Cercetătorii de la Agenția Europeană pentru Medicamente (EMA) au studiat în ultimele zile efectele adverse semnalate la mai mulți pacienți care s-au vaccinat cu serul de la AstraZeneca.

Marea problemă semnalată în multe țări a fost legată de cheagurile de sânge. Așa că s-a pus problema suspendării acestui vaccin de către reprezentanții EMA. Deja, în unele țări, serul nu mai este folosit. Comitetuld e siguranță al EMA a susținut, miercuri după-amiază o conferință de presă. În care s-au prezentat concluziile studiilor din ultimele zile. Ideea de bază este că AstraZeneca produce efecte secundare, dar acestea reprezintă doar excepții.

„Beneficiile acestui vaccin sunt mai mari decât efectele secundare”

„Beneficiile acestui vaccin sunt mai mari decât efectele secundare. Nu putem să confirmăm că aceste efecte, cheagurile de sânge, au apărut în urma vaccinării. Ele ar trebui raportate ca efecte secundare. Vom monitoriza efectele și rapoartele științifice și vom face alte recomandări în funcție de evoluție situației. Când milioane de oameni sunt vaccinați pot apărea efecte adverse care nu apar în timpul studiilor clinice. Sistemul nostru de monitorizare funcționează.

AstraZeneca poate să fie folosit, dar efectele pot să apară în continuate. Situația va fi moniotorizată

Comitetul de siguranță privind evaluarea riscurilor a confirmat că beneficiile AstraZeneca în prevenirea COVID-19 depășesc riscurile. COVID-19 este o boală foarte serioasă cu un număr mare de spitalizări. Acest vaccin s-a dovedit a fi foarte eficient, previne formele severe. Vaccinarea este extrem de importantă și trebuie să folosim vaccinurile. Am ajuns la concluzia că rapoartele privind trombozele ar trebui catalogate drept efecte secundare ale vaccinului. Am convocat grupul de experți din mai multe specializări.” Au precizat cei de la EMA.

Vom continua să facem recomandări. Orice decizie la nivel național trebuie să ia în considerare situația pandemiei și efectele acestui vaccin asupra populației.” Au mai afirmat reprezentanții Agenției Europene pentru Medicamente.