Agenția Națională a Medicamentului (EMA) analizează cazurile de tromboză apărute după administrarea vaccinului Johnson&Johnson. Anunțul a fost făcut de reprezentanții Agenției. Potrivit acestora, specialiștii analizează rapoarte legate de cazuri de sângerare și apariție a unor cheaguri, la persoane cărora le-a fost administrat vaccinul anti COVID dezvoltat de Johnson&Johnson, relatează agenţia Reuters.

Agenţia Europeană a Medicamentului (EMA) a anunțat că au fost raportate patru cazuri serioase de cheaguri de sânge cu trombocite scăzute după administrarea acestui vaccine. Unul dintre aceste cazuri a fost fatal.

De asemenea, au fost raportate cinci cazuri de sindrom de scurgere capilară legate de vaccinul AstraZeneca. Această afecţiune, provocată de scurgeri sangvine din vasele mici de sânge, este caracterizată prin tumefacţii şi scăderea tensiunii arteriale.

Cu toate acestea, EMA precizează că „în acest stadiu încă nu este clar dacă există o relaţie de cauzalitate” între vaccinuri şi simptomele raportate.

EMA permite folosirea vaccinului AstraZeneca

EMA a anunţat miercuri că a găsit o potenţială legătură între vaccinul dezvoltat de AstraZeneca împotriva noului coronavirus şi probleme rare de coagulare a sângelui la adulţii care au fost inoculaţi cu acest ser. Comitetul de siguranță al EMA a constatat că vaccinul anti-Covid dezvoltat de Oxford-AstraZeneca poate provoca cheaguri de sânge. Ei subliniază că beneficiile generale ale vaccinului în prevenirea coronavirusului depășesc riscurile de reacții adverse.

„EMA le amintește profesioniștilor din domeniul sănătății și persoanelor care primesc vaccinul să rămână conștienți de posibilitatea formării unor cazuri foarte rare de cheaguri de sânge, combinate cu niveluri scăzute de trombocite din sânge, care apar în decurs de două săptămâni de la vaccinare”, a comunicat Agenția.

Un reprezentant al Agenţiei Europene pentru Medicamente (EMA) a confirmat existenţa unei „legături” între vaccinul AstraZeneca şi cazurile de tromboze observate după administrarea sa. Până în prezent, în majoritatea cazurilor de tromboză constatate, a fost vorba despre femei cu vârste sub 60 de ani. Simptomele au apărut pe parcursul celor două săptămâni ulterioare vaccinării. Pe baza dovezilor științifice disponibile, nu au fost confirmați, încă, factori de risc specific.

Reacția oficială a Johnson&Johnson

Într-o declarație oficială, compania Johnson & Johnson a anunțat că este „conștientă” că au existat evenimente tromboembolitice (formarea de cheaguri de sânge) „raportate la toate vaccinurile COVID-19”.

„Monitorizarea atentă a efectelor secundare pe care am făcut-o a arătat un număr mic de evenimente foarte rare după vaccinare. În prezent, nu s-a stabilit nicio relație de cauzalitate clară între aceste evenimente rare și vaccinul Janssen COVID-19 ”, se spunea în declarația oficială publicată vineri de companie, transmite CNN.

Johnson&Johnson a menționat că lucrează cu experți și autorități de reglementare în domeniu pentru a analiza mai atent datele.

Compania a mai precizat și că persoanele care au fost vaccinate cu produsul dezvoltat de Johnson&Johnson și prezintă orice simptome severe ar trebui să solicite imediat asistență medicală.

Simptomele pot include dificultăți de respirație, dureri toracice, umflături la nivelul piciorului, dureri abdominale persistente, simptome neurologice, vânătăi mai maari sau mai mici sau pete minuscule de sânge sub piele la locul injectării, a mai transmis compania.

Efecte trombotice semnalate și în cazul vaccinului produs de compania farmaceutică americană Johnson & Johnson, denumit Janssen COVID-19, sunt analizate de Agenția Europeană a Medicamentelor (EMA).