Crăciun mai sărac cu 12% decât anul trecut, în România
- Emma Cristescu
- 20 decembrie 2023, 16:10
Românii sunt mai cumpătaţi în acest an în preajma sărbătorilor de iarnă, cheltuind cu 12% mai puţin decât anul trecut pe mâncare, cadouri şi decoraţiuni. Mulți dintre ei își vor petrece Crăciunul acasă pentru a economisi bani.
De Crăciun, românii vor petrece acasă (56%) sau în vizită la cei dragi (39%). Bugetul alocat pentru sărbătorile de Crăciun va fi similar (50%) sau mai mic (38%) comparativ cu cel de anul trecut. Doar un procent de 12% menţionează un buget mai mare, în măsură semnificativ mai mare- cei cu vârste cuprinse între 44 şi 55 ani (25%).
Câți bani cheltuie românii în acest an de Crăciun
Aruncând o privire la organizarea cheltuielilor, procentual, 32% din bugetul alocat zilelor de sărbătoare va merge către mâncare şi băuturi, 28% către cadouri şi 11% către decoraţiuni şi atmosferă festivă. Românii sunt mai cumpătaţi în privinţa gestionării cheltuielilor de sărbători, 11% din bugetul pentru anul acesta fiind alocat unui fond de cheltuieli neaşteptate.
Un buget mai mic pentru cadouri
Peste jumătate dintre români (64%) declară că vor reduce cheltuielile pentru decoraţiuni şi atmosferă festivă, în timp ce 46% intenţionează să aloce un buget mai mic cadourilor, iar 38% vor reduce suma cheltuită alimentelor şi băuturilor cumpărate. Suma medie pe care românii declară că o vor cheltui anul acesta pe mâncare şi băuturi (546 lei), cadouri (492 lei) şi decoraţiuni (149 lei) este de 1.188 lei, aceasta fiind în scădere cu 12% comparativ cu 2022 (1.350 lei).
Hainele, cele mai dorite cadouri de Crăciun
Schimbul de cadouri este o tradiţie semnificativă în celebrarea Crăciunului, iar cei mai mulţi dintre români (35%) nu sunt pretenţioşi, aceştia declarând că nu contează ce cadouri vor primi. Cele mai dorite cadouri sunt hainele şi de Crăciunul acesta (30%), în special de către tinerii între 18-34 ani (37%). Articolele vestimentare sunt urmate de bijuterii, ceasuri (18%) şi de produsele de îngrijire personală (18%), categorii preferate în mai mare măsură de către femei. Spre exemplu, 22% dintre femei îşi doresc produse de îngrijire personală vs. 14% în cazul bărbaţilor.
Dadourile legate de pasiuni/ hobby-uri specifice sunt preferate de 15%, în mai mare măsură de către bărbaţi (21% vs. 10% femei) şi de către cei cu vârste între 45-55 ani (29%), iar gadget-urile de 14% dintre respondenţi.
Românii preferă, în continuare, să cumpere cadourile de Crăciun din magazinele fizice (43%), în detrimentul celor online (26%).
Sentimentul de entuziasm resimţit de români în apropierea sărbătorilor scade de la 17% în 2022, la 6% în 2023, faptul că anul trecut românii s-au bucurat de primul Crăciun fără restricţii reprezentând principala explicaţie, arată studiul Reveal Marketing Research, potrivit Agerpress.