Consiliul Național al Elevilor, critici pentru oficialii din Educație
- Mădălina Sfrijan
- 3 februarie 2025, 10:31

Consiliul Național al Elevilor atrage atenția că schimbările legate de planurile cadru nu sunt singurele necesare în sistemul de învățământ. Potrivit acestora, peste 4. 000 de școli nu au autorizație de funcționare, iar elevii și cadrele didactice sunt expuși unui pericol major.
Elevii au precizat că dotarea școlilor cu resurse esențiale, consolidarea clădirilor cu risc seismic și refacerea instalațiilor electrice și de încălzire ar trebui să se afle pe lista priorităților.
Reprezentanții Consiliului Național Elevilor, despre problemele din școli
„De câte tragedii mai e nevoie pentru a acționa preventiv?
Peste 4000 de școli din România funcționează fără autorizațiile necesare, ceea ce ne determină să milităm pentru ca actorii implicați în educație să beneficieze de un mediu comprehensiv, care să asigure o acumulare eficientă a informațiilor”, a spus reprezentanții Consiliul Național al Elevilor.
Aceștia au precizat că elevii și profesorii sunt expuși unor riscuri „fizice și psihologice”. În acest sens, elevii din Consiliu au avut în prim plan exemplul Școalii de Poliție „Vasile Lascăr”, unde tavanul unei clădiri a căzut peste un tânăr. De asemenea, cazul de la Liceul „Tamasi Aron” din Odorheiu Secuiesc, unde un elev și-a pierdut viața, a fost evidențiat în acest context.
Schimbări necesare
Potrivit sursei, pe lângă planurile cadru, Ministerul Educației ar trebui să pună accentul și pe alte probleme grave din sistem.
„Contrar așteptărilor, la momentul actual, aceștia sunt expuși zilnic unor riscuri fizice și psihologice. Ne exprimăm profundul regret față de incidentele recente, care au demonstrat că școala, locul unde elevii trebuie să se simtă protejați și susținuți,
poate deveni cu ușurință un spațiu promotor al neliniștii și nesiguranței. Nu putem să rămânem indiferenți față de întâmplarea de la Școala de Agenți de Poliție „Vasile Lascăr” din Câmpina sau de tragicul eveniment care a avut loc în clădirea internatului Liceului „Tamasi Aron” din Odorheiu Secuiesc, unde un elev și-a pierdut viața. De asemenea, semnalăm punerea în pericol a cadrului didactic de la Colegiul Național „Elena Ghiba Birta” din Arad. Fiecare astfel de eveniment a evidențiat încă o dată vulnerabilitatea actului educațional, lipsa acută de resurse și măsurile de protecție insuficiente.

Tavan prăbușit, Câmpina. Sursa foto: captură tv
Din păcate, toate aceste cazuri ne conduc, în mod inevitabil, la o necesară introspecție: câte astfel de tragedii mai trebuie să se întâmple pentru ca, în loc să reacționăm tardiv, să începem să luăm măsuri concrete pentru prevenirea lor?”, au transmis elevii din Consiliu.
Baza unui sistem performant
Conform CNE, actualul sistem ar trebui să fie „centrat întru-totul pe nevoile elevilor”. Aceștia au făcut referire la planurile cadru puse în dezbatere publică. Recent, ministrul Daniel David și-a exprimat intenția de a aduce o serie de schimbări la nivelul sistemului de învățământ. În fruntea listei anunțate de oficial s-au aflat modificările legate de Bacalaureat și anii de liceu.
„Susținem ferm că un sistem educațional modern și cu adevărat performant nu este doar despre modificarea planurilor-cadru. Acesta trebuie să fie centrat întru-totul pe nevoile elevilor și, ca structură de reprezentare a acestora la nivel național, suntem convinși că siguranța se numără printre acestea.
De prea mult timp, aceste probleme sunt tratate în mod superficial. Este o
realitate care ne afectează pe toți, iar indiferența nu mai poate reprezenta o opțiune”, mai arată sursa.

Internatul din Odorheiu Secuiesc. Sursa foto: ISU Harghita
Consiliul Elevilor, apel către oficialii din Educație
CNE a propus revizuirea prevederilor legislative privind funcționarea unităților de învățământ. În plus, aceștia au cerut introducerea unui mecanism legat de normele de siguranță, menționând că acesta ar trebui să includă și sancțiuni.
„Pe această cale, solicităm decidenților soluții implementabile, nu eventuale promisiuni. Propunem revizuirea prevederilor legislative în vigoare privind funcționarea unităților de învățământ fără toate autorizațiile necesare, prin reevaluarea criteriilor, precum implementarea unor mecanisme de verificare periodică și aplicarea unor sancțiuni pentru nerespectarea normelor de siguranță”, au mai spus elevii.
Realitatea din școli
Elevii au cerut schimbări legate de finanțarea învățământului și modul în care costul standard este definit pentru fiecare elev. Mai mult, CNE a propus prioritizarea lucrărilor de consolidare pentru clădirile cu risc seismic și refacerea instalațiilor de încălzire și energie.
„În ceea ce privește finanțarea învățământului, sugerăm analizarea și redefinirea costului standard per elev și introducerea unor criterii specifice în formula de calcul, precum mediul de proveniență, situația socio-economică și gradul de risc de abandon școlar. Cum finanțarea nu trebuie să vizeze doar infrastructura fizică, ci șindotarea școlilor cu resurse esențiale, punând accent pe consolidarea clădirilor cu risc seismic, refacerea instalațiilor electrice și de încălzire sau asigurarea condițiilor sanitare adecvate, solicităm alocarea unor fonduri europene și naționale pentru asigurarea unui mediu educațional sigur și incluziv. Evidențiem și necesitatea elaborării și implementării unui plan național de renovare al clădirilor destinate învățării, care cuprinde transparentizarea procesului de investiții și raportarea publică privind stadiul lucrărilor.
Subfinanțarea și lipsa unei infrastructuri adecvate nu doar că dăunează calității actului educațional, dar influențează negativ parcursul firesc al lucrurilor, periclitând viețile oamenilor”, a precizat CNE.