Ce s-a schimbat în Codul Rutier. Amenzi pentru cei care încalcă regulile
- Ionel Sclavone
- 3 septembrie 2024, 06:05
România. Codul Rutier stabilește cadrul legal în care se desfășoară traficul pe drumurile publice din România. Un capitol din actul normativ este alocat bicicliștilor și conducătorilor de trotinete.
Mulți bicicliși și conducători de trotinete nu iau în serios reglementările care îi vizeză, conform legislației rutiere. În acest context, ei riscă sancțiuni destul de mari din partea poliției rutiere.
Codul rutier pentru bicicliști
Mulți bicicliști și conducători de trotinete ignoră cu bună știință regulile de circulație. Ei pun în pericol, astfel, siguranța proprie, dar și pe a celorlalți participanți la trafic. În acest condiții, poliția aplică sancțiuni destul de usturătoare, prevăzute în Codul Rutier.
De altfel, statisticile arată că numeroase accidente de circulație, unele cu consecințe grave, se datorează acestor participanți la trafic care încalcă legea.
O acțiune a polițiștilor rutieri pe drumurile din județul Timiș, s-a lăsat cu sancțiuni de 20.485 lei pentru bicicliștii și trotinetiștii care au încălcat prevederile din Codul Rutier. Au fost aplicate nu mai puțin de 108 de sancțiuni, ceea ce arată cât de mare este numărul celor care ignoră regulile de circulație.
Regulile de circulație pentru bicicliști
Codul Rutier stabilește cadrul de reglementare pentru circulația bicicliștilor și trotinetiștilor pe drumurile publice. La fel ca și pietonii ori conducătorii auto, utilizatorii de biciclete și de trotinete au obligații legale în trafic. Ei trebuie să respecte legea pentru a preveni accidentele și pentru a nu pune în pericol siguranța celorlalți.
În primul rând, bicicliștii și trotinetiștii trebuie să folosească pistele speciale, acolo unde ele există. În lipsa pistelor amenajate, Codul Rutier prevede că circulația se face pe șosele, cât mai aproape de acostament. Trotinetele electrice pot circula doar pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă este de 50 km/h. Bicicliștii și trotinetișii nu au voie să circule pe trotuare, cu excepția cazului când pe acestea sunt amenajate piste speciale.
Din motive de siguranță, în trafic, legea obligă bicicliștii și conducătorii de trotinete electrice să respecte anumite condiții. Nu pot ieși pe drumurile publice decât cei care au împlinit vârsta de 14 ani. Cei care au sub 16 ani trebuie să poarte obligatoriu cască de protecție, când se deplasează pe șosele. De altfel, casca de protecție este recomandată tuturor bicicliștilor și trotinetiștilor pentru a evita loviturile.
Legea mai impune ca bicicliștii să circule cu ambele mâini pe ghidon și ambele picioare pe pedale. De asemenea, le este interzis să circule în paralel, cu excepția competițiilor sportive dedicate. O altă restricție vizează consumul de alcool și substanțe psihoactive. La fel ca și șoferii, bicicliștii și trotinetișii nu pot circula sub influența alcoolului ori a substanțelor psihoactive.
Alte prevederi din Codul Rutier
Legislația rutieră are și alte prevesderi care îi vizează pe cei ce se deplasează cu bicicletele sau trotinetele electrice. Codul Rutier interzice transportul pasagerilor pe trotinetele electrice.
Legea îi obligă pe bicicliști și pe trotinetiști să coboare de pe vehicule și să circule pe lângă acestea, când traversează pe trecerea de pietoni.
O altă interdicție vizează circulația pe timp de noapte. Conform prevederilor din Codul Rutier, bicicliștii și trotinetișii trebuie să fie echipați cu dispozitive luminoase și veste reflectorizante după lăsarea serii. Astfel, pot fi observați mai ușor de șoferii care circulă pe timpul nopții.
Pentru nerespectarea regulilor prevăzute de Codul Rutier, bicicliștii riscă amenzi din clasa a doua de sancțiuni. În anumite cazuri, cei ce se deplasează cu bicicleta pot primi amenzi mai mari, pentru nerespectarea regulilor privind dotarea bicicletelor cu echipamente de circulație pe timpul nopții, de exemplu.