Curtea Europeană de Justiţie va anunța marți decizia cu privire la taxa de autostradă pentru autoturisme în Germania. Dacă va fi introdusă, aceasta va însemna o cheltuială în plus pentru automobiliştii străini, potrivit publicației Deutsche Welle.

Banii vor fi colectați ca urmare a vinderii unor viniete de diferite tipuri. În cazul maşinilor înmatriculate în Germania, posesorului i se va deduce la plata impozitului auto valoarea unei viniete, astfel că practic acesta nu va plăti noua taxă.

Austria și Olanda au făcut plângere împotiva acestei taxe. Viena susține că taxa nu este conformă cu acordurile europene, fiindcă îi dezavantajează atât pe austrieci, cât şi pe toţi ceilalţi cetăţeni ai UE, cu excepţia germanilor. Astfel, Germania încalcă principiul interzicerii discriminării cetăţenilor UE.

Înaintea pronunţării de marţi, se pare că Germania a reuşit să convingă instanţa de justeţea punctului ei de vedere. La începutul lunii februarie, procurorul general al Curţii Europene de Justiţie nu a exprimat în expertiza pe care întocmit-o rezerve întemeiate pe normele europene cu privire la noua taxă preconizată de guvernul de la Berlin. În opinia sa, „percepţia austriacă potrivit căreia cetăţenii UE ar fi discriminaţi în Germania se întemeiază pe o neînţelegere fundamentală”. Nu pot fi comparaţi deţinători de autoturisme străini şi germani, „deoarece deţinătorii străini de autoturisme nu trebuie să plătească impozit auto în Germania”.

Dacă taxa va fi introdusă, străinii din ţările membre ale UE vor trebui să plătească pentru folosirea autostrăzilor. Aceasta se va putea face prin cumpărarea unor viniete cu valabilitatea de 10 zile, două luni sau un an. Valoarea acestor viniete se va decide în funcţie de cât este de poluant autoturismul respectiv. Pentru 10 zile, ea va costa între cinci şi 15 euro, pentru două luni între 16 şi 30 de euro iar pentru un an între 74 şi 130 de euro. Baza de calcul este o combinaţie între norma de mediu în care se înscrie motorul respectiv şi capacitatea sa cilindrică. Vinietele vor putea fi achiziţionhate pe Internet, pe telefonul mobil, cu ajutorul unui app sau la ghişee instalate pe autostrăzi, din loc în loc.

Câştigul obţinut prin introducerea noii taxe ar urma să fie folosit pentru restaurarea şi repararea şoselelor existente deja. Potrivit calculelor actuale, în bugetul federal ar putea intra anual 3,85 de milliarde de euro, din care trei miliarde de la deţinătorii germani de autoturisme care-şi vor primi banii înapoi şi 850 de milioane de euro de la automobilişti străini. Întreţinerea şi controlarea sistemului de colectare a taxei ar urma să coste anual, potrivit estimărilor, aproximativ 245 de milioane de euro, astfel că numai 600 de milioane de euro vor putea fi folosiţi anual pentru reabilitarea infrastructurii rutiere, scrie G4media.

 

 

Te-ar putea interesa și: