Prețurile la cacao sunt în creștere. Producătorii de dulciuri vor trebui să fie creativi
- Emanuel Nițulescu
- 17 iunie 2024, 16:20
Prețurile la cacao au crescut în acest an, atingând niveluri record și provocând dureri de cap companiilor de dulciuri. În timp ce contractele de la termen protejează pentru moment firme precum Hershey și Mondelez, prețurile ridicate la cacao ar putea schimba modul în care acestea abordează inovația.
Prețul la cacao s-a triplat în ultimul an
Cacaoa este cel mai bine vândut produs de bază din lume până acum în 2024, iar prețul contractelor futures s-a dublat în mai puțin de trei luni, deoarece recoltele slabe din Africa de Vest, unde se cultivă cea mai mare parte a producției de cacao din lume, au determinat cumpărătorii să caute surse de aprovizionare în altă parte.
Există o presiune asupra prețurilor care pune stăpânire pe un anumit colț al agriculturii globale - și situația este „dulce-amăruie”, transmite CNBC.
Prețurile la cacao s-au triplat în ultimul an, creând o mare bătaie de cap pentru producătorii de dulciuri care folosesc ingredientul pentru a face ciocolată.
În ultimii ani, prețul la cacao s-a situat la aproximativ 2.500 de dolari pe tona metrică. Dar rapoartele despre o recoltă mai slabă decât se aștepta, au declanșat îngrijorări cu privire la aprovizionare, declanșând creșterea prețului în ultimele luni. Cacaoa a atins un maxim istoric de peste 11.000 de dolari pe tonă metrică în aprilie. Prețurile au mai scăzut de atunci, dar nivelul acestora este cu mult încă, peste ceea ce companiile alimentare sunt obișnuite să plătească.
Cel mai mare deficit de cacao din ultimii șaizeci de ani
Pentru moment, multe dintre cele mai mari companii de dulciuri - Hershey, M&M, Mars, Kinder, Ferrero, și Mondelez, Cadbury - sunt probabil protejate de costurile mai mari la cacao, datorită contractelor pe termen lung care stabilesc pe perioade lungi prețurile pe care le plătesc pentru mărfurile cheie, pentru a le proteja de evenimente și fluctuații ca acesta. Dar aceste contracte le oferă doar puțin timp pentru a găsi soluții la problema creșterii prețurilor. În 2025, este însă posibil ca toate aceste companii să ajungă să plătească mult mai mult pentru cacao.
„Acest lucru are un impact absolut asupra modului în care aceste companii își gestionează afacerile, doar pentru că impactul costurilor este atât de semnificativ”, a spus Steve Rosenstock, responsabilul produselor de consum la Clarkston Consulting, care sfătuiește clienții cum să facă față problemelor precum costul în creștere al boabelor de cacao.
Africa de Vest, care este responsabilă de cea mai mare parte din aprovizionarea mondială cu cacao, a fost lovită de boli ale culturilor și de prețuri mai mici plătite fermierilor la poarta fermei, fapt care îi face pe aceștia să se ocupe de culturi mai profitabile, cum ar fi cauciucul în loc de cacao. Se așteaptă ca recolta de cacao din acest sezon să înregistreze cea mai mare diferență, din ultimele șase decenii, compartiv cu cererea, potrivit unui raport Rabobank din mai.
Reuters a relatat miercuri că Ghana, al doilea mare producător de cacao, intenționează să amâne livrarea a până la 350.000 de tone de boabe de cacao pentru sezonul următor, trimițând din nou prețurile către recordurile din aprilie.
Speculațiile țin prețul sus la cacao
Într-o serie de declarații recente, directorii de la Mondelez și Hershey au spus că ei cred că speculațiile sunt responsabile cel puțin pentru o parte din creșterea prețului la cacao. Prețurile ar putea scădea în septembrie, odată ce vor fi disponibile mai multe informații despre noua recoltă, dar asta nu înseamnă că vor reveni la normal.
Creșterea costului al acestui ingredient vine într-un moment dificil pentru multe companii alimentare. În ultimii doi ani, mulți au crescut prețurile pentru a face față inflației care a afectat o gamă mai largă de mărfuri. Drept urmare, cumpărătorii au devenit mai pretențioși în ceea ce privește ceea ce cumpără și mai nemulțumiți de prețurile pe care le văd la magazinele alimentare. Concentrarea consumatorilor asupra valorii lasă companiile de bomboane cuo marjă mică de manevră atunci când vine vorba de prețuri, pentru a face față costului mai mare al boabelor de cacao.
Și chiar dacă firmele se bazează pe shrinkflation, un cuvânt în vogă care a intrat în lexiconul profanului în ultimii doi an, consumatorii au prins trucul. Un sondaj YouGov realizat în octombrie a constatat că 72% dintre respondenții din SUA au observat o scădere a produselor alimentare .
Soluții pe termen scurt
Ca urmare, multe companii vor trebui să devină mai creative.
CEO-ul Daniel Fachner a urmărit prețurile la cacao și ciocolată. Compania deține mărci precum Dippin’ Dots, SuperPretzel și Hola Churros și fabrică produse pentru alte companii, cum ar fi lanțul de cafenele Subway. Ciocolata este o aromă comună în portofoliul său, care include delicii precum un churro umplut cu ciocolată.
„Nu ne va împiedica să folosim ciocolată, dar ne va face să ne gândim și să spunem: „Acum, dacă facem această inovație cu noul preț, se poate vinde?” Și atunci când îl vindem, „Este la un cost suficient de mic încât clientul să-l vândă și să facă totuși o marjă bună?””, a declarat Fachner pentru CNBC în mai.
O soluție ipotetică, propusă de Fachner, ar putea presupune reducerea numărului de chipsuri de ciocolată de la 12 la nouă într-un anumit produs. El a mai spus că J&J caută orice posibil înlocuitor care ar putea funcționa pentru unele dintre rețetele sale.
Analistul RBC Capital Markets, Nik Modi, a citat noua Jumbo Reese’s Cup a lui Hershey drept o soluție creativă.
„Acesta are unt de arahide în plus, deci este o modalitate bună de a încerca să introduceți inovația pe piață la un preț premium, să-l lase pe consumator să simtă că primește valoare, dar doar schimbând produsul în sine pentru a reduce dependența de ciocolată, ” a spus el.
Pentru companiile alimentare care nu se ocupă în principal de ciocolată, prețurile ridicate din prezent le-ar putea face să evite aroma, mai ales când vine vorba de produse noi.
„Cred că mai mult sau mai puțin, oamenii vor încerca să stea departe de ciocolată în acest moment”, a spus Modi.
De ce prețul boabelor de cacao a crescut vertiginos în 2024
Deși creșterea prețurilor la cacao din acest an a fost istorică, probabil că nu va fi ultima dată când companiile alimentare vor plăti mai mult pentru marfa. Analiștii prevăd deja un alt an cu deficit de cacao în 2025, deși probabil lucrurile vor sta mai puțin dramatic decât în acest sezon.
Cu toate acestea, problemele sistemice, cum ar fi prețurile controlate de guvern la poarta fermei și schimbările climatice vor continua probabil să afecteze recolta de boabe de cacao. În plus, utilizarea muncii copiilor și a sclaviei în fermele de cacao din Africa de Vest a dus la procese și scandaluri pentru companiile de dulciuri.
Pe termen lung, asta înseamnă că multe companii vor trebui să caute alte soluții. În unele cazuri, asta poate însemna alternative la cacao.
„Există exemple în care companiile cresc cantitatea de aditivi non-cacao, cum ar fi zahărul, lucruri mai economice, cum ar fi echivalentul untului de cacao, untul de shea, uleiul de palmier, uleiul de nucă de cocos și astfel tipuri de ingrediente”, a spus Rosenstock.
Reformularea rețetei durează în medie aproximativ nouă luni, potrivit unei note de cercetare publicată joi de analistul Antoine Prevot de la Bank of America Securities. El a spus că firmele care au o mișcare rapidă a bunurilor de larg consum s-au gândit să-și schimbe rețetele de la începutul acestui an, ceea ce înseamnă că noile dulciuri ar putea începe să apară din august.
Există și altfel de înlocuitori. Startup-uri precum Voyage Foods și Win-Win au făcut ciocolată fără cacao folosind alternative precum semințele de struguri și leguminoasele.
Cel puțin o firmă de dulciuri nu are în plan modificări de rețete
„Vom reduce costurile, dar nu vom schimba rețetele sau nu vom face lucruri care nu sunt neapărat potrivite pentru afacere pe termen lung”, a declarat CFO Mondelez, Luca Zaramella, pe 4 iunie, la o conferință Deutsche Bank.
Există, de asemenea, potențialul de diversificare cu alte tipuri de gustări. Când o parte din Kraft a devenit Mondelez în urmă cu mai bine de un deceniu, avea deja în portofoliu gustări precum Triscuit, Sour Patch Kids și Wheat Thins, pe lângă produsele de ciocolată Milka, Oreo, Toblerone și Chips Ahoy.
Alte companii de dulciuri i-au urmat exemplul, adăugând mai multe gustări sărate în gama lor pentru a stimula o creștere mai mare. De exemplu, Hershey a cumpărat Amplify Snack Brands în 2017, adăugând SkinnyPop în portofoliul său și Dot’s Homestyle Pretzels în 2021.
„Nu cred că au făcut-o pentru a fi mai puțin dependenți de cacao – au făcut-o pentru a reacționa mai ușor la suișurile și coborâșurile tendințelor de consum și pentru a-și putea diversifica cu adevărat portofoliul”, a spus Rosenstock. „Dar capacitatea de a te baza pe unele dintre categoriile care nu sunt legate de ciocolată, fie că este vorba de gustări sărate, jeleuri sau produse gumate, cred că este o modalitate bună de a combate criza de cacao.”