Evenimentul Zilei > Social > 10 mari greșeli pe care le facem zi de zi fără să știm. Efectele pot devastatoare pentru sănătate
10 mari greșeli pe care le facem zi de zi fără să știm. Efectele pot devastatoare pentru sănătate

10 mari greșeli pe care le facem zi de zi fără să știm. Efectele pot devastatoare pentru sănătate

Sunt o serie de greșeli pe care le facem zi de în cadrul activităților de rutină. Specialiștii oferă diferite recomandări pentru a proteja sănătatea.

În cadrul rutinei zilnice, există mai multe greșeli pe care oamenii le fac fără să își dea seama. Sunt chestiuni ce par banale, dar care au o mare importanță pentru sănătate și un tonus ridicat.

1. Respiratul

Respirăm de aproximativ 17.000 de ori în fiecare zi şi de multe ori o facem greşit. Experţii spun că ar trebui să inspirăm mai rar şi mai adânc. Respiraţia diafragmatică sau abdominală ajută la reducerea stresului, scade tensiunea şi îmbunătăţeşte performanţele sportive, ajutând la creşterea rezistenţei şi scăderea oboselii. Marea majoritate a oamenilor respiră costal, toracic, dar îmbunătăţirea acestui proces ne poate face să ne simţim mai bine şi să fim mai odihniţi.

2. Spălatul pe dinţi

Oamenii de ştiinţă spun că nu este recomandat să ne spălăm pe dinţi imediat după ce am băut sau am mâncat alimente sau băuturi acide. Și asta pentru că așa ajutăm acizii să atace smalţul. Îndicat este să aşteptăm jumătate de oră, sau să ne clătim pur şi simplu gura cu apă rece. În general, e recomandat să ne spălăm pe dinţi câte două minute, de fiecare dată, cu o periuţă moale, care să nu deterioreze dinţii sau gingiile.

3. Dușul

Spălatul părului cu şampon de prea multe ori pe săptămână poate să aibă mai multe efecte negative decât pozitive. Şamponarea excesivă înlătură sebumul, un ulei important secretat de glandele sebacee, fapt care ar putea să facă părul mai gras decât era inițial. În cazul înlăturării sebumului, glandele sebacee compensează şi produc mai mult decât este cazul. Un duş fierbinte de 20 de minute usucă pielea, consumă aproximativ 65 de litri de apă şi înlătură multe din „bacteriile bune”, conform noi.md.

4. Bărbieritul

Este recomandat să ne pregătim pielea folosind creme şi tehnicile potrivite de hidratare şi încălzire, pentru că lama poate să strice aspectul pielii de pe faţă sau picioare. În final, experţii recomandă bărbieritul noaptea şi nu dimineaţa, înainte să ieşim din casă, pentru că procesul lasă faţa foarte sensibilă și expusă.

5. Spălatul pe mâini

Conform studiilor, doar 5% dintre americani se spală corect pe mâini, aşa că sunt şanse să facem parte din categoria celor care greşesc.  Săpunurile antibacteriene folosesc substanţe ca triclosanul (în săpunurile lichide), sau triclocarbanul (în cele solide), care pot provoca rezistenţă la antibiotice şi chiar dezechilibre hormonale. Studiile arată că săpunurile antibacteriene nu sunt mai eficiente decât cele normale în prevenirea bolilor. Uscarea mâinilor trebuie să dureze minimum 15 secunde, dacă folosim prosoape de hârtie, sau 45 de secunde dacă folosim un uscător electric.

6. Mâncatul

Mitul conform căruia mâncatul micului dejun în fiecare zi previne îngrăşarea este fals. Apoi, se pare că mâncăm prea multă carne şi produse de tip fast-food, care, folosite în mari cantități, sunt dăunătoare. Experţiii avertizează şi asupra vitezei cu care mâncăm. Dacă mâncăm prea repede, putem să blocăm anumite semnale chimice naturale ale organismului şi să consumăm mai mult decât este cazul, ceea ce duce la un risc ridicat de obezitate.

7. Exercițiile fizice

Stretchingul, întinderea înainte de exerciţii ar putea să fie dăunătoare, în loc să ajute, din cauza faptului că slăbeşte temporar muşchii şi, aparent, nu reduce nici febra musculară. Cât despre exerciţii în sine, se pare că ridicatul unor greutăţi mai uşoare, de mai multe ori, nu ajută la slăbit mai mult decât exerciţiile care implică puţine repetări cu greutăţi mai grele, iar exerciţiile fizice în exces, în special ridicatul greutăţilor, nu ajută la slăbit deloc. Totodată, experţii recomandă evitarea exerciţiilor fizice zilnice, trei sau patru sesiuni pe săptămână fiind suficiente.

8. Spălatul rufelor

Cercetătorii recomandă curăţarea maşinii de spălat, care ar putea să aibă urme de E. coli sau materii fecale, din cauza rezidurilor de pe haine şi în special de pe lenjerie. O altă greşeală este legată de separarea hainelor în suficiente categorii şi spălarea lor conform instrucţiunilor, sau încărcarea maşinii de spălat cu prea multe sau prea puţine haine, fapt care afectează şi calitatea spălării şi buna funcţionare a aparatului.

9. Statul pe scaun

Statul pe scaun mai mult de câteva ore pe zi poate să scurteze semnificativ speranţa de viaţă prin creşterea riscului de îmbolnăvire de diabet sau de boli cardiovasculare. Chiar şi în cazul persoanelor care fac mişcare zilnic, statul pe scaun la birou are aceleaşi efecte negative asupra sănătăţii. Oamenii de ştiinţă recomandă birouri la care se stă în picioare, sau ridicarea de pe scaun la fiecare ocazie pe care o avem.

10. Somnul

Dormim aproximativ o treime din viaţă, aşa că am putea crede că nu avem cum să greşim. Conform cercetărilor, peste 70 de milioane de americani nu respectă toate recomandările legate de somn, fapt care le-ar putea afecta memoria, capacitatea de a învăţa, creativitatea, productivitatea şi abilităţile emoţionale. Numărul de ore pe care ar trebui să le dormim în fiecare seară e afectat de numeroşi factori, ca vârsta, sexul, activitatea pe care urmează să o desfăşurăm.

Dormitul mai puţin, dar şi mai mult decât îi e necesar organismului creşte riscul apariţiei problemelor de sănătate şi, pe termen lung, scade speranţa de viaţă. Cercetătorii recomandă exerciţiile fizice, oprirea telefoanelor mobile şi autosugestia, păcălirea organismului că e obosit, înainte de culcare.