Criza energetică lovește în proprietarii de mașini electrice. Scumpirea energiei provoacă îngrijorare în rândul șoferilor

Criza energetică lovește în proprietarii de mașini electrice. Scumpirea energiei provoacă îngrijorare în rândul șoferilorDacia Spring, a treia cea mai bine vândută mașină de pe piață. Sursa Foto: Arhiva EVZ

Proprietarii de autovehicule electrice se tem că în contextul crizei energetice vor avea de suferit din cauza costurilor ridicate cu alimentarea. Dacă mulți români au preferat, anul trecut, mașinile electrice, în detrimentul celor clasice, cu motor pe benzină sau diesel, acum aceștia sunt îngrijorați de creșterea prețurilor la electricitate. Mai mult, încărcarea bateriei unei mașini electrice constituie un alt neajuns, dat fiind că durează câteva ore.

Românii care au făcut trecerea de la mașinile clasice la cele cu motoare electrice se tem că vor avea de suportat costuri mult mai ridicate la energie. Aceasta din cauza prețului la electricitate care pare să o fi luat razna. Mulți regretă alegerea făcută, considerând că în astfel de vremuri, motoarele pe benzină și motorină ar fi mai rentabile decât cele electrice.

Este evident că proprietarii de mașini electrice care le încarcă din rețeaua electrică proprie nu se pot integra în plafonul de consum impus de guvern, de 255 de kW/lună. În aceste condiții, costurile gospodăriei cu energia electrică vor fi din cele mai ridicate.

În plus, dacă alimentarea cu benzină, motorină sau gaz, durează câteva minute, nu același lucru se poate spune și în cazul motoarelor electrice. Astfel, încărcarea bateriei unui vehicul electric depinde de puterea prizei sau a stației de încărcare. În funcție de acestea poate fi determinat timpul în care mașina va putea fi folosită la drum, având bateria încărcată.

De regulă, încărcarea la o priză casnică durează între 10 și 15 ore. La stațiile de încărcare rapidă, unde puterea este mai mare, de 50 până la 120 de kWh, timpul de încărcare este mai redus, ajungând până la jumătate de oră. Tot este mai mult decât în cazul alimentării cu benzină sau motorină. De asemenea, tensiunea suportată de cablul de încărcare influențează timpul de încărcare. Pentru un încărcător cu o tensiune de 220V, pse poate aștepta și 7 ore, iar unul cu 380V va asigura încărcarea completă a bateriilor în 2-4 ore, în funcție de stația de încărcare folosită.

Cât costă alimentarea unei Dacia Spring

Românii se tem că actuala criză energetică va avea consecințe și asupra transportului cu vehicule electrice. Astfel, plinul pentru o Dacia Spring, cea mai ieftină mașină electrică de pe piață, care dispune de o baterie cu o capacitate de 27,4 kWh, costă, în funcție de furnizorul de electricitate, de la 19 lei la Hidroelectrica (0,69 lei/kWh), până la 145 lei la Enel (5,30 lei/kWh).

Pentru cei care sunt clienți ai companiei We Power Team SRL plinul pentru o Dacia Spring ajunge, însă, la 304 lei.

În cazul unui SUV cu motor electric, să zicem un BMW iX Xdrive50, cu o baterie de 105,2 kWh, plinul făcut acasă pornește de la 72 lei, la Hidroelectrica. Cel mai mult costă la Enel (5,30 lei/kWh), 557 lei. Iar la We Power Team SRL (11,11 lei/kWh) un plin pentru SUV-ul BMW ajunge și la 1.169 lei.

Pentru orice alt tip vehicul electric, un plin cu energie se calculează înmulțind capacitatea bateriei în kWh cu tariful kW practicat de furnizorul de electricitate, coform Newsweek.

 

Ne puteți urmări și pe Google News