Cine este, de fapt, Ștefan Mandachi? Românul care a construit singur un metru de autostradă

Cine este, de fapt, Ștefan Mandachi? Românul care a construit singur un metru de autostradă

Bogdan Iacob, jurnalist, a vorbit despre cel mai mare fenomen apărut în România, și anume afaceristul în vârstă de doar 33 de ani, care a construit un metru de autostradă, Ștefan Mandachi.

„Cine este Ștefan Mandachi, cel cu ideea metrului simbolic de autostradă care a pus pe jar sute de mii de români?

Conform relatărilor recente ale presei, e un tînăr întreprinzător care a reușit la o vîrstă fragedă, 33 de ani, să ridice prin muncă proprie un imperiu de afaceri întins în toată țara (restaurante, hoteluri șamd) și care vrea să se extindă pînă în SUA. Nasc și-n Moldova antreprenori de geniu, cum ar fi scris cronicarul. Scotocind nițel prin relatările vechi ale presei sucevene, se conturează un portret diferit nițel. Nițel mai mult, am spune.

La revoluție, mama afaceristului, Jeni Mandachi era șefa Casei de Modă Suceava, versiunea moldavă a Zinei Dumitrescu. Nu vom insista asupra subiectului, cine știe cum stăteau lucrurile cu respectivele case înțelege unde batem. Din textilistă-modistă, Mandachi intră peste noapte, cînd românii abia se dezmeticeanu după marea schimbare, în afaceri cu haine, produse de patiserie dar, foarte interesant, cu benzină. Un business foarte bănos, dar nu chiar pe puterile oricui.

Nu după mult timp, trece la hoteluri și restaurante. Întrel ele, un hotel mare, spre exemplu, a cărui construcție demarează în Suceava fără niciun fel de autorizații, încălcînd inclusiv normele care interziceau un anumit număr de etaje în zonă. Ulterior, autorizațiile se obțin de la consiliul local unde era membru chiar Jeni Mandachi, aleasă la pachet cu primarul PSD Marian Ionescu. Cel condamnat după respectivul mandat la închisoare, pentru corupție. Cei doi fii ai familiei pesediste Mandachi, Ștefan și Andrei, au studiat avocatura, ultimul devenind celebru în regiune după salvarea de la închisoare a unora dintre cei mai sîngeroși interlopi suceveni. Apetența pentru mediul respectiv pare a fi dovedit și de lansarea lui Andrei, cu ani în urmă, în domeniul manelelor, înregistrînd duete cu Liviu Guță generos difuzate de Taraf TV și alte canale de profil.

Ștefan a abandonat avocatura, preluînd imperiul familiei, mai ales că mama sa a decedat anul trecut. Cam atît despre afacerile lui Mandachi, puse pe roate de părinți. Tocmai intențiile sale de dezvoltare a businessului face mai interesant demersul cu autostrada, pentru că e foarte riscant să sfidezi un regim care îți poate trimite pe cap controale la greu și-ți poate închide restaurante pentru un amărît de gîndac găsit în bucătărie. Mult mai probabil e că tînărul Mandachi nu e chiar singur, mai ales că profilul lui seamnă teribil cu al altor lideri politico-civici lansați în ultima vreme, de la Sebastian Burduja la Andrei Caramitru. Odrasla talentată dar, mai ales, tare-n tată! Și împinsă din spate de rețele întregi, cel mai adesea nevăzute.

În plus, întreaga desfășurare a operațiunii relevă profesionalism desăvîrșit: ideea în sine a turnării unui metru simbolic de autostradă, sloganul simplu, dar percutant ”România vrea autostrăzi”, filmări realizate cu drone profesionale, afișe, flyere, bannere, postări pe Youtube, Facebook, leapșa dată unor afaceriști de calibru, îndemnul la greva de 15 minute, un cîntec creat special pentru campanie, haștagul de rigoare #șîeu etc.

Nicio legătură cu România, garantat, cum nu a avut legătură, aproape cert, nici ideea imensului steag românesc din Piața Victoriei format din luminițele telefoanelor. De altfel, povestea seamănă izbitor cu scenariile devoalate de celebrul film Wag the dog, (vezi fabricarea mitului soldatului Shoe) de acum niște ani, care ne arăta cum se lucrează campanii de imagine ca la carte.

Din nou, România e terenul unor experimente sociologice de anvergură”, scrie Inpolitics.