Efectele devastatoare ale războiului! Mii de oameni vor rămâne pe drumuri. Afacerile care vor ajunge în faliment

Efectele devastatoare ale războiului! Mii de oameni vor rămâne pe drumuri. Afacerile care vor ajunge în faliment sursa: www.acea.auto

Sunt deja foarte mari probleme în industria auto, din cauza războiului din Ucraina. Situația se va agrava pentru toți producătorii, unii dintre ei reclamând deja că și-au dat activitatea peste cap din cauza lipsei materiei prime.

Războiul dintre Rusia și Ucraina își pune serios amprenta asupra evoluției economiei mondiale. Un domeniu grav afectat este cel al industriei auto, despre care se credea că va trece printr-un reviriment după pandemia de coronavirus.

Efectele războiului sunt resimțite la nivel mondial și de industria auto

Războiul a înrăutăţit sistemul lanţurile de aprovizionare şi a dus la majorarea preţurilor la nichel sau paladiu, ceea ce sporeşte presiunile asupra sectorului auto global. Creşterea costurilor cu energia afectează de asemenea lanţurile de aprovizionare.

Efectele se simt mai ales în Europa Centrală şi de Est, acolo unde sectorul auto joacă un rol important şi se văd deja perturbări după invadarea Ucrainei de către Rusia, în 24 februarie. Cel mai mare producător auto european, Volkswagen AG, a suspendat temporar producţia la două fabrici din Polonia, conform Agerpres, care citează Reuters.

Ne puteți urmări și pe Google News

O altă divizie a VW - Skoda Auto, cel mai mare exportator ceh - a oprit producţia modelului electric ENYAQ iV şi a avertizat că sunt riscuri care vizează și alte modele, din cauza lipsei de cablaje din Ucraina.

Sunt mari probleme cu materia primă

Întreruperile de producţie vor avea efect, industria auto cehă reprezentând aproximativ un sfert din producţia industrială şi exporturi. În Ungaria, sectorul auto reprezentând 28% din exporturile industriale.

Analistul Deutsche Bank Christian Wietoska estima în 11 martie că fiecare săptămână în care sunt întreruperi complete ale producţiei - scad aproximativ 0,1 puncte procentuale din PIB-ul Cehiei sau Ungariei, mai mult decât în Polonia sau România, după cum precizează sursa citată. Noile întreruperi ar putea limita producţia auto cehă cel puţin în trimestrul doi din 2022, susţine Jiri Polansky, economist la subsidiara cehă a Erste Group Bank.

„Acest an ar putea fi dificil pentru economia cehă, cel puţin în primul semestru, iar sectorul auto va fi unul din cele mai negative sectoare”, a spus Polansky.

Posibilele creșteri economice ies din orice discuții

Economiile din regiune au înregistrat redresări robuste în 2021, dar se confruntă cu dificultăţi în 2022 din cauza inflaţiei ridicate, care începe să afecteze creşterea. Deşi analiştii spun că estimările privind impactul total asupra sectorului auto sunt dificil de evaluat din cauza incertitudinilor ridicate, semnele sunt clare că acest conflict afectează economiile, deoarece producţia industrială are de suferit, iar inflaţia mai ridicată frânează cheltuielile de consum sau investiţiile companiilor.

În 9 martie, guvernatorul Băncii Centrale a Cehiei, Jiri Rusnok, a declarat la postul public de radio că "fără îndoială" va fi o încetinire. Anterior, Banca Centrală estima o creştere a economiei cehe de 3% în 2022, faţă de 3,3% în 2021.

Adjunctul guvernatorul Băncii Centrale a Ungariei, Barnabas Virag, a spus săptămâna aceasta că războiul din Ucraina a creat riscuri negative la adresa creşterii economiei.

Cel mai recent şoc vine după doi ani slabi pentru industria auto din Europa Centrală şi de Est, în primul rând închiderile de fabrici din 2020. Deficitul global de semiconductori afectează semnificativ producţia de anul trecut, din acest motiv în sectorul auto ceh s-au produs cu până la 300.000 mai puţine maşini în 2021 decât era planificat.

Companiile din Cehia se plâng deja de lipsa resurselor

Asociaţia industriei cehe, AutoSAP, estima săptămâna aceasta că o treime din companiile cehe au raportat deja deficit de materiale sau componente din cauza războiului din Ucraina.

Anterior se previziona o revenire a creşterii industriei auto în 2022, dar şeful AutoSAP, Zdenek Petzl, aprecia că un nivel al producţiei similar celui din 2021, de 1,1 milioane de maşini, ar fi un succes.

„Impactul va fi imens. Este amuzant că firmele au supravieţuit furtunilor din ultimii doi ani. Dar acum este discutabil ce se va întâmpla", a declarat Petzl pentru Reuters. La noi în țară, Ministerul Economiei a înfiinţat un grup operativ pentru a se pregăti de efectele negative pe segmentele industriale cheie, cum ar fi sectorul auto, afectat de lipsa componentelor.