O nouă afacere profitabilă. Vânzarea stațiilor de încărcare electrice, o piață de zeci de miliarde de euro

O nouă afacere profitabilă. Vânzarea stațiilor de încărcare electrice, o piață de zeci de miliarde de euroSursa foto. Dreamstime

Numărul din ce în ce mai mare de automobile electrice vândute pe piețele din Europa va avea drept consecință și o creștere a investițiilor în stații de încărcare. Specialiștii estimează că veniturile din vânzarea de stații și servicii inteligente de încărcare a autovehiculelor electrice ar putea crește, în viitorul nu foarte îndepărtat la 40 – 55 miliarde de euro. Iar cele mai căutate locații, arată studiile, pentru amplasarea acestora vor fi nu benzinăriile. așa cum s-ar crede, ci cu totul altele.

Estimările specialiștilor arată că veniturile din vânzarea de stații de încărcare și servicii inteligente de încărcare către utilizatorii de automobile electrice vor crește de la 7-8 miliarde de euro, în 2021, până la 40 – 55 miliarde euro în 2030. Estimările sunt prezentate într-un studiu elaborate de BAIN și vizează piața din Europa.

Investitorii se orientează, deja, spre cele mai potrivite locuri de amplasare a stațiilor de încărcare, în vederea obținerii unui profit cât mai ridicat. Analizele celor de la BAIN patru situații distincte în funcție de care se va lua decizia de amplasare a acestor stații tranzitul, domiciliul, destinația și locul de muncă.

Dintre acestea, stația de încărcare de acasă este cea mai la îndemână. Însă un astfel de echipament nu va putea oferi o putere mare de încărcare, adică un timp redus. Avantajul pe care îl prezintă, în schimb, este că odată transformată într-o stație inteligentă, bidirecțională, aceasta va putea oferi un bun management al energiei locuinței.

Pe de altă parte, studiul arată că stațiile de autostradă, din benzinăriile actuale, vor fi cele mai puțin profitabile. Acestea necesită investiții ridicate și au o rată de utilizare destul demică. Vor fi profitabile, însă, acesle stații create special cu spații comerciale și servicii de tip HORECA, parcări acoperite și alte elemente care să atragă clienții dispuși să petreacă un timp mai lung așteptând să-și încarce bateriile automobilelor.

Cele mai profitabile locuri pentru amplasarea stațiilor de încărcare

Mult mai profitabile se anunță a fi stațiile de destinație, cele din parcările supermarketurilor, ale restaurantelor sau ale hotelurilor. Sunt locații în care clienții petrec mai multă vreme și, implicit, pot lăsa pentru o perioadă mai lungă mașinile la încărcat.

În supermarket, unde clienții petrec mai multe ore, investițiile nu vor avea nevoie de sume mari, pentru că nu sunt necesare stații ultra-rapide. Chargerele DC de până la 150 kW vor fi optime pentru fast-food-uri sau destinații similare, rapide.

Categoria cea mai diversificată va fi cea de la sediile companiilor, acolo unde pot fi instalate stații accesibile, care pot fi folosite de vehiculele de serviciu sau contra cost de angajați, pe timpul programului. Pentru flotele mari, investițiile vor fi evident mai mari, dar și această problemă poate fi rezolvată prin încărcările de noapte. Studiul celor de la BAIN mai subliniază că a început deja vânătoarea de spații, pe care investitorii din acest segment încearcă să și le securizeze pentru a le putea folosi la momentul potrivit, după cum relatează Profit.ro.