Rămâi fără bani cât ai clipi. Mai bine previi. Toți șoferii trebuie să afle
- Andrei Arvinte
- 24 decembrie 2024, 17:46
Reprezentanţii Centrului European al Consumatorilor din România (ECC România) au făcut recomandări legate de închirierea unei maşini în ţări din Uniunea Europeană, arătând că trebuie verificată starea autovehicului în prezenţa reprezentantului firmei, contractul trebuie citit cu atenţie şi lămurite clauzele care nu sunt înţelese. De asemenea, consumatorii sunt sfătuiţi să solicite reprezentantului companiei de închirieri să menţioneze în procesul-verbal toate avariile constatate, dar şi nivelul combustibilului.
Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania), direcţie în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) care instrumentează şi soluţionează pe cale amiabilă reclamaţii transfrontaliere, face o serie de recomandări utile pentru cei care doresc să închirieze maşini în Uniunea Europeană, în vacanţa prilejuită de sărbătorile de iarnă.
Solicitaţi informaţii la închirierea unei maşini
Astfel, înainte de închirierea unei maşini este recomandată compararea ofertelor de închiriere, verificarea mijloacelor de plată acceptate pentru rezervarea făcută online şi trebuie cerute informaţii despre durata minimă a închirierii, termenul în care se poate face rezervarea, zona geografică acoperită.
”Solicitaţi informaţii despre preţul opţiunilor suplimentare (scaun copil, şofer suplimentar, asigurare suplimentară etc.).
Solicitaţi informaţii despre documentele pe care trebuie să le prezentaţi pentru preluarea autoturismului închiriat; solicitaţi informaţii despre starea tehnică a autoturismului, precum şi despre tipurile de asigurări incluse în tarif.
Verificaţi regulile de circulaţie din ţara în care circulaţi cu autoturismul închiriat; asiguraţi-vă că aţi primit confirmarea rezervării şi termenii şi condiţiile închirierii”, au afirmat reprezentanţii Centrului European al Consumatorilor din România.
De asemenea, înainte de semnarea contractului de închiriere, trebuie verificată starea autovehiculului în prezenţa reprezentantului companiei de închirieri.
Trebuie citit cu atenţie contractul de închiriere şi solicitate lămuriri dacă nu se înţeleg clauzele acestuia.
Verificarea prealabilă
Cei care închiriază mașini mai sunt sfătuiţi să verifice dacă în contract sunt cuprinse aceleaşi elemente ca în rezervare, dacă elementele suplimentare incluse în tariful închirierii sunt disponibile, să verifice nivelul combustibilului, să solicite reprezentantului companiei de închirieri să facă menţiune în procesul-verbal de predare-primire a autovehiculului despre toate avariile constatate cu ocazia inspectării acestuia şi despre nivelul combustibilului atât la livrare, cât şi la predarea autovehiculului.
”Nu semnaţi procesul-verbal de predare-primire înainte de a verifica dacă au fost consemnate toate avariile constatate.
Asiguraţi-vă că procesul-verbal de predare-primire este semnat şi de reprezentantul companiei, ca probă.
În cazul unei pagube aduse autovehiculului respectaţi întocmai instrucţiunile din contractul de închiriere cu privire la înştiinţarea companiei, utilizarea formularelor de constat amiabil, obţinerea documentelor necesare efectuării reparaţiilor şi altele asemenea.
În cazul unui accident, notaţi numele şi datele de contact ale tuturor persoanelor implicate, respectiv anunţaţi poliţia în caz de neînţelegeri cu privire la responsabilitatea producerii accidentului.
Asiguraţi-vă că aţi parcat autoturismul în spaţiile special amenajate.
Fotografiaţi autovehiculul, ca probă, că acesta a fost livrat cu avarii, respectiv returnat în aceleaşi condiţii în care a fost livrat”, a mai precizat sursa citată.
Păstrați documentele fiscale
De asemenea, alte recomandări la închirierea unei mașini sunt de păstrare a documentelor fiscale eliberate de staţiile de alimentare de carburant, în cazul în care volumul carburantului din rezervor ar fi contestat şi a contractului de închiriere, facturile, corespondenţa şi fotografiile efectuate pentru eventualitatea unui litigiu.
ECC Romania face parte din Reţeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) care include 29 de centre din toate cele 27 de state membre ale UE plus Islanda, Norvegia. Centrele oferă informaţii, consiliere şi asistenţă gratuite şi personalizate consumatorilor care au probleme cu tranzacţiile transfrontaliere efectuate într-o altă ţară din cadrul Reţelei.