Sumele oferite televiziunilor în campania electorală. Favoriții pentru PNL și USR-PLUS

Sumele oferite televiziunilor în campania electorală. Favoriții pentru PNL și USR-PLUS

Anual, partidele beneficiază de sume impresionate de la bugetul de stat. Dar la capitolul transparență nu stau însă bine. Sume importante au fost folosite în campaniile electorale pentru imagine. Principalele beneficiare au fost televiziunile.

Sumele oferite televiziunilor în campania electorală. Campania de la parlamentare a oferit posibilitatea partidelor să cumpere spațiu de emisie la televiziuni sau în mediul online. Minutul de apariție la televizor a putut costa câteva mii de euro, iar un spot de 30 de secunde la o televiziune a fost facturat și cu 6.000 de euro.

Conturile partidelor au fost umplute cu banii de la buget, fie sub formă de subvenție, fie prin rambursare sumelor cheltuite în campanie. Partidele politice au pus la bătaie peste 163 de milioane de lei pentru alegerile generale, de patru ori mai mult decât în urmă cu patru ani. Numai subvenția partidelor a fost în 2020 de peste 250 de milioane de lei.

Transparența nu este un apanj al politicienilor

La solicitarea jurnaliștilor de la Europa Liberă, partidele aveau la dispoziție 30 de zile pentru a răspunde. USR a respectat termenul legal, PNL a oferit un răspuns detaliat după aproape două luni, iar PSD a refuzat să ofere informațiile solicitate. Refuzul a venit după două luni de la solicitare.

Ne puteți urmări și pe Google News

PMP și Pro România au motivat că nu au folosit banii din subvenție în campanie, deși ambele partide au depus cereri de rambursare. Dacă vor primi sumele solicitate, înseamnă că banii publici au acoperit costurile campaniei.

Cuantumul total al cheltuielilor pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală la radio, televiziune și presa scrisă au depășit 33.6 milioane de lei la nivel național în campania pentru parlamentare. Factura pentru online s-a apropiat de 58 de milioane de lei.

PNL a cheltuit aproape 10 milioane de lei

Liberalii au cheltuit peste 5.7 milioane de lei la radio, tv și presa scrisă și peste 4.25 de milioane pentru online.Cei mai mulți bani au plecat spre firma care administrează postul RTV, iar cei mai puțini către Antene.

Ridzone Computers SRL - 2.064.045,34 de lei - RTV, Campus Media TV SRL 1.598.648,86 de lei – Digi24, DBV Media House – 1.250.936,57 de lei – Realitatea PLUS, B1 TV Channel - 619.816,97 de lei, All Media Company SRL - 173.948,25 de lei – Antene.

USR doar la doua televiziuni

USR a cumpărat spațiu de promovare la doar două televiziuni, în partea a doua a campaniei electorale. Digi 24 și Realitatea Plus și a plătit în total 1,183,125 lei. Către Digi24 au mers 800,351, iar spre Realitatea Plus 382,774 lei.

PLUS a investit cele mai mari sume în publicitatea online.

Transparență zero la PSD, Pro România și PMP

Conducerea PSD nu a oferit nicio informație, sub pretextul că datele au fost transmise către Autoritatea Electorală Permanentă.

După ce nu au prins un loc în Parlament, Pro România și PMP nu au dorit să fie transparente și să prezinte facturile de promovare în campania electorală.

AUR nu a plătit promovare pe principalele televiziuni. Bugetul de campanie pentru promovare pe televiziuni, radiouri și presa scrisă, așa cum apare în capitolul de cheltuieli, este de 34.656 de lei.

Subvenția a depășit anul trecut peste 250 de milioane de lei. Guvernul Dăncilă a dat posibilitatea ca subvenția să fie folosită în campaniile electorale, lucru menținut și de guvernul Orban.