Verificările inspectorilor de conturi vizează perioada cuprinsă între 2 iunie și 2 iulie 2020, iar între problemele semnalate sunt unele privind achiziția unor materiale sanitare și de protecție precum și altele care au legătură cu donația făcută de statul român Republicii Moldova.

Una dintre problemele semnalate de Curtea de Conturi privește încălcarea prevederilor legale privind cheltuirea banilor pentru achizițiile realizate în perioada stării de urgență. Sunt date, ca exemplu, achizițiile pentru dezinfectanți, cu o valoare de 4.641 lei, și pentru măști de protecție sanitară în sumă de 20.706 lei.

Inspectorii au concluzionat că în aceste situații, „ministerul nu a întocmit angajamente bugetare globale/individuale vizate pentru control financiar preventiv propriu, documente prin care, potrivit prevederilor legale, se certifică existența unor credite bugetare disponibile și se pun în rezervă (se blochează) creditele aferente unei cheltuieli, potrivit destinației prevăzute în buget”.

De altfel, potrivit raportului, problema aceasta este sistemică la nivelul ministerului, astfel că nici înainte de perioada stării de urgență instituția condusă de Nelu Tătaru nu avea obiceiul să întocmească astfel de documente prevăzute de lege în cazul achizițiilor realizate pe bază comandă.

O operațiune tratată cu superficialitate

O altă problemă sesizată privește ajutorul umanitar acordat de România pentru Republica Moldova. Și în această situație, Curtea de Conturi a identificat mai multe nereguli în ceea ce privește derularea operațiunilor.

Legat de aceasta Curtea de Conturi a verificat modul în care s-a făcut predarea produselor și echipamentelor achiziționate de Compania Națională Unifarm către Inspectoratul General pentru Situații de Urgență. Potrivit raportului, o parte dintre produse ar fi fost predate către IGSU înainte ca achiziția să se fi încheiat.

„…în cazul echipamentelor de protecție și substanțelor dezinfectante, la data predării acestora în custodie, procedura de achiziție nu a fost finalizată”, se mai arată în Raportul de control.

Pe de altă parte, au mai stabilit inspectorii, au existat neconcordanțe între contracte, facturi, procesele verbale de recepție și predare-primire cu privire la cantitatea, și modul de prezentare a flacoanelor de alcool sanitar achiziționate de Unifarm. Astfel, pe o unele documente apar flacoane de 500 de ml. iar pe altele de 1 litru.

Astfel, Curtea de Conturi a reținut că „Ministerul Sănătății nu a urmărit exactitatea, realitatea și concordanța documentelor și operațiunilor aferente ajutorului umanitar destinat Republicii Moldova”. În acest caz „ar fi existat două contracte în original, având în vedere adnotările persoanelor cu atribuții care au semnat, dar și modificarea datei aferente controlului financiar preventiv propriu al companiei din 07.05.2020 în 06.05.2020”.

CONTINUAREA ARTICOLULUI IN PAGINA URMATOARE