Navrom Shipyard riscă pierderi importante în urma unui contract oferit de CN APMC

Viorel Ștefan are state vechi în PSD, a intrat în partid în 1993 și de atunci a avut trei mandate de senator și două de deputat. În guvernul Grindeanu a ocupat funcția de ministru al Finanțelor Publice dar a fost remaniat după mai multe critici venite din partea lui Liviu Dragnea.

Conform propriului CV, vicepremierul Ștefan și-a început activitatea în anul 1980 ca economist în cadrul Navrom Galați. În perioada 1991 – 1997, Viorel Ștefan a fost director al Navrom Galați, iar din 1997 până în 2002 a fost președintele companiei. Între timp Navrom Galați. Conform declarației de avere, vicepremierul Viorel Ștefan deține acțiuni la Navrom Bac, Navrom Reparații și TTS SA societăți care fac parte din grupul Navrom Galați. Grupul de firme Navrom Galați din care face parte și TTS SA este unul dintre cei mai mari jucători de pe piața transportului fluvial, dar și un operator important ce deține facilități portuare (dane de operare) în Portul Constanța, închiriate de la CN APMC SA.

Proiect pe bani europeni compromis de managementul defectuos

„Protect – Infrastructură pentru operaţiuni sigure şi pentru protecţia mediului în Portul Constanţa” este un proiect derulat de CN APMC SA și cofinanţat de Uniunea Europeană prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility – CEF). Valoarea totală a proiectului este de 12,5 milioane de euro. Perioada de implementare a proiectului: 01.07.2016 – 31.07.2019.

La licitație s-au înscris următoarele firme: SC Citadina 98 SA, SC Tancrad SRL, SC Utilnavorep SA, SC Ave Tebia SRL, SC Saga Energy SRL, ACSA Obras E Infraestructuras SAU.

Câștigătoare a fost declarată S.C. Ave Tebia SRL. De fapt este vorba despre un consorțiu format din Ave Tebia SRL, Consal Trade SRL și Aduro Impex SRL. Cele trei companii trebuiau să se ocupe de întocmirea proiectului, construirea unei platforme betonate, construirea unei stații de epurare, și extinderea cheului DA2 cu 130 m.  

Stația de epurare va prelua și trata apele uzate rezultate de la navele aflate în tranzit în Portul Constanța. Cu toate că mai sunt aproximativ cinci luni până la finalizarea proiectului, nici măcar proiectul nu este finalizat.

De foarte mulți ani în porturile maritime românești preluarea apelor uzate de santină de la navele aflate în tranzit se face cu nave vechi, depășite fizic și moral. Stocarea și neutralizarea acestor ape reziduale este o problemă acută pentru CN APMC SA. Portul Constanța nu are nave specializate și nici facilități de tratare și epurare a apelor uzate de la navele aflate în tranzit.

Tancul colector, „Canara”, nava specializată în preluarea apelor uzate de la nave ce aparține CN APMC SA are peste 40 de ani vechime și din punct de vedere tehnic nu mai îndeplinește condițiile de navigație. De câțiva ani nava este legată la chei și este folosită doar ca tanc colector. În această situație se impunea achiziționarea unei nave moderne care să poată prelua în condiții de siguranță apele uzate de la vapoarele aflate în tranzit. Soluția a fost tot proiectul Protect care include proiectarea, construirea și livrarea unei nave tanc de 500tdw. 

Navrom Shipyard, companie din sfera de influență a vicepremierului Viorel Ștefan și-a adjudecat nava

La procedura de achiziție publică pentru nava-tanc au participat: SC Navrom Shipyard SRL și SC Tehnorex International SA.

Câștigător a fost desemnat SC Navrom Shipyard SRL, firmă din zona de interes a vicepremierului Viorel Ștefan.Valoarea contractului este de 2 milioane de euro.

În urmă cu un an, pe 18 ianuarie 2018, CN APMC SA, a anunțat în presă că nava tehnică urmează să fie construită de Șantierul Naval Navrom Galați, societate membră a grupului Navrom. Proiectul are ca termen de finalizare luna iunie anul acesta. Cu toate acestea lucrările la navă sunt mult întârziate. Efectiv a fost construit aproape 40% din corpul navei cu toate că la această oră nava trebuia sa înceapă probele de mare.

Dar cea mai mare problemă la acest proiect este că nu s-au respectat cerințele din caietul de sarcini cu privire la alegerea tablei de construcție a navei. Atât în caietul de sarcini cât și în contract, CN APMC a cerut folosirea tablei navale de tip A, uzual folosită în construcțiile navale. SN Navrom a ales o tablă neagră laminată la cald tip S235 JR și S 235 JR+AR. Motivul este că tabla de tip S este mai ieftină decât cea de tip naval A!!!

Nu se cunoaște exact care este proveniența tablei de tip S! Dacă luăm în calcul stadiul lucrărilor, din punct de vedere tehnic cu capacitățile actuale ale șantierului nava nu va putea fi gata la termen. 

Dan Tivilichi încearcă să dreagă busuiocul

CN APMC SA nu poate accepta tabla de tip S și în aceste condiții partea de corp construită până în prezent va avea în viitor valoare de fier vechi ceea ce înseamnă o pierdere importantă pentru SN Navrom Galați.

Directorul general al CN APMC SA, Dan Tivilichi încearcă să găsească o soluție de compromis care să nu-l supere prea tare pe susținătorul său de la guvern. Fără să solicite nimeni din CN APMC SA, supervizorul construcției navei agreeat de părți, compania Bureau Veritas, firmă respectabilă de altfel, a trimis un document către CN APMC SA în care specifică că tabla e conformă pentru realizarea proiectului.

Dar această hârtie nu are nicio valoare din moment ce nu sunt respectate cerințele din Caietul de Sarcini. În situația în care nici platforma betonată, cheiul de acostare din Dana DA 2 a Portului Constanța și stația de epurare sunt mult întârziate este clar că proiectul Protect nu va fi gata la timp, situație în care CN APMC SA va pierde finanțarea europeană și va trebui să finalizeze proiectul cu finanțare proprie. Dacă acest scenariu se va întâmpla atunci CN APMC SA ar trebui să se îndrepte împotriva firmelor care și-au adjudecat contractul pentru daune. 

Lucrarea hidrotehnică de construcție a platformei și cheiului au fost adjudecate de SC Consal Trade, societate care în ultimii doi ani și-a mai adjudecat de la CN APMC SA următoarele: Dragajul de întreținere, Dragajul de investiție, Repararea unui dig al Portului Midia și multe alte contracte.

Consal Trade are acționariat anonim în Cipru și este abonată la contractele cu cu CN APMC SA. Concesiile făcute de către conducerea CN APMC SA partenerilor de contract SN Navrom Galați și Consal Trade au la bază relațiile directorului general al companiei Dan Tivilichi cu oameni din acționariatul celor două companii. Ceea ce duce la pierderi importante pentru Portul Constanța!

 

 

Te-ar putea interesa și: