L’Œuvre d’Orient, o asociație cu sediul la Paris care sprijină din 1856 creștinii din Orient, s-a văzut refuzată însă, de data aceasta, când a dorit să difuzeze – tot contra cost – un spot de Crăciun, dacă din acesta nu este scos cuvântul „creștin”, scrie Le Figaro.

Pentru a trage un semnal de alarmă, asociația, care afirmă că a epuizat toate resursele de negociere cu radioul de stat, a dat publicității, luni, 7 decembrie, un comunicat de presă având titlul „Creștinii din Orient, interziși pentru publicitate la Radio France”.

L’Œuvre d’Orient dă asigurări că nu își dorește o „polemică”, însă „regretă imposibilitatea de a dialoga și de a se face înțeles”, cu atât mai mult cu cât „apelurile la mediatoarea (Radioului – n.r.) au rămas fără răspuns”.

Însă, „în fața urgenței necesităților populațiilor din Orientul Mijlociu, l’Œuvre d’Orient cere președinției Radio France de a-și modifica poziția”.

Radio France, mai spune l’Œuvre d’Orient, s-ar baza pe „articolul 37 din caietul său de sarcini care prevede că «Mesajele publicitare nu trebuie să conțină nici un element de natură să șocheze convingerile religioase, filosofice sau politice ale ascultătorilor»”.

Însă, „ l’Œuvre d’Orient nu vede în ce fel menționarea creștinilor din Orient și a misiunii lor umanitare, în serviciul tuturor, ar fi de natură a șoca convingerile ascultătorilor”.

Cu atât mai mult, precizează asociația catolică, foarte cunoscută atât în Franța cât și în Orientul Mijlociu, cu cât este „ferm atașată principiilor laicității republicane, în spiritul respectului tuturor religiilor precum și a libertății de exprimare”.

Corectitudinea Politică, de la Paști la Crăciun

Întrebat în legătură cu acest diferend, Radio France a răspuns:

„În materie de publicitate, Radio France aplică cadrul trasat de textele în vigoare și caietul misiunilor și sarcinilor, în care unul dintre principii este de a tinde către o publicitate neutră în privința chestiunilor religioase, morale sau politice în serviciul public. Prin prisma acestui cadru, Radio France nu difuzează publicitate care face referire la o comunitate religioasă, filosofică și politică, indiferent care ar fi aceasta.”

Totuși, înainte de sărbătorile de Crăciun 2017, 2018, 2019 și de Paști 2020, France Inter a difuzat fără probleme spoturi publicitare plătite de l’Œuvre d’Orient, în care mențiunea „creștini” era explicită. Ca și acum.

În 2015, asociația l’Œuvre d’Orient, care sprijinea un concert al unui grup de patru preoți, a avut aceeași problemă cu Regia Transporturilor din Paris, care a refuzat să expună afișele, invocând „neutralitatea religioasă”. În urma uriașului scandal creat, l’Œuvre d’Orient a avut în final câștig de cauză. Afișele au fost expuse, iar RT a oferit chiar spații suplimentare.