Marile lanțuri de magazine, slab afectate de explozia inflației. Sute de unități comerciale noi au fost deschise
- Iulia Moraru
- 16 ianuarie 2023, 15:14
Marile lanțuri de magazine din România nu au suferit foarte mult ca urmare a creșterii inflației. Oamenii au cheltuit pe mâncare la fel de mult ca până acum, în ciuda situației pandemice și a creșterii de prețuri din ultimii ani, ceea ce a dus la expansiunea tot mai mare a magazinelor.
Anul trecut a fost depășit pragul de 4.000 de magazine, după ce marile lanţuri au deschis peste 400 de unităţi noi şi au închis circa 20. Cu toate acestea, se remarcă o încetinire a expansiunii magazinelor, comparativ cu anul 2021.
Auchan, Kaufland, Carrefour, Penny şi Cora au deschis mai multe magazine în 2022
Numărul deschiderii de magazine a fost aproape de maximul istoric. În 2021, al doilea an de pandemie au fost deschise 443 de unităţi comerciale. Auchan, Kaufland, Carrefour, Penny şi Cora au deschis mai multe magazine în 2022 vs. 2021.
În același timp reţelele de cash&carry Metro şi Selgros au încetinit semnificativ expansiunea lor pe piață, iar în cazul Profi, Mega Image şi Lidl dezvoltarea a fost moderată. Inflația ajunsă în 2022 la 17% în România și a lovit în puterea de cumpărare a consumatorilor, potrivit unei analize zf.ro.
Rata inflației va scădea în perioada următoare
Potrivit BNR, este preconizat ca rata anuală a inflației să scadă în primul trimestru din 2023 și va coborî semnificativ în viitor, ajungând la nivelul de o cifră în trimestrul III al anului, ca efect al prelungirii schemelor de plafonare şi compensare a preţurilor la energie până la 31 martie 2025, concomitent cu modificarea caracteristicilor acestora începând cu 1 ianuarie 2023.
În luna decembrie 2022, comparativ cu luna noiembrie 2022, prețurile alimentelor au crescut cu 0,4%. Cel mai mult a crescut prețul zahărului și untului. O creșterea a prețurilor s-a înregistrat și în servicii.
Alimentele s-au scumpit cu 22,05% în decembrie 2022 faţă de decembrie 2021 şi cu 1,26% faţă de noiembrie 2022. Cele mai mari creșteri de preț s-au înregistrat la zahăr, care s-a scumpit cu 62,79%, în decembrie 2022 faţă de decembrie 2021, şi cu 1,28% faţă de noiembrie 2022. Și untul s-a scumpit cu 45,14% în decembrie 2022 faţă de decembrie 2021, şi cu 1,35% faţă de noiembrie 2022.
În ceea ce privește serviciile, cel mai mult s-a scumpit transportul CFR, cu 21,18%, în decembrie 2022 faţă de decembrie 2021, şi cu 0,22% faţă de noiembrie 2022, dar și serviciile de apă, canalizare și salubritate.