Prin adeverința verde, cetățenii vor fi înregistrați dacă au primit vaccin, au fost testați sau au fost infectați cu coronavirus, pretextul introducerii acesteia fiind facilitarea exercitării dreptului la liberă circulație în spațiul Uniunii Europene.

În fapt, însă, potrivit CASD, dreptul la libera circulație al cetățenilor va fi condiționat de primirea unor vaccinuri care încă sunt în fază de testare, ceea ce încalcă Tratatul UE și o serie de convenții ratificate inclusiv de România.

Mai mult, la modul în care este formulat Regulamentul, acest certificat nu e temporar, Comisia Europeană putându-i extinde utilizarea și în alte situații.

„Prin aderarea României la Uniunea Europeană, cetățenii români au sperat că vor trăi într-o comunitate în care drepturile și libertățile lor fundamentale vor fi garantate și respectate, iar circulația în spațiul Uniunii Europene va fi liberă și necondiționată”, a arătat CASD în solicitare.

“Nu dați motive de revoltă împotriva UE”

“În contextul scăderii continue a încrederii în Uniunea Europeană, nu dați motive în plus de nemulțumire și revoltă împotriva Uniunii Europene prin votarea acestui “certificat verde”, care va condiționa dreptul la libera circulație inclusiv al cetățenilor români.

Mai mult, este inacceptabil ca reprezentanții aleși ai cetățenilor români în Parlamentul European să voteze ca cetățenii români să fie obligați, prin presiune sau condiționare, să se vaccineze cu vaccinuri experimentale care le pot pune sănătatea și viața în pericol.

Nu puneți în pericol viitorul Uniunii Europene, profanând unul dintre pilonii ei fundamentali: libera circulație în spațiul Uniunii Europene!

Toți membrii Parlamentului European, indiferent de naționalitate, au devenit de la momentul acceptării mandatului de europarlamentari reprezentanții tuturor cetățenilor statelor membre ale UE, trebuind să își exercite mandatul cu bună-credință și în interesul cetățenilor Uniunii, iar prin actele pe care le adoptă să respecte și să apere drepturile și libertățile fundamentale ale persoanelor din Uniunea Europeană.

Pentru toate aceste motive arătate, vă solicităm să protejați drepturile si libertățile fundamentale ale cetățenilor Uniunii Europene, inclusiv a celor români, și să votați împotriva instituirii la nivelul UE a “adeverinței electronice verzi””, a concluzionat CASD.

Regulamentul este în contradicție cu recomandările Consiliului Europei

Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei a adoptat în luna ianuarie o Rezoluție, potrivit căreia “statele membre și Uniunea Europeană sunt îndemnate: să se asigure că cetățenii sunt informați că vaccinarea nu este obligatorie și că nimeni nu este presat politic, social sau altfel să se vaccineze, dacă nu dorește să facă acest lucru”.

Din propunerea de Regulament se prevede, însă, că adeverința de vaccinare, respectiv adeverința de testare se eliberează unei persoane căreia i-a fost administrat un vaccin împotriva COVID-19, respectiv persoanei care a efectuat un test pentru depistarea infecției cu virusul SARS-CoV-2, în mod automat sau la cererea persoanei în cauză.

Or, “administrarea unui vaccin sau a unei testări medicale fără consimțământul liber și în cunoștință de cauză a persoanei vizate încalcă Convenția de la Oviedo. CEDO a statuat în jurisprudența sa că vaccinarea obligatorie reprezintă o ingerință în exercitarea dreptului la viață privată.

În fapt, întregul Regulament este în contradicție flagrantă cu recomandările Adunării parlamentare a Consiliului Europei din 27.01.2021, deoarece presează cetățenii europeni să se vaccineze sau să se testeze contrar voinței lor pentru a-și putea exercita un drept, precum este dreptul la liberă circulație”, arată documentul înaintat europarlamentarilor.

Acțiune de mare risc. Adeverința electronică verde poate deveni permanentă

Deși se consideră că regulamentul “Adeverinței electronice verzi” este o măsură temporară, este puțin probabil să fie așa. Astfel, chiar la art. 15 alin. 2 din Regulament se prevede că se “va suspenda” (nu înceta!) aplicabilitatea Regulamentului de către Comisia Europeană (în baza unor acte delegate pentru care este împuternicită prin acest Regulament) de îndată ce directorul general al OMS va declara că s-a încheiat urgența de sănătate publică de importanță internațională cauzată de virusul SARS-CoV-2.

La art. 15 alin. 3 din Regulament, însă, se prevede că tot Comisia Europeană este împuternicită să adopte un act delegat pentru “aplicarea din nou” a Regulamentului și a adeverinței electronice verzi (de vaccinare, de testare și de vindecare), în situația în care directorul general al OMS va declara “o urgență de sănătate publică de importanță internațională cauzată de virusul SARS-CoV-2, de o variantă a acestuia sau de alte boli infecțioase cu potențial epidemiologic”.

Potrivit CASD, “se poate observa astfel că nici Regulamentul și nici adeverința electronică verde nu vor avea caracter temporar, aspecte care rezultă din chiar conținutul propunerii de Regulament. Parlamentul European trebuie să susțină valorile democratice și respectarea drepturilor fundamentale ale omului.

 

La data de 13 noiembrie 2020, Parlamentul European a adoptat Rezoluția referitoare la impactul măsurilor privind COVID-19 asupra democrației, statului de drept și drepturilor Fundamentale în care a arătat că democrația, statul de drept și drepturile fundamentale nu au fost respectate de statele membre în contextul pandemiei COVID-19 și a tras semnale de alarmă în acest sens. În aceste condiții, e imperativ ca Parlamentul European să vegheze ca, prin actele pe care le adoptă, să nu perpetueze derapajele de la democrație și încălcarea drepturilor fundamentale ale cetățenilor Uniunii Europene, iar pentru motivele prezentate anterior este necesar să se respingă propunerea de introducere a unei Adeverințe electronice verzi”.

Documentul integral poate fi consultat AICI.