Război între ANTA și transportatorii greviști

Război între ANTA și transportatorii greviștiautobuz electric Republica Moldova / sursa foto: gov.md

Agenția Națională Transport Auto (ANTA) i-a avertizat pe transportatorii aflați în grevă că ar putea rămâne fără licențe dacă nu asigură minimul de curse prevăzut de legislație.

Agenția Națională Transport Auto (ANTA) le-a cerut operatorilor de transport rutier, care au anunțat că în zilele de 27, 28 și 29 februarie toate rutele raionale și interraionale vor fi suspendate, să asigure respectarea necesității de mobilitate a cetățenilor, prin prestarea neîntreruptă a serviciilor de transport rutier, pentru a nu încălca drepturile oamenilor.

Avertisment dur al Agenției Naționale Transport Auto

„ANTA, în calitate de autoritatea subordonată organului central de specialitate în domeniul transporturilor rutiere, reamintește operatorilor de transport rutier autorizați în transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic local, raional, interraional și internațional despre angajamentele asumate odată cu solicitarea și obținerea actelor permisive pentru această activitate, să asigure prezentarea și plecarea în cursă la timp a vehiculelor rutiere, în starea tehnică și sanitară corespunzătoare, de asemenea să asigure transportarea persoanelor în condiții de siguranță și confort, conform graficului aprobat și reglementărilor din domeniu în vigoare”, se arată în comunicatul agenției.

„Nerespectarea prevederilor Codului transporturilor rutiere al RM, atrage după sine sancționarea cu amendă în mărime de la 240 (12000 MDL) la 270 (13500 MDL) de unități convenționale aplicată persoanei cu funcție de răspundere și amendă de la 400 (20000 MDL) la 450 (22500 MDL) unități convenționale aplicată persoanei juridice, conform art. 197 alin. (29) Cod contravențional”, se mai precizează în document.

Retragerea licenței de transport, printre posibilele consecințe ale protestului

„În cazul în care operatorul de transport rutier nu va efectua lunar cel puțin 10% din totalul curselor prevăzute în graficul de circulație în decurs de 3 luni consecutive sau nu va efectua mai mult de 30% din totalul curselor prevăzute în graficul de circulație în decursul unei luni calendaristice, cu excepția curselor suspendate din cauza stării drumului sau a condițiilor climaterice nesatisfăcătoare, constatate de către organul responsabil de sectorul de drum respective, precum și săvârșirea în decurs de 12 luni consecutive, la aceeași cursă, 5 încălcări ce țin de nerespectarea itinerarului și graficului de circulație, autorizația de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic local, municipal, raional și interraional se retrage de către Agenție.

De asemenea, Agenția reiterează obligativitatea respectării legislației în domeniul transporturilor rutiere, dar și susținerea necesităților de mobilitate a cetățenilor, prin îndeplinirea angajamentelor asumate și funcționarea corectă a transporturilor de pasageri”, a mai precizat ANTA.

Agenția Națională Transport Auto (ANTA) / sursa foto: anta.gov.md

Grevă de trei zile, anunțată de Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto

Reamintim că Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) a anunțat trei zile de grevă națională în transportul public, pe 27, 28 și 29 februarie. Iar pe 15 februarie, transportatorii au protestat, în fața Guvernului, cu zeci de microbuze parcate pe bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt și lângă clădirea Executivului, perturbând circulația. Și un alt protest a avut loc pe 23 noiembrie anul trecut, transportatorii fiind nemulțumiți de intenția „MIDR de a promova reglementări antieuropene în domeniul transporturilor rutiere”

APOTA a comunicat autorităților solicitarea de a înainta amendamente la proiectul de modificare a Codului transporturilor rutiere, în conformitate cu proiectul elaborat de APOTA. „Cererea este completată cu intenția de a sista rutele și a organiza în mod regulat proteste în PMAN pe tot parcursul anului viitor, dacă proiectul va fi votat în redacția antieuropeană”, au spus reprezentanții transportatorilor.

Dar reprezentantul partidului de guvernământ, deputatul PAS Radu Marian, a replicat că transportatorii care au protestat „sunt împotriva unei legi importante votate în decembrie de către Parlament - o lege care va face transportul public mai accesibil și mai sigur pentru cetățeni”.

Ce vor cei de la Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto

„Prin prezenta, Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) comunică că în urma analizei reacțiilor venite din partea reprezentanților puterii ca răspuns la revendicările transportatorilor expuse în cadrul protestului din 15.02.2024, constată caracterul demagogic și manipulator al acestora și evitarea răspunsului clar dacă modificările Codului transporturilor rutiere adoptate în decembrie 2023 corespund sau nu reglementărilor europene.

Pe această cale APOTA reconfirmă revendicarea înaintată guvernării de a adopta în domeniul transporturilor rutiere de pasageri norme conforme celor din Uniunea Europeană și a exclude din legislația națională normele care contravin legislației și bunelor practici europene și anume:

1.  Formarea programelor de transport național regulat raionale și interraionale în conformitate cu principiile:

a)  Fiecare localitate cu statut de primărie să dispună de cel puțin o rută regulată funcțională în trafic național (cel puțin o cursă tur și una retur)

Notă: pentru asigurarea funcționalității rutelor necesare din punct de vedere social, dar neatractive din punct de vedere economic se vor aplica două instrumente de bază:

-  La expunerea la concurs vor fi formate grupe de rute care le conțin și pe cele nerentabile împreună cu cele rentabile. Comiterea încălcărilor care atrage după sine sancțiunea de retragere a dreptului de deservire a unei rute din grupul de rute, va avea ca efect retragerea întregului grup de rute și expunerea lor la concurs.

-  În cazul în care regula precedentă nu asigură funcționalitatea rutelor nerentabile, Consiliile raionale (în cazul rutelor raionale) sau ANTA/alt organ central ( în cazul rutelor interraionale) trebuie înzestrate cu instrumente de adoptare a deciziilor de acordare a compensațiilor financiare,

Autogară Republica Moldova

Autogară Republica Moldova © Andrii Zhezhera | Dreamstime.com

Alte revendicări ale operatorilor de transport

b)  Intervalele dintre cursele interraionale se păstrează de 30 min., iar între cursele raionale de 15 min. ca instrument de menținere a nivelului siguranței rutiere și de descurajare a depășirii vitezei de circulație,

c)  Localitățile de tranzit incluse în autorizațiile curselor regulate vor fi doar localitățile raionului punctului-capăt de rută (altul decât mun Chișinău și Bălți)  și centrele raionale de pe traseu,

d)  În localitățile unde cursele existente formate în baza principiilor  descrise la p. a), b) și c) nu sunt suficiente pentru a satisface nevoile de deplasare a populației, la inițiativa primarului localității grupul de lucru format de Consiliul raional/Președintele de raion ( în cazul rutelor raionale) sau de către ANTA (în cazul rutelor interraionale) va constata deficitul serviciilor de transport într-un interval de timp, iar în baza actului întocmit de grupul de lucru, organul competent va putea deschide numărul necesar de curse fără a ține cont de intervalul stabilit la principiul b).

Operatorii de transport moldoveni vor acces la piața internațională

2.  Liberalizarea cu adevărat a transporturilor regulate de pasageri pe rutele internaționale. Pentru aceasta este nevoie de prevăzut în Codul transporturilor rutiere reglementări aplicabile rutelor care au ca destinație o localitate dintr-un stat cu care Republica Moldova a instituit regimul liberalizat de transport și reglementări față de rutele ce au ca destinație statele cu care nu este instituit regimul liberalizat de transport.

Liberalizarea transporturilor internaționale trebuie să includă lipsa necesității deservirii rutelor la paritate  precum și recunoașterea reciprocă a autorizațiilor  fiind suficientă eliberarea autorizației de către statul emitent. Pe lângă modificările legislative care să transpună regulile descrise în prezentul punct în legislația națională, MIDR trebuie de urgență să înainteze demersurile necesare pentru începerea negocierilor multilaterale sau bilaterale, cel puțin cu statele UE, pentru a putea obține liberalizarea transporturilor internaționale de pasageri.

3.  Adoptarea reglementărilor privind activitatea de autogară similar reglementărilor din statele UE. Exceptarea cel puțin a transportatorilor ce deservesc rute internaționale de obligația de a avea puncte-capăt de rută și de tranzit doar autogările. Introducerea reglementărilor echilibrate referitoare la relațiile transportator-autogară. Eliminarea jugului impus transportatorilor de către gruparea Vîlcu-Andronachi.

Acuzații privitoare la fiscalizarea deficitară în transporturi

4.  Ridicarea nivelului de fiscalizare în transportul regulat de pasageri prin următoarele pârghii:

a)  Includerea reglementărilor care în mod separat și individualizat vor prevedea componențele de încălcări care au ca efect ne înmânarea biletelor de călătorie pentru următorii subiecți:

  • Echipajul unității de transport;
  • Compania de transport;
  • Autogara/personalul autogării

b)  Toate încălcările menționate la subpunctul  a) al p. 4 vor fi atribuite în competența exclusivă a Serviciului Fiscal de Stat, care (în privința încălcărilor legate de ne înmânarea biletelor) va fi responsabil de efectuarea controalelor, constatarea încălcărilor și aplicarea sancțiunilor ,

c)  Trecerea treptată și graduală la utilizarea aparatelor de casă în unitățile de transport ce deservesc rute regulate. Termenul implementării utilizării aparatelor de casă trebuie să fie similar termenului acordat transportatorilor din România, unde a fost implementată o condiție similară. În cazul în care se va opta pentru schimbul on-line de date înregistrate în aparatul de casă, acestea vor fi conectate direct la serverele Serviciului Fiscal de Stat. Gestionarea fluxului de date și mentenanța sistemului nu va genera costuri suplimentare pentru transportatori”.

Război pe implementarea reglementărilor UE

Acestea au fost cerințele principale ale transportatorilor înaintate la fiecare etapă de elaborare a modificărilor la Codul transporturilor rutiere și care au fost inspirate din reglementările similare ale UE sau ale României.

Regretăm că funcționarii de rang înalt răspândesc ideea că transportatorii care protestează sunt cei care doresc să activeze ca în trecut și nu doresc să se acomodeze regulilor  noi.

Ne exprimăm convingerea că adoptarea reglementărilor similare celor din Uniunea Europeană, inclusiv celor propuse de către transportatori, vor lega ramura transporturilor nu de trecut, dar de viitor.

Atragem atenția autorităților că schemele și interesele ilegale promovate prin modificările legislative din decembrie 2023 sub sloganul „reglementărilor noi” constituie nu doar reglementări antieuropene, dar reprezintă o sursă care pune în pericol siguranța rutieră și promovează schemele de corupție.

Transportatorii acuză corupția din sistem

Republica Moldova fiind în așteptarea negocierilor cu Uniunea Europeană privind condițiile de aderare, inclusiv stabilirea condițiilor sectoriale pentru transportul rutier și având declarat unul din scopurile fundamentale lupta cu corupția, a admis ca la etapa de pre-negociere să adopte un act normativ contrar reglementărilor Uniunii Europene, care promovează în mod direct schemele de corupție.

Îndemnăm guvernarea să revină urgent la modificarea Codului transporturilor rutiere pentru a-l aduce în câmpul european.

Pentru a ne face auziți și pentru a ne apăra de normele abuzive și de schemele guvernării și a clanurilor oligarhice transportatorii sunt nevoiți să continue protestele.

În semn de proteste, în perioada 27,28,29 februarie vor fisistate rutele regulate raionale și interrarionale.

Pe această cale dorim să ne cerem scuze de la pasagerii care au planificate călătorii în această perioadă. Autoritățile nu ne-au lăsat altă alternativă decât protestele”, au declarat reprezentanții APOTA, la lansarea protestelor.