Revoluție pe piața auto. Ce se întâmplă cu motoarele termice în Europa
- Bianca Ion
- 8 octombrie 2024, 17:43
Industria auto este din nou în atenția Uniunii Europene, după ce, cea mai influentă formațiune din Parlamentul European a solicitat marți reevaluarea planul de a interzice vânzarea de autoturisme noi cu motoare pe combustie începând cu 2035, invocând agravarea crizei din sectorul auto.
Industria auto, din nou în atenția UE. Mașinile care ar putea fi interzise
Partidul Popular European (PPE) a avertizat, printr-un comunicat de presă, că planul Uniunii Europene de a interzice vânzarea de automobile cu motoare pe combustie ar putea duce la creșterea costurilor de utilizare a unui vehicul, precum și la pierderea locurilor de muncă din industria auto, care ar putea fi relocate în China. PPE atrage atenția asupra riscurilor economice și sociale pe care le-ar putea implica această tranziție rapidă către vehiculele electrice.
Deși nu a cerut direct o amânare a interdicției, formațiunea politică a recomandat UE să adopte o „abordare neutră din punct de vedere tehnologic”.
Potrivit informațiilor transmise de Bloomberg, această măsură ar putea necesita o ajustare pentru a răspunde provocărilor actuale cu care se confruntă industria.
Acest concept presupune oferirea unor excepții pentru utilizarea combustibililor sintetici și alte alternative la electrificare, permițând astfel o tranziție mai flexibilă și diversificată către obiectivele climatice ale blocului comunitar.
Discuția despre industria auto este luată în calcul de Comisia Europeană abia în 2026
Comisia Europeană a planificat o evaluare în 2026 a progreselor statelor membre în privința obiectivului de interzicere a vânzării de autoturisme noi cu motoare pe combustie începând din 2035. Italia, însă, solicită ca această revizuire să aibă loc mai devreme, în 2025.
În același timp, cel mai influent grup de lobby din industria auto europeană a cerut adoptarea unor „măsuri urgente” pentru reducerea emisiilor poluante, subliniind riscul unor amenzi de ordinul miliardelor de euro pentru producătorii de automobile.
„Urmărim cu atenţie şi îngrijorare evoluţiile recente din industria auto din UE. Trebuie să ne redublăm eforturile astfel încât calea spre electrificare să rămână una viabilă şi larg acceptată”, a declarat marţi vicepreşedintele Comisiei Europene, Valdis Dombrovskis.
Orice ajustare a planurilor va trebui să fie inițiată printr-o propunere a Comisiei Europene, care deja a indicat deschiderea spre excepții pentru carburanții sintetici, produși prin combinarea hidrogenului extras din apă cu dioxid de carbon. Italia, pe de altă parte, dorește ca biocombustibilii să fie incluși în aceste derogări, însă organizațiile de mediu susțin că biocombustibilii nu pot atinge aceleași standarde de sustenabilitate și reducere a emisiilor.
Anul propus de UE nu e acceptat de toți constructorii auto
Partidul Popular European (PPE), împreună cu alte partide de dreapta, deține majoritatea în Parlamentul European, ceea ce le-ar permite să susțină modificarea reglementărilor privind interzicerea vânzării de vehicule cu motoare pe combustie. Cu toate acestea, pentru ca o astfel de revizuire să fie adoptată, este necesar și sprijinul celor 27 de state membre ale Uniunii Europene, ceea ce complică procesul de schimbare a regulilor actuale.
Deși există presiuni pentru a reevalua data țintă de 2035, nu toți producătorii auto doresc amânarea acesteia. Anumiți producători, precum Volvo Car AB, au subliniat că industria are nevoie de stabilitate și predictibilitate pentru a putea realiza investițiile necesare și pentru a atinge obiectivele de reducere a emisiilor stabilite de Uniunea Europeană. Aceștia au cerut Bruxelles-ului să nu se abată de la planul inițial, considerând că o dată clară este esențială pentru tranziția către vehiculele nepoluante.