În fapt, el a fost construit în timpul mandatului lui Adriean Videanu, dar meritul principal îi revine, indiscutabil, altui primar general și anume lui Traian Băsescu. Acesta a fost cel care s-a bătut, aproape la propriu, cu consilierii CGMB ostili și cu proprietarii care trebuiau expropriați, dar și cu cei din proximitatea cărora era proiectat podul hobanat care a finalizat al doilea inel median al Capitalei, după modelul istoricului Pod Grant.



Fostul pasaj pietonal, realizat în întregime din fier, a fost construit în perioada interbelică cu scopul facilitării trecerii muncitorilor feroviari dinspre Calea Griviței, către Giulești și invers. În timp, tot mai mulți bucureșteni au început să-l folosească, scutind astfel timpul care le-ar fi trebuit ocolirii prin fața Gării de Nord. Pe lângă faptul că era urât, vechi și prost întreținut, vechiul pasaj era și periculos, mulți oameni murind căzând de pe el, mai ales iarna. Pasajul Basarab are 1,9 km și este cel mai lat pod hobanat urban din Europa. Acesta face legătura rutieră și de tramvai între Bd. Nicolae Titulescu – Șoseaua Orhideelor – Podul Grozăvești – Bd. Vasile Milea, respectiv Șoseaua Grozăvești, întregind inelul principal de circulație al Bucurestiului în partea de nord-vest. Proiectul cuprinde două traversări majore de obstacole, a râului Dambovita, peste podul existent lărgit, și a căii ferate în zona Gării de Nord. Construcția sa a durat zece ani.