Criza mondială de materiale lovește în plin industria alimentară. Unele alimentele devin tot mai rare și mai scumpe
- Mihnea Talau
- 25 octombrie 2021, 21:15
Problemele majore declanșate de pandemie asupra lanțurilor de producție au fost semnalate atât în Statele Unite, dar și la mari producători din Europa, care se confruntă cu lipsa forței de muncă.
Faptul că această criză a materialelor s-a extins și la alimente este îngrijorătoare.
Astfel, în Denver, copiii din școlile publice se confruntă cu o lipsă de lapte. În Chicago, o piață locală rămâne fără conserve și articole din cutie.
Dar există o mulțime de mâncare. Pur și simplu nu există întotdeauna suficientă capacitate de procesare și transport pentru a satisface cererea în creștere pe măsură ce economia crește.
La mai bine de un an și jumătate după ce pandemia de coronavirus a revoluționat viața de zi cu zi, aprovizionarea cu bunuri de bază la magazinele alimentare și la restaurantele din SUA este din nou victimă a penuriei și a întârzierilor intermitente.
Probleme în lanțul de aprovizionare
„Nu mi-am imaginat niciodată că vom fi aici în octombrie 2021, vorbind despre problemele lanțului de aprovizionare, dar este o realitate”, a declarat Vivek Sankaran, directorul executiv al Albertsons Cos., care s-a făcut ecou retailerilor. „În orice zi, veți avea ceva ce lipsește în magazinele noastre și este pe categorii.”
În Denver, piesele sparte de la fabrica furnizorului de lapte au afectat transporturile de cutii cu jumătate de halbă, în afară de întreruperi la un moment dat sau altul în cereale, tortilla și suc.
„Ne-am confruntat cu probleme legate de lanțul de aprovizionare cu diferite articole de când a început școala”, a spus Theresa Hafner, directorul executiv al serviciilor alimentare la școlile publice din Denver.
În Chicago, Dill Pickle Food Co-Op a rămas fără anumite produse uscate, deoarece cei doi distribuitori principali ai săi nu au trimis comenzi în totalitate în ultimele săptămâni.
„La începutul pandemiei, cumpărarea de panică a fost cauza multor situații de epuizare pe care le-au trăit băcănii”, a spus directorul general I'Talia McCarthy într-un e-mail adresat proprietarilor de magazine luna aceasta. „Deși industria alimentară a reușit să revină, natura susținută a pandemiei, combinată cu ritmul lent de vaccinare la nivel global și creșterea recentă cauzată de varianta delta, au reapărut problema.”
Penuria nu este la fel de acută ca la începutul pandemiei. La supermarketuri, disponibilitatea la raft s-a stabilizat de când a scăzut drastic în noiembrie anul trecut, potrivit datelor NielsenIQ.
Totuși, o valoare cheie este în tendință puțin în scădere. Rata totală de disponibilitate pe raft a fost de 94,6% în septembrie, o scădere de la 95,2% în august. Asta înseamnă că 94,6% din veniturile preconizate au fost generate luna trecută, spune NielsenIQ.
Presiunea prețurilor
Mulți furnizori de alimente plănuiesc ca aceste sughițuri și lipsuri să dureze.
Saffron Road, un producător de mese congelate și stabile la raft, deține un inventar suplimentar, ținând la dispoziție aproximativ patru luni de aprovizionare în loc de una sau două luni tipice.
„Oamenii se acumulează”, a spus CEO-ul și fondatorul Adnan Durrani. „Ceea ce cred că veți vedea în următoarele șase luni, toate prețurile vor crește.”
Restaurante A&W la începutul acestui an a trebuit să anuleze o afacere de marketing pentru ofertele de pui, atunci când furnizorul său nu putea obține stoc suplimentar de păsări de curte. În schimb, lanțul, care are aproximativ 560 de locații pe plan intern, a mers cu cartofi prăjiți cu chili-cheese.
„În loc să rămânem scurt, am înlocuit promovarea cu ceva ce am putea obține”, a spus CEO Kevin Bazner. Aprovizionarea se îmbunătățește, a spus el, dar lanțul obține încă aproximativ 80% din ceea ce comandă, a spus el.
Nu este suficient polistiren
Producătorii de alimente se plâng de propriile dureri de cap ale lanțului de aprovizionare.
Land O’Lakes Inc., una dintre cele mai mari cooperative agricole din SUA, a declarat că membrii săi produc cantități abundente de lapte în fabricile lor de lapte.
„Provocările din lanțul de aprovizionare continuă să fie probleme precum lipsa șoferilor, forța de muncă și aglomerația în porturi”, a declarat Yone Dewberry, directorul șef al lanțului de aprovizionare, într-un e-mail.
Procesorii de carne spun o poveste similară. La începutul acestei luni, un furnizor de carne de porc nu a putut scoate produse pentru că nu erau suficiente tăvi de polistiren, a declarat Steve Meyer, economist consultant pentru Consiliul Național al Producătorilor de Porc.
Problemele legate de forță de muncă afectează și aprovizionarea cu carne. Uzinele funcționează, dar nu la capacitate maximă din cauza lipsei de muncitori și camionagie, a spus Meyer. Problema este atât de gravă încât cel puțin un meatpacker din SUA a încercat să atragă noi angajați cu Apple Watches.
În cele mai multe cazuri, animalele sunt recoltate, dar nu există destui oameni care să se ocupe de procese normale cu valoare adăugată, cum ar fi dezosarea, tunderea și vindecarea. Acest lucru poate face mai dificil pentru clienții din magazinele alimentare să găsească produse de valoare mare, cum ar fi șuncă fără os, scrie Bloomberg, citat de Yahoo Finance.