Bacalaureat 2023. Soluții pentru rezolvarea subiectelor la Limba Română

Bacalaureat 2023. Soluții pentru rezolvarea subiectelor la Limba Română Bacalaureat. Sursa foto: EVZ

Absolvenții de liceu vor începe luni, 26 iunie, examenul de Bacalaureat cu proba scrisă la Limba și Literatura Română. Evaluatorii au în vedere, în această etapă, ca elevii să fi căpătat, competenţe de receptare şi de producere a mesajelor scrise, să cunoască regulile exprimării în scris și orale. În acest context, profesoara Tatiana Cauni a conceput un ghid de sfaturi pentru candidați, menit să-i ajute la tratarea subiectelor.

Primul subiect al examenului scris la Limba și Literatura Română, trebuie rezolvat abia după o citire completă a textului suport. Este recomandatea profesoarei Tatiana Cauni, preluată din ghidul de sfaturi pentru candidații la Bacalaureat. Tatiana Cauni este profesor de Limba și literatura română la Liceul Teoretic „Emil Racoviță” din Baia Mare și lucrează în sistemul de Educație de peste 24 ani. Din 2019 este profesor Merito și organizează lunar întâlnirile online pentru profesori: „Cafeneaua Merito”, Clubul de lectură MERIT O Carte și ateliere și webinare în care profesorii învață împreună.

Odată ce au lecturat textul cu atenție, le va fi ușor să sesizeze argument pe care să-și construiască textul pe care îl au de redactat la punctul B, a arătat profesoara.

„Când primesc subiectul și se apucă de rezolvarea lui, cei mai mulți elevi încep cu cerințele de la subiectul I fără a citit textul integral, considerând că pierd timp. Abordarea nu este tocmai în avantajul lor pentru că oricum trebuie să-l citească pentru rezolvarea subiectului I.B, când construiesc primul argument cu exemplu concret din text. Ideal este să citească textul atent și să-și noteze pe ciornă două idei principale care să-i ajute și la realizarea textului argumentativ”, a arătat profesoara în ghidul pe care l-a elaborat.

Ghidul pentru rezolvarea subiectelor la Română

Recomandările complete ale profesoarei Tatiana Cauni pentru elevii care dau examenul de bac la Română:

„Sunt convinsă că toți elevii de clasa a XII-a așteaptă cu nerăbdare să vadă «ce subiect le pică la bac» anul acesta și că în grupurile de prieteni sau pe rețelele de socializare discută mult despre acest lucru. Însă, până luni, când vom ști subiectul, o să le reamintesc câteva lucruri de care ar trebui să țină cont și pe care încă le mai pot remedia.

Cei mai mulți elevi când primesc subiectul și se apucă de rezolvarea lui încep cu cerințele de la subiectul I fără a citit textul integral, considerând că pierd timp. Abordarea nu este tocmai în avantajul lor pentru că oricum trebuie să-l citească pentru rezolvarea subiectului I.B, când construiesc primul argument cu exemplu concret din text. Ideal este să citească textul atent și să-și noteze pe ciornă două idei principale care să-i ajute și la realizarea textului argumentativ.

Și acum să luăm pe rând subiectele.

Primul subiect are două părți: subiectul A are cinci cerințe cu rezolvare pe textul la prima vedere, fiecare fiind punctat cu 6p și subiectul B, care este textul argumentativ, fiind punctat cu 20p. Elevii trebuie să știe că pot pierde câte 1p la fiecare cerință dacă au greșeli de conținut, exprimare sau de ortografie și punctuație. De asemenea, fiecare răspuns trebuie formulat într-un enunț mai elaborat sau nu, în funcție de cerință (de exemplu cum sunt cerințele 4 și 5), altfel vor pierde un al punct pe barem.

Pentru a răspunde la aceste cerințe pe text, elevii trebuie să înțeleagă conținutul, să răspundă parafrazând autorul și nu să copieze propoziții întregi din text, pentru că cerințele 1, 2, 4 și 5 le cer elevilor să utilizeze informațiile din text, nu să le copieze. Singura cerință, cu numărul 3, le dă voie să transcrie, cu ghilimele, din text, informații, deoarece ei trebuie să-și justifice răspunsul cu o secvență semnificativă din textul dat.

Subiectul B – textul argumentativ nu este foarte dificil, doar că elevii trebuie să fie atenți să nu piardă cele 2p pentru dezvoltarea argumentelor. În general scriu doar argumentele, fără a le dezvolta, și rămân cu 2p din 4p pe care le primesc pentru fiecare argument. Ca să evite acest lucru pot scrie o frază care să susțină argumentul și o frază pentru dezvoltarea acestuia. Apoi, să nu uite de elementele conectoare care introduc exemplele fie din text, fie culturale/personale pentru că punctajul pe barem este diferențiat: dacă le scriu pe toate primesc 2 p, dacă lipsesc din conectori rămân cu 1p.

Cum trebuie abordat subiectul II

Subiectul II nu le prea place elevilor, are și un punctaj mai mic, de 10 p și, de cele mai multe ori, este «frunzărit» cum spun eu, adică realizat superficial, deși baremul îi ajută foarte mult. Când realizează acest subiect, dacă au poezie, ar trebui să fie atenți să nu confunde ideea poetică (tema poeziei) cu motivele poetice, dacă primesc dramaturgie, să fie atenți la notațiile autorului, pentru că nu sunt doare cele care apar în paranteze sau să nu confunde perspectiva narativă, fiind atenți la ce persoană se narează în text, dacă primesc proză.

Aceste două subiecte sunt identice pentru toate profilurile, diferit fiind doar subiectul III.

Recomandări pentru abordarea subiectului III

Subiectul III reprezintă eseul de 400 de cuvinte și are un punctaj de 30p, el putând fi tema și viziunea într-un text, modalitățile de construcție a unui personaj sau relația dintre personaje, pentru profilul uman. Aici, de obicei, elevii scriu cam ce învață, neținând cont de faptul că au de realizat un eseu structurat și că au câteva repere în cerință, de care trebuie să țină cont în realizarea lui.

Ce ar trebui să nu uite ei sunt cele două secvențe/idei poetice clare pentru tema textului (dacă au tema și viziunea), două secvențe pentru trăsătura de caracter pe care o aleg să o analizeze (dacă au modalități de construcție e unui personaj) sau două secvențe care evidențiază relația dintre personaje – pentru elevii de la uman.

De asemenea, pot pierde până la 6p dacă nu evidențiază foarte bine statutul (moral, social, psihologic, etc) personajului/personajelor dacă au de realizat modalitățile de construcție a personajului sau relația dintre două personaje. Și, evident, să nu uite că trebuie să scrie minim 400 de cuvinte, pentru că dacă nu o fac, vor pierde cele 14p pentru redactarea eseului.

Sper ca aceste informații să le fie de folos și să ia fiecare elev nota pe care o dorește la bacalaureat. Mult succes luni, dragi absolvenți, și multă atenție când citiți cerințele pentru a rezolva subiectele”, recomandă profesoara, conform edupedu.ro.