Se schimbă totul la actele de identitate. Ce trebuie să faci de acum înainte

Se schimbă totul la actele de identitate. Ce trebuie să faci de acum înainte Sistemul birocratic din România începe să se „vindece” / Sursa fotoȘ Pixabay

Gata cu statul la cozi interminabile pentru întocmirea actelor de stare civilă! Începând din anul viitor, aceste acte nu se vor mai completa manual, potrivit unei ordonanțe apărute recent.

Începând din luna martie a anului viitor, actele completate în țară, adică  actele de naștere, de căsătorie și de deces, vor fi tipărite pe formularele dedicate. Până acum, ele se completau manual.

Oradonanța nr 111/2024 sepcifică faptul că, "începând cu data de 31 martie 2025, Registrul de stare civilă exemplarul I se completează informatic și se păstrează în Registrul de stare civilă exemplarul I pe suport hârtie, iar Registrul de stare civilă exemplarul II se întocmește numai în format electronic de către ofițerii de stare civilă din cadrul unităților administrativ-teritoriale din România".

Ce se întâmplă cu actele de la misiunile diplomatice și oficiile consulare

În privința actelor completate la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României din străinătate, termenul de tranziție spre informatizare a fost decalat. Abia din 24 septembrie 2025 aceste acte amintite mai sus vor fi tipărite pe formulare dedicate.

Ne puteți urmări și pe Google News
Logo

Stare civilă. Sursa foto: Dreamstime.com

În noua Ordonanță s-a decis ca la misiunile diplomatice și oficiile consulare de carieră ale României din străinătate Registrul de stare civilă exemplarul I să se completeeze informatic și se păstrează în Registrul de stare civilă exemplarul I pe suport hârtie, iar Registrul de stare civilă exemplarul II se întocmește numai în format electronic începând cu data de 24 septembrie 2025.

Pînă atunci, regula stabilită de lege și care va fi utilizată până la termenele de anul viitor prevede că actele de naștere, de căsătorie și de deces se întocmesc în registre, în două exemplare, ambele originale. Ele vor fi completate doar manual și doar cu cerneală specială de culoare neagră, conform avocatnet.ro.

Astfel, ofițerii de stare civilă din țară și cei de la misiunile diplomatice și oficiile consulare de carieră ale României vor opera, pentru câteva luni, în mod diferit în privința completării actelor de stare civilă.

Revista presei