S-au furat ”Ochii Monei Lisa”. Lucrarea unuia din cei mai premiați artiști a dispărut fără urmă I FOTO
- Georgeta Petrovici
- 1 noiembrie 2017, 15:46
”Ochii Monei Lisa”, o operă de artă expusă în cadrul Bienalei Art Encounters de la Timișoara, parte din expoziția ”Utopic” a Muzeului Temporar de Artă Contemporană, a fost furată, zilele trecute, fără ca organizatorii, curatorul expoziției sau gestionarul spațiului în care era expusă lucrarea să reacționeze. Lucrarea aparține Suzanei Fântânariu, unul din cei mai premiați artiști vizuali contemporani, și a fost creată în urma unei documentări artistice la Muzeul Louvre.
”Am așteptat nedrept de mult, cinci zile, o reacție de sesizare a furtului și măsuri întreprinse din partea edililor culturali responsabili după ce am postat imediat în aceeași zi, săvârșirea furtului pe rețelele de socializare însoțit de imaginea lucrării și descrierea ei” – este mesajul trist, postat, marți seara, pe pagina personală de Facebook, de către artista platică.
Suzana Fântânariu este profesor universitar doctor. Ea a decis să protesteze artistic față de furtul lucrării ei, și a anulat performance-ul programat în același spațiu expozițional pentru seara zilei de 2 noiembrie. În continuare așteaptă ca organizatorii expoziției în care și-a prezentat lucrarea să ia atitudine.
”Ochii Monei Lisa”, lucrarea Suzanei Fântânariu, a fost furată dintr-o galerie din Timișoara
Practic în fiecare zi de la constatarea furtului comis în 27 octombrie, artista a transmis informații despre lucrare pe pagina sa de Facebook, în ideea că cineva se va sesiza, ori că lucrarea sa va fi înapoiată.
Reacția autorităților vine după după șase zile
Diana Marincu, curatorul expoziției centrale din cadrul Bienalei Art Encounters, explică faptul că lucrarea Suzanei Fântânariu a fost expusă în cadrul unui eveniment colateral, de o galerie privată parteneră, și anume Calpe. Prin urmare, ori autorul lucrării, ori proprietarul galeriei ar trebui să anunțe poliția, mai atrage atenția Marincu. ”Toata lumea a fost consternată, dar ce să mai facem acum? Călin (n.r. Călin Petcană, managerul Galeriei Calpe) și cu dumneavoastră trebuia să declarați furtul. În nici un caz altcineva”, arată Marincu într-un răspuns dat artistei, pe aceeași rețea de socializare.
”Suzana Fântânariu este unul dintre cei mai premiați artiști plastici timișoreni. Tocmai a împlinit 70 de ani, iar lucrările sale corespund conceptului curatorial al ediției actuale a Bienalei Art Encounters, ”Viața, mod de întrebuințare”. Lucrarea a fost expusă într-un spațiu care aparține Primăriei Timișoara, instituție parteneră a Bienalei Art Encounters. Având în vedere cele întâmplate, decizia Galeriei Calpe este să sepună o sesizare la Poliție cu privire la acest furt”, a declarat, miercuri, pentru EVZ Călin Petcană, managerul galeriei Calpe și curatorul expoziției ”Utopic”.
Tot miercuri, și organizatorii Bienalei Art Encounters au avut o primă reacție oficială: ”Fundația Art Encounters a luat cunoștință cu regret despre incidentul ce s-a soldat cu dispariția unei părți din lucrarea artistei Suzana Fantanariu, indiciile ducând spre un posibil furt. Lucrarea a fost expusă într-o expoziție organizată de Galeria Calpe, în spațiul galeristului, expoziție inclusă în programul nostru fără că noi însă să fim implicați în organizare. În consecință, Fundația Art Encounters nu are nicio calitate pentru a reclamă incidentul. Recomandăm însă artistei și Galeriei să reclame incidentul la poliție, cunoscând circumstanțele în care a avut loc, de asemenea, încurajăm Galeria să o ajute pe artistă în demersurile necesare pentru recuperarea prejudiciului de la compania de asigurări a Galeriei”.
Povestea ”ochilor preafrumoși” ai Giocondei
”Ochii Monei Lisa” este, conform autoarei, un obiect parietal din lemn, metal, sticlă, foto și acryl auriu. Anul execuției: 2010. Pe 27 octombrie, opera de artă a fost furată din expoziția „Utopic”, în care era prezentată la Galeria Calpe din Timișoara, în cadrul Muzeului Temporar de Artă Contemporană, eveniment colateral al Bienale Art Encounters 2017.
Opera de artă s-a născut în urma documentării artistice facută zilnic la Muzeul Louvre în 2006 cu ocazia derulării bursei „Un artist la Paris - Cite internationales des Arts. Lucrarea reprezintă partea introspectă a detaliului portretistic: ochii, privirea care răspund și corespund celebrului zâmbet (absent din această lucrare) cu aceeași impresionantă subtilitate. ”Am așezat proprii mei ochelari de vedere ( ready- made), deasupra ochilor preafrumoși, ușor întredeschiși ai Giocondei folosindu-mă cu sfială prin poetica colajului de una din cele mai fidele reproduceri ale picturii marelui artist, Leonardo da Vinci. Am focalizat vizualul-impresiv către partea de sus a portretului cea care a rămas, poate, pe nedrept în umbra zâmbetului gurii. De aceea am explorat prin „extragere” din zona acestui celebru portret, „ochii Monei Lisa” pe care i-am tezaurizat încadrându-i într-o ramă de lemn delicată, accidentată în părțile laterale cu o materie reliefat- aurie asemenea metalului prețios brut. Miniatural, aceeași ochi veghează pe latura de sus a ramei, precum ochiul divinității pntru că frumusețea supremă este însăși divinitatea. Este o absorbție sensibilă a privirii unei femei tăcut-misterioase, din interiorul viu către exteriorul dilematic, întuneric sau lumină ca „ofrandă” amăgitoare a celei mai frumoase priviri deloc afrondice , discret-subtile , dincolo de zâmbet, dincolo de lume. Ochiul albastru, al treilea nu este efectul iradierii reale al privirii Monei Lisa ci este ochiul meu sau al tău sau al lui, examinat oftalologic, ieri sau astăzi , atunci sau acum când realitatea este văzută printr-o perdea infinită de ceață. În partea de jos am lăsat să se întrevadă cuiele împlântate carnal ,„ adormite” în materia lemnoasă ca o garanție a construcției durabile a operei de artă , un spațiu neprelucrat pentru curgerea inspirației , a spiritului și noua posibilă imortalizare a unui zâmbet , a unei priviri celebre”, explică Suzana Fântânariu.
Lucrarea a fost recent reprodusă prin reconversie pe coperta a doua a volumului bibliofil de versuri ”Înmormântările” de Nicolae Tzone, apărut la editura Vinea, anul acesta.