Editura Evenimentul si Capital

EXCLUSIV EVZ. Dan Andronic, în dialog cu Felix Tătaru, strategul lui Klaus Iohannis: "Înainte de confruntarea de la B1 TV, am spus: Acum suntem în mâinile lui Dumnezeu"

Klaus Iohannis și Felix Tătaru (stânga), discutând detaliile campaniei electorale
Autor: | | 28 Comentarii | 8409 Vizualizari

Pe Felix Tătaru l-am cunoscut în 2004, lucra cu Traian Băsescu și venea după celebra campanie electorală de la Primăria Capitalei din anul 2000. Era cea cu Traian Băsescu pentru Primăria Capitalei. A câștigat cu sloganul „Arde-i pe Corupți” și imaginea cu ardeiul iute. A urmat „Să trăiți bine!”, nenumărate altele, dar am avut ocazia să lucrez cu el și echipa lui de la GMP în alegerile prezidențiale din 2009.


SURSE DIN PNL: NOI nume de CONSILIERI pe lista lui Klaus IOHANNIS



Acolo i-am văzut, în mod direct, dedicarea și profesionalismul. Este un om normal, care iubește ceea ce face, nu vrea să fie „omul din umbra” vreunui candidat, de fiecare dată, după o campanie câștigată sau pierdută, s-a întors la ceea ce știe să facă: Relații Publice și Advertising. A construit una din cele mai de succes firme de publicitate din România, iar zona de internet este acoperită de ani buni de WebStyler, omologul GMP pentru spațiul virtual. Fiind unul din artizanii victoriei lui Klaus Iohannis, i-am cerut un interviu. Puteți vedea un dialog extrem de interesant!

- Dan Andronic: Felix Tătaru, ai puțin peste 40 de ani, dar numele tău a devenit sinonim cu campaniile electorale. După cum știi, în meseria asta, mai câștigi, mai pierzi, dar experiența este extrem de importantă. A câta campanie electoralã tocmai ai bifat?

Felix Tătaru: Am fost consultant în peste 20 de campanii electorale naționale sau locale, numai pentru candidați și partide de dreapta. Peste 15 câștigătoare. E a treia campanie prezidențială.


Declarația DURĂ a lui Klaus IOHANNIS care îl va ÎNFURIA la culme pe Ion ILIESCU



D.A.: Ai specificat că ai lucrat numai pentru candidați de dreapta! Așa este, nu ne-am întâlnit decât în zona PDL și a lui Traian Băsescu. De ce?

F.T.: Eu sunt antreprenor și am valori creștine. Prin urmare mă reprezintă politica de dreapta - de aici decizia de a lucra exclusiv cu Dreapta.

D.A.: Care a fost evaluarea inițială a lui Klaus Iohannis? Nu cred că mulți îi dădeau șanse de câștig. Părea un personaj greu de vândut unui public obișnuit cu contrele politice de la noi, mai ales în ultimii ani.

F.T.: L-am întâlnit pe domnul Klaus Iohannis în vară, când am vrut să vedem dacă și cum am putea lucra împreună. Evident, ne-am evaluat reciproc. Eu nu căutam politicianul Iohannis, ci Omul. Voiam să îl simt, să văd dacă rezonez cu valorile lui, dacă mă poate inspira. În comunicarea politică este foarte important să crezi în candidat. Să crezi în om și în șansa lui. Așadar, m-am dus la întâlnirea cu domnul Klaus Iohannis având și eu aceeași percepție ca majoritatea oamenilor. Și am descoperit un om altfel. Altfel decât percepția și altfel decât ceilalți politicieni. Este direct, cald, deschis, ascultă, vorbește exact cât este nevoie, este autentic in sensul că spune „Nu știu, lăsați-mă să mă gândesc”. Aceasta a fost primul lucru care m-a frapat. De obicei, politicienii au răspunsuri pentru orice. Mi-a plăcut că are o viziune pe 10 ani pentru România.

D.A.: Interesant, deja vorbim de un alt personaj. Sau cel puțin cât s-a văzut în cele două dezbateri televizate cu Victor Ponta. Mărturisesc că ceea ce spui tu că ai văzut la el, noi n-am reușit, deși l-am avut invitat în două emisiuni ale EVZ înaintea campaniei. Dar asta nu putea să facă decât ca munca voastră să devină mai dificilă.

F.T.: La a doua întâlnire, mi-a spus: obiectivul meu este să îi conduc pe români făcând o altfel de politică. Îmi dau seama că pentru asta am nevoie să câștig alegerile. Dar obiectivul meu, mi-a spus domnul Iohannis, este să conduc românii, nu să câștig alegerile. Pentru că obiectivul îți va dicta felul în care vei face și campania. În plus, dacă vreau să-i conduc pe români, nu vreau să mi-i antagonizez din campanie. Majoritatea politicienilor își propune să câștige bătăliile electorale. Apoi văd ei. Acum vedeam pe cineva care știa unde vrea să ajungă, punând toată greutatea în campanie pe asta, nu pe bătălie.

D.A.: Din descrierea ta, parcă ai vorbit cu un om politic trecut prin multe, ceea ce iar nu a lăsat să se întrevadă... Totuși, ce-i lipsea ca personaj politic? Cum ai acoperit golul?

F.T.: Posibil, dar asta ne-a arătat cum gândea Președintele Iohannis încă dinaintea campaniei. Omul și Politicianul Iohannis erau pur și simplu altfel. Așa cum și domnul Traian Băsescu, tot din postura de challenger în 2004 era cu totul altfel decât eram obisnuiți. E drept, un Altfel de altfel... Aceasta a devenit directia, nu a fost nevoie să umplem niciun gol, dimpotrivă, am construit în sensul în care era domnul Klaus Iohannis. El a venit cu o viziune, un obiectiv și un fel de a fi propriu. Deci nu putem vorbi de un gol de fond. Dacă e să vorbim de o lipsă, era lipsa experienței de comunicare specifice unei campanii electorale naționale. Și tocmai de aceea, am văzut cu toții o evoluție extraordinară a lui Klaus Iohannis, de la felul în care în turneul preelectoral făcea eforturi mari de a fi pe o scenă în fața a mii de oameni folosind prompterul, până la replica minunat plasată la finalul dezbaterii cu Victor Ponta, la B1TV.

D.A.: Venind la exemplul campaniei lui Traian Băsescu. E clar că vorbim de un altfel de om, de un altfel de politician, dar am sesizat o asemănare între imaginile cu Traian Bãsescu din campania prezidențială din 2009 și Klaus Iohannis din 2014. A fost fãcutã cu intenție sau așa s-a întâmplat?

F.T.: Când am aterizat în campanie, se făcuseră câteva încercări, dar nu erau prea multumiți de rezultat. Și atunci pur și simpul i-am întrebat cum l-au văzut ei, politicienii, pe Klaus Iohannis în lunile cât a umblat prin țară prin toate organizațiile. Și au început să vină tot felul de experiențe memorabile. Ne-am uitat și pe filmări. Țin minte că, la un moment dat, Marian Petrache a spus: „ Domle, are un gest pe scenă, de parcă vrea să ia pe toată lumea în brațe”. Și l-am regăsit în filmări. Șeful de campanie, Vasile Blaga, ne-a cerut să venim cu altceva, care să miște oamenii. Nu ceva static. Și atunci am stabilit cu stafful campaniei că vom încerca o campanie vizuală cu un Klaus Iohannis care să transmită acel ceva prin gesturi.

D.A.: Cum s-a ajuns la gestul de îmbrățișare, similar cu cel al lui Traian Băsescu?

F.T.: Au fost mult mai multe încercări. Cele trei variante care au ieșit au fost cele mai autentice și firești. Asemănarea cu alte campanii făcute de noi vine din faptul că avem credința că orice candidat trebuie cumva să iasă din panou. Să vină către oameni. Nu vrem să prezentăm ceva de genul: „Uitați-vă la mine, ce față de băiat bun am eu” sau „Uite ce frumoasă sunt”. Am avut aceasta discuție și am avut de ales: încercăm să transmitem ceva cu riscul de a semăna cu alte campanii, său stam cuminti și nemiscați în panouri și așteptam să ne plăca lumea? Mă bucur că atât Klaus Iohannis, cât și Vasile Blaga au avut curaj.

D.A.: A meritat încercarea?

F.T.: Analizele de impact ne-au arătat că efectul a fost bun și oamenii au fost atinși atât de mesaj, cât mai ales de atitudinile candidatului. Evident că tot timpul e vorba de o linie fină între autentic și ridicol. Dar aici se vede meseria noastră.

D.A.: Ajungem la subiectul dezbaterilor televizate. Eu am înțeles strategia din turul întâi, când nu s-a prezentat la nicio dezbatere, dar pentru turul doi mi s-a părut că trebuia să aibă cât mai multe confruntări cu Victor Ponta. Diferența de procente era mare, candidatul Iohannis nu era foarte cunoscut, trebuia să iasă la bătaie! Am scris la un moment dat că pare că fuge de Ponta, că se teme. Vreau să înțeleg: a existat o strategie specială legatã de dezbaterile televizate? Iohannis a părut mult mai bine antrenat la B1TV decât la Realitatea TV. Cât au contat prestațiile celor doi, în opinia ta?

F.T.: Strategia noastră a fost aceea a unei dezbateri pe teren neutru. Victor Ponta a refuzat. Probabil din cauza poverii istorice de la Parlament din 2009 și TVR din 2004. La dezbate-rea de la la Realitatea TV, domnul Klaus Iohannis a decis în ultimul moment să meargă și am admirat curajul lui. S-a dus însă obosit și fără o pregătire în prealabil. Era după o zi grea, când PSD aruncase găini în curtea PNL, fusese vizita Președintelui PPE cu care a fost la Călărași...nu era în cea mai bună formă.

Când mă refer la pregătire, nu mă refer la învățarea unor replici, ci pur și simplu, intrarea într-o stare de spirit specifică acestor dezbateri. E nevoie de câteva ore să fii cu tine însuți și cu cei de încredere pentru a potența personajul real, autentic. Nu ai cum să înveți să fii spontan de pe o zi pe alta, de exemplu, ține de dispoziția cu care intri în ring. Cred că dezbaterea de marți, de la Realitatea TV, a avut rolul ei. Ea a fost un dezastru în lumea comunicatorilor...

D.A.: Și a fost un dezastru. N-am văzut pe nimeni care să spună că Klaus Iohannis a fost cât de cât bun în aceea dezbatere în condițiile în care Rareș Bogdan spunea că i-a ridicat multe mingi la fileu candidatului ACL, dar acesta nu a putut să le loveascã! ...

F.T.: Pe sistemul de valori pe care ne aflam noi, însă, știm că publicul nostru a văzut o discrepanță între bun simț și mojicie. Adepții lui Klaus Iohannis au început să-l apere pe FB. Sigur că a avut și efecte dureroase, cum ar fi demobilizarea unui anume public care șiar fi dorit să vadă un candidat competitiv, obisnuiți fiind cu actualul Presedinte. Apoi ea a avut rolul de a potența dezbaterea de miercuri în urma căreia activul de partid și militanții noștri au primit multă energie și entuziasm. Marți nu am apucat să stăm cu candidatul. Miercuri am stat câteva ore împreună, inițial în stafful de comunicare, am pregătit răspunsuri la întrebări și apoi a urmat o discuție foarte relaxată între Klaus Iohannis și toți oamenii. Țin minte că la sfârșit mi-a zis să-i spun un banc.

D.A.: Surprizele continuă! Ce banc i-ai spus?

LIVE VIDEO Simona Halep - Kristina Mladenovic. Se joaca ACUM. Meci ISTORIC pentru romanca

Pagina 1 din 2





Stirile zilei

Alte articole din categoria: Fapt divers

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI