Taxele de drum se schimbă! Ce trebuie să știe transportatorii

Taxele de drum se schimbă! Ce trebuie să știe transportatorii

Republica Moldova. Taxele de drum se schimbă și vor fi calculate în funcție de numărul de kilometri parcurși. Modificarea îi vizează pe transportatorii de mare tonaj. Astfel, aceștia nu vor mai achita doar o taxă fixă pentru depășirea sarcinii și a masei totale admise, cum a fost până la 1 ianuarie, 2025. În acest sens, Parlamentul de la Chișinău a adoptat mai multe modificări la Codul fiscal al Republicii Moldova.

Taxele de drum vor fi stabilite în funcție de kilometrii parcurși

În urma modificărilor aprobate de Parlamentul de la Chișinău, Republica Moldova revine oficial la sistemul de taxare rutieră pe modelul bazat în funcție de numărul de kilometri parcurși. Legea a fost aprobată în data de 27 martie însă a intrat deja în vigoare. Mai exact, prevederile se vor aplica retroactiv, adică începând cu data de 1 ianuarie, 2025.

alegeri parlamentare, septembrie

Sursa foto: Arhivă/EVZ

Autorii documentului spun că modificările vin să corecteze mai multe dezechilibre fiscale care sunt generate de vechiul sistem. Acesta taxa mașinile de mare tonaj în funcție de greutatea vehiculului sau sarcina pe osie.

Autoritățile susțin că noua măsură va aduce un plus de echitate în sectorul transporturilor. Mai exact, vor fi eliminate discriminările dintre operatorii care, deși rulau distanțe similare, erau taxați disproporționat. Astfel, companiile vor plăti doar pentru drumurile efectiv parcurse, ceea ce ar putea reduce semnificativ costurile pentru flotele comerciale.

Măsura de taxare în funcție de kilometrii parcurși, folosită pe larg de țările UE

Revenirea la sistemul de taxare în funcție de kilometri parcurși este o măsură folosită deja pe larg în mai multe țări din Uniunea Europeană și este considerată mult mai echitabilă.

Camioane marfare

Sursa foto: Sputnik

De menționat că, după ultimele modificări ale legislației, a fost instituit regim fiscal diferit pentru transportatorii care solicitau autorizații speciale pentru un traseu simplu, multiplu sau pentru un rulaj mediu de 1 000 de km/lună. Acest lucru genera un tratament discriminatoriu între operatorii de transport rutier.