Polițele RCA se vor scumpi substanțial. ASF, acuzată că favorizează firmele de asigurări

Polițele RCA se vor scumpi substanțial. ASF, acuzată că favorizează firmele de asigurări sursa foto. EVZ

ASF provoacă noi reacții de revoltă în rândul transportatorilor în contextul noilor propuneri de modificare a legii RCA. Aceștia acuză că măsurile propuse sunt de natură să-i favorizeze pe asigurători și să ducă la noi scumpiri ale asigurărilor RCA.

RCA se va scumpi cu până la 40%, dacă ASF va reuși să impună propunerile de modidicare a legislației. Transportatorii contestă inițiativele venite din partea instituției condusă de social-democratul Alexandru Petrescu. Conform unui comunicat de presă, noile reglementări nu țin cont de problemele cu care se confruntă transportatorii.

Prețul RCA va exploda din nou

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) contestă propunerile de modificare a reglementărilor în domeniul RCA. Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a transmis un set de propuneri de modificare a regulilor de stabilire a prețurilor pentru asigurările auto obligatorii. În opinia COTAR, 80% dintre propuneri vor duce la scumpirea poliţelor cu 30-40%.

Transportatorii acuză ASF că-i favorizează pe asigurători cu noile modificări propuse pentru RCA și că nu ține cont de problemele lor. În opinia COTAR, cei aproape nouă milioane de plătitori de asigurări auto sunt ținuți captivi prin complicitatea ASF cu firmele de asigurări care au inițiat modificările.

Ne puteți urmări și pe Google News

„Autoritatea trebuie să fie trasă la răspundere, pentru modul evident în care favorizează asigurătorii, prin modificarea legislativă. Putem spune că 80% din propunerile actuale de modificare a legii 132/2017 vor duce la creşterea preţurilor pentru poliţele RCA cu 30-40%! Care va fi beneficiul asiguraţilor - aproape 9 milioane de plătitori captivi în legea 132/2017?

Toate aceste propuneri vin de la asigurători şi aceştia s-au străduit permanent, în ultimii ani, să le transforme în lege, cu ajutorul conducerii ASF. Le recunoaştem, pentru că le-am mai văzut. Scăderea claselor de bonus este visul lor de a ne arunca direct în malus, astfel încât să nu mai putem cere vreun bonus care oricum nu ni s-a dat absolut deloc în ultimii 7 ani”, afirmă reprezentanţii COTAR.

Alexandru Petrescu șeful ASF

Alexandru Petrescu șeful ASF Sursa foto: EVZ

Acuzații grave la adresa ASF

Noua conducere a ASF este acuzată că favorizează firmele de asigurare și-i prejudiciază pe asigurați. ASF este condusă de Alexandru Petrescu (PSD). Potrivit organizaţiei de transportatori Autoritatea a transmis un set de propuneri de modificare a stabilirii preţului poliţelor RCA care sunt contrare interesului asiguraților.

ASF propune, între altele, sancționarea șoferilor care nu-și reînoiesc poliția RCA în 30 de zile de la data expirării. Aceștia pierd bonusul - reducerea de preț - acumulată în decursul anilor.

„Iată cum vă vor afecta, dacă sunteţi şofer în România: Dacă uitaţi să vă reînnoiţi poliţa RCA în 30 de zile, pierdeţi bonusul (reducererea de preţ) acumulat în decursul anilor. «Nerespectarea continuităţii obligaţiei de asigurare RCA pentru o perioadă mai mare de 30 de zile» - Art. 2, punctul 10, litera e.

Concret, dacă aţi reuşit să obţineţi în cel puţin 4 ani de condus ireproşabil o clasă de bonus 8, care presupune o reducere de 50% a preţului la RCA, dar nu vă reînnoiţi poliţa RCA în decurs de 30 de zile de la expirarea acesteia, pierdeţi bonusul (reducerea de preţ de 50%) acumulat în toţi aceşti ani. E valabil şi pentru motociclişti, deşi circulă doar câteva luni pe an, dar ar trebui să plătească RCA şi pentru lunile de iarnă”, susţin reprezentanţii organizaţiei.

Firmele de asigurări RCA favorizare de ASF

O altă problemă ridicată de transportatori vizează sancțiunile acordate șoferilor de poliția rutieră. Conform COTAR, amenzile de circulaţie vor scădea bonusul acumulat în anii în care șoferii au condus fără să provoace accidente.

Aceasta deoarece firmele de asigurări vor putea lua în considerare, la stabilirea tarifelor, „contravenţiile şi sancţiunile aplicate de personalul Poliţiei Române privind încălcarea regulilor pentru circulaţia vehiculelor, care denotă un comportament neadecvat în trafic, ce conduce la un risc ridicat de accidente”.

Companiile de asigurări, susțin transportatorii, vor interpreta în favoarea lor orice abatere a unui şofer şi să majoreze preţul la RCA. Acestea vor anula bonusul primit de șoferi. COTAR atrage atenția că dispare RCA valabilă o lună, fiind propuse polițe pentru 3 luni, 6 luni sau 12 luni.

„Practic, se restrâng opţiunile şoferilor de a cumpăra poliţe RCA pentru o lună, fără nicio explicaţie. Probabil că din dragoste pentru consumatori, ASF doreşte ca poliţele RCA să poată fi cumpărate doar în 3 variante, fără a ţine cont de durata necesităţii reale a clientului, care în multe situaţii nu corespunde cu cele dorite de ASF şi piaţa de asigurări. Dar nu vedem nicăieri scris că asiguratorul nu va mai putea să facă oferte pentru poliţele pe 3 şi 6 luni identice la preţ sau şi mai mari decât cele pentru 12 luni”, se mai spune în comunicat.

Asigurare RCA, asigurare, trotinete

Asigurare auto. Sursa foto: Arhiva EVZ

COTAR cere majorarea sancțiunilor pentru asigurători

De asememenea, transportatorii solicită ASF să majoreze valoarea sancțiunilor aplicate firmelor de asigurare. În opinia acestora, neregulile depistate la asigurători trebuie sancționate mult mai dur. Mai ales că și amenzile pentru șoferi cresc.

„Deşi amenzile pentru şoferi cresc semnificativ, ASF nu a considerat oportun ca sancţiunile pentru firmele de asigurări să fie majorate, cel puţin în mod similar. Şi mai mult, prin derogare de la art. 8 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, nu veţi plăti în 15 zile jumătate din cuatumul amenzii”, susţin transportatorii.

Totodată, asiguratul RCA îşi va putea suspenda valabilitatea poliţei RCA pentru o perioadă limitată de timp, doar dacă autovehiculul nu va staţiona în acea perioadă pe domeniul public. ASF și companiile de asigurări vor putea solicita ca asiguratul să fie sancţionat contravenţional dacă nu-și ţine maşina în curte sau în garaj, conform sursei citate.