Sancțiuni după tragedia de la Constanța. Trei ofițeri ISU, cercetați disciplinar

Sancțiuni după tragedia de la Constanța. Trei ofițeri ISU, cercetați disciplinar

Primele sancțiuni după tragedia de la Constanța dispuse de conducerea IGSU. Comisia lui Raed Arafat a constatat deficiențe grave, iar trei ofițeri cu funcții de conducere sunt cercetați disciplinar. Schimbări la vârful ISU Constanța

Sancțiuni după tragedia de la Constanța. Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) a anunțat primele măsuri.

După controlul efectuat la ISU Constanța, trei ofițeri cu funcții de conducere sunt cercetați disciplinar.

De asemenea, mai mulți pompieri din subordine au fost sancționați. Totodată, în echipa de conducere a ISU Constanța au fost numiți alți doi ofițeri.

Conducerea IGSU a luat aceste măsuri după analiza unui grup de lucru care a efectuat o analiză operațională.

Acest grup de lucru a fost constituit prin dispoziția șefului Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat.

Grupul de lucru a constatat numeroase deficiențe în coordonarea intervenției. Numeroase erori în comunicarea datelor legate de momentul intervenției.

De asemenea, susține IGSU, existau bani pentru reparearea autospecialei cu scară, care putea interveni rapid la locul incendiului. Fondurile pentru reparații nu au fost cerute.

Autospeciala zăcea într-o parcare, în apropierea locului în care a avut loc tragedia de la Constanța.

Din nefericire, în urma unui incendiu care a avut loc, pe data de 16 februarie, o femeie a căzut de la etaj.

Ea se refugiase pe fereastră, după ce apartamentul în care locuia a luat foc.

Primele sancțini după tragedia de la Constanța

IGSU a anunțat care sunt primele sancțiuni după tragedia de la Constanța, astfel:

Măsuri dispuse în urma controlului la ISU Constanța

În data de 16.02.2021, în contextul incendiului produs în municipiul Constanța, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență a dispus derularea verificării datelor de interes operativ.

De la momentul primirii apelului de urgență până la sosirea tuturor resurselor la locul evenimentului.

Toate pentru clarificarea situației și dispunerea măsurilor în consecință.

Verificarea a vizat următoarele aspecte privind gestionarea situației de urgență produsă:

a) modul de gestionare a apelului de urgență de către operatorii din dispeceratul ISU Constanța;

b) respectarea aspectelor procedurale privind colectarea datelor de interes operativ, respectiv fluxul informațional-decizional către structurile operaționale din subunitățile de intervenție și către structurile ierarhic superioare;

c) clarificarea momentelor orare privind alertarea resurselor de intervenție, tipologia acestora, timpii operativi de echipare a personalului și începerea deplasării către locul evenimentului, respectiv ajungerea la locul incendiului;

d) acțiunile de organizare a intervenției la fața locului.

 Sancțiuni după tragedia de la Constanța. Aspecte privind apelul de urgență și intervenția

Sancțiuni după tragedia de la Constanța. Comisia de verificare a identificat pe timpul acțiunii mai multe disfuncționalități în ceea ce privește conținutul rapoartelor operative.

În sensul transmiterii și consemnării parțiale ori eronate a timpilor operativi de alertare și de ajungere la locul intervenției Respectiv neutilizarea mijloacelor de comunicații pe care personalul operativ le avea la dispoziție.

Consecințele directe ale acestor erori le reprezintă ajungerea cu întârziere a unor resurse la locul intervenției și imposibilitatea fundamentării fără echivoc a analizei ulterioare a intervenției.

Astfel, privind momentul alertării forțelor de intervenție reiese că apelul de urgență a fost efectuat la Centrul 112 la ora 09:14:56 de către un locatar al imobilului în care se manifesta incendiul.

Apelul a fost transferat, după colectarea primelor date, la ora 09:15:51, către agenția Pompieri (dispeceratul ISU Constanța).

Coroborând cele două momente orare cu imaginile înregistrate de sistemele de supraveghere video din Detașamentul de Pompieri „Sublocotenent Fripis Marius-Daniel”, rezultă că momentul alertării este 09:16:24.

Forțele de intervenție au început deplasarea la ora 09:20:14, cu un minut mai mult față de intervalul maxim stabilit prin legislația subsecventă.

Sancțiuni după tragedia de la Constanța. Erori de comunicare a intervenției

Referitor la alertarea autospecialei de intervenție. Cea existentă în dotarea Detașamentului de Pompieri „Sublocotenent Fripis Marius-Daniel” era defectă și scoasă din intervenție. La eveniment a fost alocată și trimisă o autospecială de intervenție și salvare de la înălțime din cadrul Detașamentului de Pompieri Constanța-Palas.

Momentul alertării acestei resurse, deși, potrivit procedurilor operaționale aplicabile, ar fi trebuit să fie foarte apropiat de momentul alertării primelor forțe, nu a fost realizat decât la ora 09:27:43.

Adică la circa 11 minute după alertarea autospecialelor din cadrul Detașamentului de Pompieri „Sublocotenent Fripis MariusDaniel”.

În fluxul operațional de raportare al ISU Constanța către Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, ora alertării autospecialei de intervenție și salvare de la înălțime a fost consemnată în mod incorect ca fiind 09:15.

Momentul ajungerii la locul intervenției a primelor resurse alertate este ora 09:23, date înregistrate pe tableta aflată în dotarea ambulanței SMURD tip B2.

Sancțiuni după tragedia de la Constanța

Deși membrii echipajului au declarat că în fapt momentul ajungerii la fața locului ar fi fost cu două minute mai devreme, respectiv ora 09:21.

De asemenea, prima autospecială de stingere cu apă și spumă a ajuns la locul incendiului, conform celor susținute de membrii echipajului, la ora 09:23.

Pe timpul echipării personalului cu mijloacele de protecție individuală și al efectuării recunoașterii la locul evenimentului, persoana aflată la etajul 6, în spațiul incendiat, se desprinde de balustrada balconului și cade în gol.

Totodată, din imaginile video analizate de comisia de verificare și din susținerile personalului Detașamentului de Pompieri Constanța-Palas, reiese că autospeciala de intervenție și salvare de la înălțime a fost alertată la ora 09:27:43.

Aceasta părăsește incinta subunității la ora 09:30:35 și ajunge la locul intervenției la ora 09:41, la aproximativ 16 minute după ce victima a căzut în gol.

Facem mențiunea că în raportarea ISU Constanța către dispeceratul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență este consemnată nereal ca moment a alertării autospecialei ora 09:15, iar ora sosirii la este 09:27.

În realitate, autospeciala a început deplasarea din subunitate la ora 09:30:35.

Au fost încălcate norme procedurale

Asistența medicală de urgență a victimei a fost asigurată de paramedicii SMURD, după prăbușirea victimei.

A urmat scoaterea acesteia din zona de pericol imediat (aflată sub spațiul incendiat) și efectuarea manevrelor de resuscitare, respectiv de acordare a primului ajutor calificat.

Ulterior, asistența medicală de urgență a victimei a fost asigurată și de către un echipaj SMURD de terapie intensivă mobilă, încadrat cu medic.

Pe lângă disfuncționalitățile expuse, Comisia de verificare a mai constatat încălcarea unor norme procedurale privind echiparea personalului la locul intervenției.

S-a constatat superficialitate în îndeplinirea atribuțiilor în domeniul logistic prin neasigurarea menținerii în stare de operativitate a tehnicii de intervenție din dotare.

Respectiv nereguli identificate în asigurarea pregătirii de specialitate a personalului operativ.

Aspecte privind utilizarea pernei pneumatice de salvare

Aceste echipamente reprezintă mijlocul tehnic utilizat, în mod cu totul excepțional, în misiuni de salvare a persoanelor surprinse la înălțime. Sub condiția ca persoana respectivă să fie cooperantă, iar saltul în gol să reprezinte o acțiune voluntară.

De asemenea, utilizarea acestor echipamente, potrivit instrucțiunilor furnizate de producătorii de profil, se face de către personal instruit.

Saltul și aterizarea pe pernă presupune adoptarea unei poziții specifice, fără de care riscul producerii unor fracturi de coloană sau a altor leziuni grave este major.

 Sancțiuni după tragedia de la Constanța. De ce nu sunt saltele pneumatice

Subliniem faptul că utilizarea acestor echipamente se face doar în lipsa autospecialelor de intervenție și salvare de la înălțime, neputând fi eliminate riscurile de accidentare și următoarele limitări:

a) spațiul de amplasare a pernei pneumatice de salvare și a echipamentelor necesare aducțiunii de aer și realizării presiunii optime în pernă trebuie să fie suficient, în funcție de dimensiunile pernei, și fără obstacole;

b) amplasarea pernei este condiționată de punctul de unde se execută saltul, astfel încât persoana care se aruncă în gol să aterizeze pe centrul pernei de salvare, pe spate, într-o poziție orizontală;

c) înălțimea de la care se execută saltul este în funcție de dimensiunile pernei.

În acest context, prin dispoziție a secretarului de stat, șef al Departamentului pentru Situații de Urgență s-a constituit un grup de lucru care să efectueze o analiză operațională.

Analiză documentată și pe experiența internațională, din care să reiasă necesitatea și oportunitatea dotării unităților operative subordonate IGSU cu astfel de echipamente.

Concluziile și propunerile grupului de lucru urmează a fi prezentate conducerii ministerului în termen de trei săptămâni.

 Sancțiuni după tragedia de la Constanța. Măsuri dispuse

Având în vedere disfuncționalitățile constatate de comisia de verificare, conducerea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență a dispus următoarele măsuri:

  1. efectuarea cercetării disciplinare prealabile a trei ofițeri cu funcții de conducere de la nivelul ISU Constanța. Întrucât gravitatea faptelor săvârșite impune aplicarea unor sancțiuni mai aspre, în corelare cu disfuncțiile create în activitatea instituției.

Doi dintre ofițerii în cauză aveau atribuții directe în menținerea în stare de operativitate a tehnicii din dotare.

Tehnica de intervenție fiind defectă, în speță autospeciala de intervenție și salvare de la înălțime, nu au solicitat fondurile financiare necesare efectuării reparațiilor.

Asta deși la nivelul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență aceste fonduri erau disponibile.

Cel de-al treilea ofițer a manifestat superficialitate în asigurarea pregătirii de specialitate a personalului operativ din subordine la un nivel adecvat îndeplinirii misiunilor din competență.

El nu a dispus măsuri pentru corectarea disfuncționalităților nici la locul intervenției, unde a fost prezent.

Sancțiuni după tragedia de la Constanța. Pedepse pentru pompieri

b) sancționarea disciplinară a patru subofițeri din cadrul ISU Constanța, pentru nerespectarea normelor privind echiparea la locul intervenției și coordonarea acțiunilor de intervenție;

c) sancționarea personalului operativ cu atribuții de gestionare a apelurilor de urgență și de coordonare a resurselor alocate intervenției. Personal din dispeceratul ISU Constanța și din cadrul Detașamentului de Pompieri Palas-Constanța;

d) începând cu data de 19.02.2021, din ordinul Inspectorului General al IGSU, în toate unitățile operative subordonate se vor efectua reinstruirea personalului. Sunt vizate aplicarea procedurilor operaționale de intervenție pe tipuri de risc și verificarea stării tehnice și de întreținere a mijloacelor de intervenție.

Sancțiuni după tragedia de la Constanța. Conducerea IGSU a dispus următoarele măsuri

Pentru asigurarea continuității la nivelul ISU Constanța, începând cu data de 04.02.2021, pe funcția de inspector șef a fost împuternicit domnul colonel Amarandei Mihail-Cristian.

Acesta este titular inspector șef la ISU Botoșani.

Această măsură a fost dispusă având în vedere că funcția de inspector șef a fost vacantată, ca urmare a decesului, în data de 04.11.2020, a ofițerului care a asigurat conducerea inspectoratului.

De asemenea, începând cu data de 01.03.2021, un ofițer din cadrul ISU București-Ilfov va fi împuternicit pe funcția de Prim Adjunct al Inspectorului șef.

Totodată, s-a dispus împuternicirea pe funcția de șef Centru Operațional Județean a unui ofițer din cadrul ISU Constanța.

Rezultatele verificărilor, anexate la dosarul penal

Toate aceste demersuri sunt menite să asigure exercitarea actului de comandă. Astfel încât să fie îndeplinite misiunile de prevenire, monitorizare și gestionare a situațiilor de urgență.

Concluziile desprinse din efectuarea verificării, precum și măsurile dispuse de conducerea IGSU vor fi puse la dispoziția organelor de cercetare penală.

IGSU dezaprobă modul de îndeplinire a sarcinilor de către o parte a personalului implicat în gestionarea intervenției din data de 16.02.2021. Conducerea asigură societatea civilă că obiectivele instituției urmăresc, în mod prioritar, îmbunătățirea permanentă a capacității de răspuns și creșterea siguranței cetățenilor.

Ne puteți urmări și pe Google News