Actele de stare civilă nu vor mai fi scrise de mână. Când intră legea în vigoare

Actele de stare civilă nu vor mai fi scrise de mână. Când intră legea în vigoare Stare civilă. Sursa foto: Dreamstime.com

În vara anului 2022, Guverul României a emis Ordonanța de Guvern 26/2022 prin care se aduc modificări importante la emiterea certificatelor de naștere, de căsătorie sau deces.

Ministerul de Interne oferă explicații. Legea actelor de stare civila amânată. Cele mai importane prevederi se referă la faptul că actele de stare civilă nu vor mai putea fi scrise de mână.

O altă modificare se referă la faptul că aceste acte importante vor fi tipărite pe formulare standardizate. Cu alte cuvinte nu vor mai putea exista mai multe tipuri de certificate de naștere sau de căsătorie. Va exista un singur formular la nivel național.

În acest act normativ se arată că începând cu data de 24 septembrie 2023, exemplarul I al actelor de stare civilă se completează informatic. Exemplarul I se păstrează în registrul de stare civilă pe suport hârtie. Exemplarul II se întocmește numai în format electronic.

Ne puteți urmări și pe Google News
Certificatul de naștere va avea o formă unică la nivel național.

Certificatul de naștere va avea o formă unică la nivel național. Sursa foto: Consulatul General al României la Montreal / Facebook

Cei care au obligația să completeze aceste acte sunt ofițerii de stare civilă din țară. Același drept îl au și șefii misiunile diplomatice și oficiile consulare de carieră ale României.

Toate aceste acte importante se semnează de către ofițerul de stare civilă și, după caz, de către declarant sau de către soți și martori.

Ministerul de Interne nu s-a pregătit

În cursul zilei de ieri, Ministerul de Interne a lansat în dezbatere publică un proiect de Ordonanță de Guvern. Șefii de la MAI vor să amâne termenul de intrare în vigoare a OG 26/2022.

Astfel, termenul de intrare în vigoare ar fi amânat cu un an, de la 24 septembrie 2023, la 24 septembrie 2024.

În nota de fundamentare se arată că la nivel național, sistemul de stare civilă nu este pregătit să pună în aplicare noile prevederi.

Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC) se află în ultima fază de testare.

Cu alte cuvinte, cu patru săptămâni înainte de termenul oficial, baza privind Evidența Populației se află tot în faza de testare. Ministerul de Interne oferă explicații.

”Sunt create premisele cadrului legal necesar operaționalizării proiectului SIIEASC. Cu impact asupra soluționării cu celeritate a cererilor cetățenilor români și străini ale căror acte și fapte de stare civilă sunt înregistrate în România. În prezent, proiectul SIIEASC este în etapa de verificare a sistemului. Prorogarea termenului este necesară pentru deschiderea proiectului pilot și instruirea ofițerilor de stare civilă de la nivelul întregii țări, în sistem de «train the trainer»”, susține Ministerul de Interne.