Simulare pentru Evaluarea Națională 2023. Subiectele la proba de la Limba și literatura română. Probleme la examen
- Andra Puiu
- 20 martie 2023, 11:35
Ministerul Educației a publicat ghidul cu simularea pentru Evaluarea Națională 2023. Luni, elevii de clasa a VIII-a susțin simularea la Limba și literatura română, proba scrisă. Simularea se va desfășura în perioada 20-22 martie 2023, iar cea pentru Bacalaureat între 27-30 martie. Subiectele pe care elevii le-au primit la simulare. Examemul din această dimineață a început cu probleme semnalate de elevi și profesori.
Update 2: Subiectele pe care le-au primit elevii din clasa a VIII-a s-au bazat pe două texte la prima vedere. Primul text a fost un fragment din „Dansul ursului” de Ion D. Sîrbu, iar cel de-al doilea din „30 de ani în șa” al lui Felix Țopescu. Primul text pe care le-au primit elevii a fost:
„Examenele de sfârşit de an fuseseră fixate mai devreme […]. Orele de studiu se înmulţiră. Deşi în copilărie timpul e de zece ori mai dens decât la maturitate, programul a trebuit totuşi să fie mai intensiv. O zi de vară, când ai între doisprezece şi cincisprezece ani cum aveau Silvia şi cei doi băieţi, poate să înceapă la ora şase dimineaţa şi să se sfârşească abia la nouă sau zece seara. E adevărat că seara picau de somn şi de oboseală. Dar, în răstimpul acestei lungi zile, aveau timp pentru tot şi toate: călăreau patru ore, studiau (singuri sau cu domnişoara Stela) alte patru sau cinci ore şi tot le mai rămânea timp pentru o baie în lac, o goană prin pădure, o trântă pe iarbă sau o vizită în parc. […]
Ultimul eveniment dinainte de examene fu apariţia acelei păsări miraculoase. Lucian o descoperi într-o seară. […] Se întoarse în fugă, ca să-i cheme pe Silvia şi pe Roland.
— Veniţi, le spuse, aşa ceva nu s-a mai văzut: o imensă pasăre roz. Roz ca un trandafir, roz ca o tartă de fragi şi zmeură, roz ca obrazul Silviei când scrie scrisori…
Merseră cu toţii. Şi văzură. Într-un luminiş, sub sălcii, foarte aproape de păpuriş şi apă, aproape vertical, cu ciocul său imens pe piept, obosit şi nemişcat… un pelican. Părea că doarme. Era un pelican adevărat, asta o spunea chiar şi baci Simion, care ştia mai totul despre păsările de apă. „Dar ce caută aici?” se întrebară copiii. Doar toată lumea ştie că pelicanii sunt păsări ale Deltei. Şi Delta e foarte departe… […]
Peste trei zile, într-o seară, în sfârşit, se ridică iar în sus. Cu greu, foarte cu greu. În locul de unde decolase, rămaseră ca amintire câteva pene pe care Silvia le adună şi le făcu buchet. […]
Cu cele câteva pene roz se termină şi visul roz de pe marginea lacului. […]
În timpul examenelor, copiii au fost găzduiţi la familia Eneea şi Lili Giurcă, întrucât lucrau aproape de colegiu. Totul a decurs conform aşteptărilor. Profesorii de la colegiu avură răbdarea de a-i examina îndelung pe cei doi băieţi care erau în clasa a patra. Au strălucit la română şi latină […]. La matematici „a mers” – nu grozav, totuşi, destul de onorabil. Restul materiilor li s-a părut o simplă formalitate: copiii ştiau carte, scriau corect […].
Silvia îşi trecu examenele de clasa întâi de liceu la «Domniţa Ileana». Povesti la română despre lacul codrilor albaştri şi nuferii galbeni, povesti la istorie despre bătălia de la Thermopile, povesti la matematici despre aducerea la acelaşi numitor şi despre calculul suprafeţelor trapezului, povesti la geografie, cu zeci de exemple din vasta ei experienţă, care e deosebirea dintre un pârâu, un râu şi un fluviu, dintre o baltă, un iezer şi un lac, dintre o insulă, o peninsulă şi un istm. Se terminase examenul, ea continua să le povestească doamnelor profesoare cine este Tama, cum de e măgarul Gary un mare filosof şi actor şi cât e de deştept dacă ştii să-l întrebi în limba lui. Le explică de ce nu le place cailor mirosul de usturoi, ce a păţit vidra care a dorit să aibă ochi albaştri, cum e în pădure când plouă şi care e adevărul despre puii de cuc. […] A primit nota zece pe linie.
Ar fi urmat vacanţa. Divina vacanţă în pădure, cu cai, nu departe de un lac fermecat. Ce putea fi mai frumos? Cărţile de aventuri îi aşteptau: trecuseră de vârsta şi problemele lui Huckleberry Finn, acum urmau cele ale lui Ionuţ Jder, d’Artagnan, David Copperfield. Îi aşteptau romanul-fluviu „Tarzan” (scris de un lord englez al cărui nume nu se putea pronunţa nicicum), «Omul invizibil», «Gulliver în Ţara Uriaşilor». Dar şi «Baltagul», «La Medeleni», «Fram, ursul polar»”.
Cel de-al doilea text primit de elevi a fost:
„O probă deosebit de dificilă a fost cea de-a 15-a a concursului hipic de la Varşovia, la care eram înscrişi din oficiu – pentru „Premiul Învingătorilor” – primii trei clasaţi în probele disputate anterior, astfel că la start s-au prezentat cei mai buni călăreţi şi cai care evoluaseră pe parcursul a 12 zile de concurs.
Dintre români au concurat doar doi călăreţi: Toma Tudoran cu calul Rayon de Soleil şi subsemnatul. De partea cealaltă erau majoritatea aşilor germani, francezi şi polonezi.
Lupta se anunţa foarte grea, mai ales că ploua neîntrerupt de cinci zile. Terenul de concurs şi cel de încălzire se transformaseră într-o mlaştină în care picioarele cailor se afundau până peste glezne, iar noroiul lăptos ne stropea, împroşcând totul în jur.
Ajuns la teren, eram convins că juriul concursului va interzice disputarea unei probe atât de grele pe o asemenea pistă desfundată şi pe o ploaie care nu mai contenea.
Călăreţii şi caii stăteau zgribuliţi, care pe unde putea, şi nimeni nu mai era dispus să încalece pe o astfel de vreme.
Deoarece regulamentul nu permitea întreruperea concursului, s-a anunţat la megafoane că, după o prealabilă recunoaştere a parcursului de către participanţi, proba se va disputa în orice condiţii. Nimănui nu-i venea să creadă, dar hotărârea era luată, ceea ce i-a determinat pe mulţi dintre concurenţi să nu participe. […]
Proba începuse şi deja câţiva călăreţi alergaseră, printre ei aflându-se şi Toma Tudoran, care, după un parcurs executat într-un timp excelent şi având doar o dărâmare, avea să se claseze pe locul al treilea (!).
Îmi mai rămăseseră numai zece minute pentru a-mi pregăti calul şi, deşi nu se mai vedea iarba, totulfiind acoperit de apă, […] eram gata de luptă cu… ploaia, noroiul şi obstacolele.
Faptul că, până să intru în concurs, niciun concurent nu terminase proba cu zero puncte penalizarem-a ambiţionat să fac totul spre a realiza ceea ce nimeni nu reuşise până atunci.
Nu cred ca în cei 650 de metri ai parcursului să fi respirat și eu, şi Jolka mai mult de cinci-şase ori în viteza în care am alergat. Cu un simţ extraordinar al obstacolului, Jolka prindea bătăi excelente, strângea picioarele, îşi arcuia şira spinării şi gâtul în timpul săriturilor cum nu m-aş fi aşteptat. În paranteză fie spus, din cauza greutăţii lui, calul se teme de căzăturile care i-ar provoca neplăceri şi, de aceea, pe terenurile alunecoase aleargă şi sare mult mai atent. Spiritul lui de conservare se manifestă cu atât mai puternic, cu cât condiţiile în care este pus să parcurgă un traseu cu obstacole sunt mai grele. De fapt, majoritatea accidentelor pe care le fac caii se produc nu la obstacolele mari, ci la cele mai mici, la care atenţia este mai redusă; de aceea, când un cal a ajuns să participe pe obstacole de categoria grea (1,50 –1,60 metri), nu este recomandabil să fie pus în situația de a mai sări în probele de categorii inferioare.
Revenind la cursa Jolkăi în «Premiul Învingătorilor», trebuie să spun că în zborul ei peste obstacole nu a atins niciunul, ceea ce m-a plasat până în acel moment pe primul loc. Vă închipuiţi prin ce emoţiiam trecut în continuare, când urmăream din tribună evoluțiile celor care alergau după mine…“.
La subiectul A elevii au avut de rezolvat următoarele cerințe:
1. Notează, din textul 1, două cuvinte din câmpul lexical al culorilor. 2 puncte
Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul
2. Disciplinele de examen la care băieții au cele mai bune rezultate sunt – 2 puncte
- a) istoria și geografia.
- b) matematica și istoria.
- c) româna și latina.
- d) româna și matematica.
3. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1 – 2 puncte
Școala unde Silvia își susține examenul este
- a) „D’Artagnan”.
- b) „David Copperfield”.
- c) „Domnița Ileana”.
- d) „Huckleberry Finn”.
4. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2 – 2 puncte
La concursul de la Varșovia, Toma Tudoran și calul Rayon de Soleil se clasează pe locul
- a) întâi.
- b) al treilea.
- c) al12-lea.
- d) al 15-lea.
5. Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili dacă este adevărat sau fals, bazându-te peinformațiile din cele două texte – 6 puncte
Textul 1
- Deși studiau pentru examene, copiii aveau și timp de joacă.
- Lucian vede, într-un luminiș, un pelican.
- Plecarea în Deltă este ultimul eveniment la care participă copiii înainte de examen.
Textul 2
- Concursul de la Varșovia a fost anulat din cauza vremii ploioase.
- Caii se accidentează mai ușor la obstacolele mici.
- Felix Țopescu era sigur de victorie, de îndată ce a finalizat cursa.
6. Precizează, în unu – trei enunțuri, o trăsătură a personajului Silvia, identificată în fragmentul de mai jos, și mijlocul de caracterizare utilizat, ilustrându-l cu o secvență: „povesti la geografie, cu zeci de exemple din vasta ei experienţă, care e deosebirea dintre un pârâu, un râu şi un fluviu, dintre o baltă, un iezer şi un lac, dintre o insulă, o peninsulă şi un istm. Se terminase examenul, ea continua să le povestească doamnelor profesoare cine este Tama, cum de e măgarul Gary un mare filosof şi actor şi cât e de deştept dacă ştii să-l întrebi în limba lui. Le explică de ce nu le place cailor mirosul de usturoi, ce a păţit vidra care a dorit să aibă ochi albaştri, cum e în pădure când plouă şi care e adevărul despre puii de cuc. […] A primit nota zece pe linie.”. – 6 puncte
7. Prezintă, în minimum 30 de cuvinte, un element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text. – 6 puncte
8. Crezi că, în condiții dificile, e mai bine să continui sau să renunți la o competiție? Motivează-ți răspunsul, în 50 – 100 de cuvinte, valorificând textul 2. – 6 puncte
9. Asociază fragmentul din Dansul ursului de Ion D. Sîrbu cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text. – 6 puncte
Cerințele de la subiectul B au fost următoarele:
1. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. – 2 puncte
Conțin diftong ambele cuvinte din seria:
- a) „aveau”, „studiu”.
- b) „categoria”, „ciocul”.
- c) „noroiul”, „evoluțiile”.
- d) „seara”, „aproape”.
2. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. – 2 puncte
Există doar cuvinte derivate în seria:
- a) „copilărie”, „lăptos”.
- b) „descoperi”, „doisprezece”.
- c) „despre”, „devreme”.
- d) „ursului”, „greutății”.
3. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. – 2 puncte
Sinonimele cuvintelor subliniate în fragmentul „niciun concurent nu terminase proba cu zero punctepenalizare” sunt, în ordine:
- a) adversar, nu începuse.
- b) câștigător, nu absolvise.
- c) competitor, nu încheiase.
- d) prieten, nu finalizase.
4. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. – 2 puncte
Există o relație de polisemie între cuvintele subliniate în secvențele din seria:
a) „mai rămânea timp pentru o baie în lac”; Meșterul trebuie să pună faianța în baie.
- b) „ cai care evoluaseră pe parcursul a 12 zile”; Profesorii îi evaluaseră pe elevii școlii.
- c) „Restul materiilor li s-a părut o simplă formalitate”; „O probă deosebit de dificilă”.
- d) „un parcurs executat într-un timp excelent”; „este pus să parcurgă un traseu cu obstacole”.
5. Selectează, din secvențele următoare, trei verbe aflate la timpuri diferite ale modului indicativ, pe care le vei preciza: „Doar toată lumea ştie că pelicanii sunt păsări ale Deltei.” și „Totul a decurs conform aşteptărilor. Profesorii de la colegiu avură răbdarea de a-i examina îndelung pe cei doi băieţi care erau în clasa a patra”. – 6 puncte
6.Alcătuiește un enunț imperativ, în care substantivul „pădure” să fie în cazul dativ (1) și un enunț asertiv în care adjectivul „puternic” să fie nume predicativ (2). – 6 puncte
7. Transcrie propozițiile subordonate din fraza: „Ajuns la teren, eram convins că juriul concursului va interzice disputarea unei probe atât de grele pe o asemenea pistă desfundată şi pe o ploaie care nu maicontenea.”, precizând felul acestora. – 6 puncte
8 Completează enunțul următor cu formele corecte, reprezentând mesajul unui antrenor, adresat unui membru al echipei sale. – 6 puncte
Ca ________ (a fi, conjunctiv, prezent, formă negativă, persoana a II-a, singular) supărat și pentru a nu face _______ (adjectiv pronominal demonstrativ de identitate) greșeli la următoarea competiție, ___ (membru, cazul nominativ, plural, articulat hotărât) echipei ar dori să revezi _______________ (ultim) minute din înregistrarea cursei _______ (întrerupt) din cauza ______ (ploaie, cazul genitiv, singular).
Subiectul al II-lea
Elevii au avut de realizat la al doilea subiect un rezumat al primului text care să se încadreze între 80 și 120 de cuvinte. Punctajul pentru această parte este de 20 de puncte, iar evaluatorii vor da maxim 12 puncte pentru conținut și opt puncte pentru respectarea regulilor de redactare. Este vorba de: coerența textului–1 punct; proprietatea termenilor folosiți – 1 punct; corectitudinea gramaticală – 1 punct; claritatea exprimării ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; respectarea normelor de punctuație – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct; încadrarea în limita de cuvinte – 1 punct. Rezumatul nu trebuie să aibă un titlu sau un motto, potrivit edupedu.
Update 1: Simularea examenului de Evaluare Națională la Limba și Literatura Română a început cu probleme. Mai mulți elevi și profesori au spus că nu au putut să se pregătească pentru că Ministerul Educației a publicat pe site-ul oficial al instituției modele de subiecte preluate din testele din anii trecuți. Acestea erau bazate pe o programă care nu mai este în vigoare în acest moment. În plus, baremul de corectare era greșit. Profesorii suțin că nu au posibilitatea de a corecta obiectiv lucrările.
Update: Elevii din clasa a VIII-a susțin luni, 20 februarie, simularea la proba de Limba și literatura română. Ei vor avea la dispoziție două ore să rezolve subiectele, timp care începe de la momentul primirii lor. Toate subiectele sunt realizate pe baza conţinuturilor şi competenţelor asociate acestora. Subiectele vor fi publicate după ce examnul de simulare va începe.
Centrul Național pentru Politici în Educație și Evaluare a transmis că examenul este realizat sub forma unei broșuri față-verso, iar elevii care vor mai avea nevoie de spațiu pentru realizarea subiectelor vor mai putea cere încă o foaie sau mai multe. Rezultatele nu se trec în catalog, dar elevii care doresc acest lucru pot face o cerere pentru consemnarea notelor.
Potrivit Ministerului Educației, simularea la Evaluare Națională 2023 începe luni cu proba de Limba şi literatura română, și este urmată marți de matematică. Probele încep la ora 9:00, moment în care, în fiecare sală, vor fi distribuite subiectele. Accesul elevilor în săli este permis până la ora 8:30.
Ce trebuie să știe elevii despre desfășurarea examenelor
Timpul destinat elaborării unei lucrări scrise este de două ore (pentru elevii de clasa a VIII-a), respectiv trei ore (pentru elevii din clasele terminale de liceu) – din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor fiecărui elev.
-Pentru simularea Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a subiectele sunt redactate sub forma unei broșuri care se tipărește față-verso, așa cum este transmisă de către CNPEE (Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație).
-La proba de limba română și/sau maternă, un răspuns completat în căsuța de răspuns poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală a literei scrise în căsuță și scrierea în dreapta căsuței a literei asociate răspunsului considerat corect (conform modelului prevăzut – Anexa nr. 1)
-La proba de limba română și/sau maternă, un răspuns care constă în marcarea cu X a unei opțiuni poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală a marcajului X și marcarea cu X a răspunsului considerat corect (Anexa nr. 2 și Anexa nr 3);
-La proba de limba română și/sau maternă sunt permise sublinierile pe text cu creion sau stilou/pix de culoare albastră, iar in cazul itemilor care vizează sintaxa frazei, nu se consideră semn particular delimitarea propozițiilor în frază;
-La proba de matematică, un răspuns de la Subiectul I sau de la Subiectul al II-lea poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală și încercuirea altui răspuns considerat corect (conform modelului prevăzut – Anexa nr. 4).
Calendarul simulării Evaluării Naționale 2023 pentru absolvenții clasei a VIII-a
-20 martie 2023: Limba şi literatura română - proba scrisă
-21 martie 2023: Matematică - proba scrisă
-22 martie 2023: Limba şi literatura maternă - proba scrisă
-29 martie 2023: Comunicarea rezultatelor.
Calendarul simulării probelor scrise ale examenului național de Bacalaureat 2023
-27 martie 2023: Proba E) a) – proba scrisă – Limba şi literatura română
-28 martie 2023: Proba E) c) – proba scrisă – proba obligatorie a profilului
-29 martie 2023: Proba E) d) – proba scrisă – proba la alegere a profilului şi specializării
-30 martie 2023: Proba E) b) – proba scrisă – Limba şi literatura maternă
-6 aprilie 2023: Comunicarea rezultatelor
Calendar Evaluare Națională 2023
-6 - 9 iunie 2023 - Înscrierea la Evaluarea Națională 2023
-9 iunie 2023 - Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
-19 iunie 2023 - Limba și literatura română - probă scrisă
-21 iunie 2023 - Matematica - probă scrisă
-22 iunie 2023 - Limba și literatura maternă - probă scrisă
-28 iunie 2023 (până la ora 14:00) - Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor
-28 iunie 2023 (orele 16:00 - 19:00) - 29 iunie 2023 (orele 8:00 - 12:00) - Depunerea contestațiilor
-29 iunie - 4 iulie 2023 - Soluționarea contestațiilor
-4 iulie 2023 - Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor
Rezultatele obținute la simulările naționale nu sunt afișate și nu sunt făcute publice, conform procedurii. În procedură se mai arată că „rezultatele obținute de elevi la simulările naționale sunt comunicate acestora și analizate la nivelul fiecărei clase, prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării măsurilor adecvate pentru îmbunătățirea performanțelor școlare ale elevilor”, potrivit edupedu.ro.