Prima țară care interzice mașinile pe benzină și motorină din 2025

Prima țară care interzice mașinile pe benzină și motorină din 2025Mașină electrică. Sursa foto: Pixabay

Progresul trecerii de la mașinile cu motoare cu ardere internă la sisteme de propulsie fără emisii CO2, precum mașinile electrice, este lent în Uniunea Europeană. Cu toate acestea, Norvegia este prima țară din Europa care interzice înmatricularea vehiculelor alimentate cu benzină sau motorină din 2025.

Când vor fi doar mașini electrice în Europa

Trecerea de la mașinile alimentate cu benzină și motorină la cele electrice progresează lent în Europa, fiind propusă amânarea deciziei până în 2035. În noiembrie 2024, doar 35.000 de mașini electrice au fost vândute în Germania cu 22% mai puțin decât în noiembrie 2023.

Diferența are consecințe grave, mai ales în industria auto germană. Deoarece gigantul industriei, Volkswagen, ia în considerare închiderea multor fabrici, mii de persoane pot rămâne fără loc de muncă. Prin urmare, piața auto la nivel mondial este plină de incertitudine.

Mașini electrice

Sursa foto: Pinterest/Mașini electrice

Astfel, în cadrul EU, există multe discuții cu privire la interzicerea strictă a noilor înmatriculări pentru motoarele cu ardere, dorindu-se amânarea până în 2035.

Norvegia, prima țară care scapă de mașini alimentate cu benzină sau motorină

În urmă cu opt ani, guvernul norvegian a decis că din 2025 vor fi permise doar vehiculele cu emisii zero. Încă din 2022, aproape 80% din noile înmatriculări din țară erau doar mașini electrice, iar în anul 2024 acest număr a urcat la 95%.

Conform asociației norvegiene de mașini electrice Norsk Elbilforening, guvernele norvegiene au implementat o serie de măsuri fiscale care au făcut ca achiziția maşinilor care consumă benzină sau motorină să fie foarte scumpă.

Taxa, care trebuie plătită în raport cu emisiile pe care mașina le generează, a crescut treptat în ultimii opt ani. De asemenea, până în 2022, achiziția unui vehicul electric a fost fără TVA și fără taxe. De la începutul anului 2023 a fost implementat un nou TVA care variază în funcție de greutatea mașinii.

Codul Rutier

Mașini. Sursa foto: Pixabay

Alte măsuri luate de Norvegia

Alte măsuri pe care Norvegia le-a luat de-a lungul anilor pentru a determina cetățenii să opteze pentru mașini electrice sunt: permiterea circulației pe benzile de autobuz fără restricții, scutirea șoferilor de a plăti taxele pentru întreținerea drumurilor (până în 2021) și taxele de trecere (până în 2017).

Mai mult, există legi care au promovat extinderea infrastructurii de încărcare în Norvegia. Stațiile de încărcare rapidă, instalate pe toate rutele de circulație din țară, au fost scoase în evidență de asociațiile de mașini electrice.

Cu toate acestea, există și o parte mai puțin plăcută a acestora: prețul este de trei ori mai mare comparativ cu o stație de încărcare „normală”.

Chiar dacă Norvegia a realizat ceea ce își dorește UE să obțină în următorii zece ani, țara scandinavă a pornit pe acest drum de mai bine de 30 de ani. În 1990 a introdus pentru prima dată o măsură fiscală în favoarea mașinilor electrice, treptat implementând tot mai multe.

Ne puteți urmări și pe Google News