Arestarea, așa cum se poate vedea într-un video lansat de agenția de știri Life, a fost efectuată de câţiva agenți ai Serviciului Federal de Securitate (FSB, moștenitorul direct al KGB-ului din vremurile Uniunii Sovietice), în timp ce postul tv Dozhd, relatează că investigațiile din casa jurnalistului, sunt în curs de desfăşurare

La data de 18 mai, Ivan Safronov a fost numit consilier în domeniul politicii informaționale al directorului general al Roscosmos, Dmitri Rogozin, la data de 18 mai. Atribuțiile lui Safronov includeau coordonarea instrumentelor de informare ale companiei de stat și ale filialelor acesteia. Între 2010 și 2019, Safronov a lucrat pentru Kommersant și Vedomosti, care s-au ocupat în principal de activitățile Ministerului Apărării, industriei de război, cele ale sectorului spațial și de diverse probleme de cooperare tehnico-militară.

Roscomos este agenția guvernamentală a Federației Ruse responsabilă cu programul spațial rus și cercetarea aerospațială.

Într-un comunicat de presă, agenția a declarat că Safronov nu a avut acces la date confidențiale. Clarificarea a fost făcută deoarece, după cum aflăm de la Ria Novosti, fostul consilier este suspectat că ar fi colectat și livrat informații privind cooperarea, apărarea și securitatea militară a Rusiei unui reprezentant al unui serviciu secret dintr-o țară non-NATO care nu a fost încă identificată.

În afara lui Safronov, serviciile de securitate ruse, mai suspectează o altă persoană cunoscută.

Astfel, locuinţa de la Moscova a fostului jurnalist al revistei online Meduza, acum director al Kholod, Taisiia Bekbulatova, a fost percheziționată, în timp ce ea era reținută pentru interogatoriu. Ştirea a fost dată chiar de ziarul pentru care a lucrat şi care a subliniat că Bekbulatova îl cunoaște bine pe acuzat.

Safronov era un jurnalist care se ocupa de sectorul Apărării și de Forțele Armate care, potrivit Moscow Times, a fost obligat să părăsească ziarul Kommersant anul trecut după ce a scris un articol despre demisia iminentă a președintelui Senatului rus, Valentina Matviienko, lucru care nu s-a întâmplat niciodată . Ulterior, a lucrat pentru Vedomosti până pe 18 mai, când a părăsit ziarul după scandalul presupusei cenzuri pro-Kremlin impuse de noul proprietar și director, care ar fi modificat, sau anulat articole despre compania petrolieră rusă Rosneft și sondajele care demonstrau scăderea accentuată a popularității lui Putin.

Safronov s-a mai aflat în vizorul Kremlinului şi pentru problema vânzării avioanelor de vânătoare Sukhoi Su-35 în Egipt.

De fapt, pare că Moscova și Cairo ar fi semnat un contract în valoare de două miliarde de dolari pentru furnizarea a 24 de avioane Su-35 „Super Flanker”, la 19 martie 2018, urmând ca primele exemplare să fie livrate în 2020. Știrea privind semnarea contractului, difuzată chiar de Kommersant, a întârziat livrările, iritând puternic Kremlinul care ar fi mustrat cu asprime redacția ziarului.

De fapt, Moscova dorea să se calmeze apele pe plan internațional, pentru a nu irita prea mult Washingtonul și a readuce în Egipt toporul CAATSA. 

Se pare că, în noiembrie 2019, Statele Unite au amenințat Egiptul cu posibilitatea creșterii sancțiunilor în cazul în care ar fi achiziționat material de război rus: potrivit Wall Street Journal, de fapt, o scrisoare semnată de secretarul de stat Pompeo și de secretarul de apărare Esper ar fi fost trimisă la Cairo, ministrului apărării, Zaki. În scrisoare, cei doi oficiali au invitat Egiptul să abandoneze acordul cu Rusia pentru avioanele de luptă, afirmând că în caz contrar, sancțiunile impuse de CAATSA ar fi fost mărite. 

Din câte se pare, acuzațiile împotriva Safronov nu privesc activitatea sa jurnalistică, așa cum s-a zvonit inițial, ci doar o presupusă activitate de spionaj, care, dacă se confirmă, ar implica o pedeapsă de până la 20 de ani de închisoare. 

Articol de Paolo Mauri/ Il Giornale/ Traducere: Rador