Peștele este unul dintre cele mai sănătoase alimente, care poate înlocui cu succes orice fel de altă carne. Atuurile peștelui sunt proteinele de calitate și grăsimile cu valoare biologică ridicată – renumiții acizi grași omega 3, capabili să țină la distanță numeroase afecțiuni.

Beneficiile consumului de pește sunt cunoscute și îl recomandă spre consum constant:
– Reduce colesterolul și trigliceridele,
– Favorizează scăderea tensiunii arteriale,
– Ajută la întărirea imunității,
– Protejează creierul și reduce riscul instalării depresiei,
– Protejează pielea împotriva îmbătrănirii precoce,
– Ajută glanda tiroidă să funcționeze normal,
– Diminuează procesele inflamatoare.

Potrivit nutriţionistului Lygia Alexandrescu, prezent în studioul Antena3, acizilor grași omega 3 li se datorează efectul cardioprotector al peștelui. Acești acizii graşi esenţiali menţin elasticitatea vaselor sangvine şi previn depunerile de grăsimi pe pereţii acestora.

Alimentul medicament din Postul Crăciunului

Tot acizii grași omega 3 din pește sunt capabili să îmbunătățească activitatea intelectuală a copiilor și să prevină apariția depresiilor sau a bolilor neurodegenerative în cazul vârstnicilor. Această deoarece creierul, un organ vital al organismului uman, are nevoie pentru funcţionare de acizi graşi esenţiali. Altfel spus, o dietă în care includem peştele stimulează bună funcţionare a creierului.

S-a demonstrat că grăsimile din peşte previn îmbătrânirea precoce şi protejează sistemul nervos, persoanele în vârstă care mănâncă peşte de trei-patru ori pe săptămână fiind mai puţin predispuse riscului de a suferi de demențe de tip Alzheimer. Acizii grași omega 3 au și rol antiinflamator, motiv pentru care peștele este indicat în această perioada cu vreme rece.

 

Nu se recomandă consumul de pește afumat sau la conservă

Carnea de peşte este mai uşor de digerat decât alte feluri de carne. Depinde însă de modul în care o preparăm! A mânca pește prăjit în ulei, asortat cu maioneză și cartofi prăjiți, nu înseamnă s-a beneficiat de o masă sănătoasă. Cel mai indicat este peştele fiert, preparat la abur (în steamer), la grătar sau la cuptor (cu diverse condimente: rozmarin, cimbru, fenicul, usturoi, ulei de măsline). Astfel îşi păstrează toate proprietăţile nutritive.

În ceea ce priveşte alimentele cu care poate fi asociat, peştele poate fi pus pe aceeaşi farfurie cu o garnitură de legume, orez integral sau, în mod tradițional, este delicios cu mămăliguță.
De preferat a se consumă este peștele proaspăt, fără a fi congelat. Dacă a fost congelat, se gătește numai dup ace ne asigurăm că textura și mirosul cărnii nu sunt alterate. Nu se recongelează!

Alimentul fără contraindicații

Anumite metode de conservare îi pot modifică proprietățile, de aceea e de evitat consumul de pește afumat sau la conservă. Peştele afumat este mai greu de digerat din cauza fumului, care pe deasupra mai conţine şi sare și alte substanţe nocive, motiv pentru care este indicat doar ocazional, în cantități mici, de poftă. Nici conservele din pește nu sunt prea indicate, deoarece pot conține prea multă sare, aditivi, conservanți.