pe Taian Băsescu.

Oficialul mai spune că înainte să ajungă cu reclamația oficială, Traian Băsescu deja aflase și când a sosit la CC al PCR unde raporta direct îndeplinirea sarcinilor sale, acesta i-ar fi bătut obrazul Mariei Flucsa, spunându-i că el nu va păți niciodată nimic pentru că avea grijă să vină de la Anvers încărcat cu multe cadouri care înmuiau și cele mai reci inimi ale celor care l-ar fi putut sancționa.

Așadar, nimeni nu l-a tras vreodată pe Traian Băsescu la răspundere pentru acel incident.

Revoluția din Decembrie 1989, îl prinde pe comandantul Băsescu în funcția de Director General al Inspectoratului pentru Navigație Civilă în cadrul Ministerului Transporturilor, în Guvernul Constantin Dăscălescu.

În primul Guvern Petre Roman, de după Revoluție, Traian Băsescu va fi subsecretar de stat în Ministerul Transporturilor.