Ministrul Educației a observat schimbarea atitudinii profesorilor. Subiectul care a încins spiritele
- Raluca Dan
- 21 februarie 2025, 20:05

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a observat o schimbare a atitudinii profesorilor față de propunerile de planuri-cadru pentru învățământul liceal, în comparație cu perioada imediat după publicarea acestora. Conform ministrului, după primele zile în care profesorii erau mai sceptici în legătură cu elementul de descentralizare, aceștia încep să înțeleagă că rolul lor devine mai important, având oportunitatea de a contribui la definirea unui profil mai clar al școlii în care activează.
Daniel David: Văd o deschidere tot mai mare a profesorilor
Ministrul Educației a declarat vineri, în cadrul emisiunii „Viitor pentru România” difuzată la Prima News, că se așteaptă ca toți actorii din sistemul de învățământ să fie cei care „aprind lumina” în privința educației.
„Mă aştept la elevi, mă aştept la profesori, mă aştept la părinţi. Sigur că pe termen scurt primii care reacţionează, ca să spun aşa, mai deschis spre aceste propuneri sunt elevii şi părinţii, pentru că văd această oportunitate de descentralizare, de personalizare a educaţiei, astfel încât vocea lor să fie mai ascultată.
Dar treptat văd şi o deschidere tot mai mare a profesorilor care, după primele zile în care erau mai sceptici în legătură cu acest element de descentralizare, încep să înţeleagă că şi poziţia lor devine mai importantă, pot contribui la definirea unui profil mai clar al şcolii”, a susținut acesta.
De asemenea, acesta a mai adăugat că simte că oamenii încep să „fie mai deschişi spre ideea unei educaţii mai personalizate şi la nivel de şcoală şi la nivel de disciplină şi să nu rămân ancoraţi în modelul vechi în care ministrul, într-o abordare centralizată, reglementează disciplinele şi orele până la nivelul clase”.

Daniel David. Sursa foto: Facebook
Detaliile observate de minsitru
Daniel David a observat că „există o înțelegere” a propunerilor ministerului, remarcând o diferență între reacțiile celor implicați acum și cele din primele zile de dezbatere, când atenția acestora era concentrată în principal asupra numărului de ore alocate propriilor discipline.
„Acum încep să înţeleagă faptul că se transferă decizie, putere, responsabilitate spre ei, spre elevi, spre şcoală, spre directori, spre profesori. Sigur că eu înţeleg că este un proces complicat pentru că, în acelaşi timp, nu uitaţi ca psiholog, ştiu din analizele psiho-culturale, că România încă are un nivel foarte ridicat a ceea ce numim putere socială sau concentrarea puterii sociale, pe o scală de la 0 la 100, avem un scor de 90, cel mai mare din Uniunea Europeană.
Iar când ai puterea concentrată, asta înseamnă că, de obicei, oamenii acceptă ideea de şef şi nu sunt foarte motivaţi să ia decizii, să-şi asume responsabilităţi, aşteaptă să li se spună ce să facă, când să facă, cum să facă”, a declarat acesta.

Profesor. Sursa Foto: Pixabay
El a adăugat că speră ca în zona educației „să fie această deschidere” în scopul îmbunătățirii educației românești, care să devină „mult mai performantă, mult mai aproape de nevoile elevilor, de interesele şi nevoile profesorilor”.
„Să aprindem lumina, în primul rând, în educaţie, fiindcă vedem ce se întâmplă trăim vremuri în care întunericul, obscurantismul, ca să rămână în aceeaşi metaforă, reprezentate de pseudo ştiinţă, pseudo religie, cuprind societatea, astfel încât punem la risc, efectiv, ţesutul social dintre noi şi bunăstarea noastră”, a adăugat acesta.