Oraşul Piatra Neamţ, ca multe alte zone din România, are un potenţial turistic imens, dar care este însă prea puţin promovat.
Cu o moşternire culturalo-storică bogată, dar şi cu localizare într-un cadru natural deosebit, municipiul Piatra Neamt, se poate dovedi o destinaţie ideală de vacanţă. Din păcate, la nivel local autorităţile şi agenţii economici care activează pe zona turistică nu au ajuns la un grad de comunicare eficient pentru a promova oraşul si imprejurimile sale.
"Primăria a investit până acum aproximativ 100 de milioane de euro pentru îmbunătăţirea infrastructurii locale dar şi în unele proiecte menite să atragă turişti în oraş, precum telegondola şi strandul municipal. Însă, fără o colaborare strânsă între prestatorii de servicii, respectiv hoteluri şi pensiuni, în ceea ce priveşte promovarea oraşului acesta riscă să rămână doar un punct de tranzit catre Bucovina", a spus Bogdan Puşcaşu, reprezentant al Primăriei Piatra Neamţ în cadrul unei întâlniri cu jurnaliştii şi reprezentaţi ai unităţilor de cazare din zonă.
Deocamdată, obiective turistice precum Cetatea Neamţ, Curtea Domnească sau Muzeul de Arheologie, beneficiază de prea puţină promovare la nivel naţional şi internaţional.
“Cheia succesului la nivel local o reprezintă parteneriatul public-privat, iar agenţii economici trebuie să înţeleagă că autorităţile locale şi centrale au nevoie de sprijinul lor pentru a-i convinge pe turişti că Piatra Neamţ este o locaţie care merită deplasarea şi banii cheltuiţi", a precizat Ştefan Lungu, consilier al ministrului Dezvoltării Regionale si Turismului în acelaşi context.
Într-adevăr în cadrul discuţiei s-a putut sesiza faptul că nivelul de comunicare între partenerii publici şi privaţi din Piatra Neamţ este încă unul scăzut. Pensiunile din zonă nu au încă nişte oferte menite să reţină turistul mai multe de două zile, cum ar fi tururi la mănăstirile şi obiectivele culturalo-istorice din zonă.
“La nivel central Parlamentul şi Ministerul Dezvoltării Regionale si Turismului pot şi doresc să creeze cadrul legislativ, însă la nivelul local unităţile de cazare şi pensiunile trebuie să înţeleagă că ele într-un fel nu sunt concurente şi au ca scop comun promovarea zonei în care activează", a declarat Mihaela Stoica, deputat de Neamţ.
Plusuri şi minusuri
Accesul către Piatra Neamţ şi unele dintre principalele obiective din zonă se face pe drumuri încă neîntreţinute eficient.
De asemenea la nivelul Complexului Muzeeal se resimte o lipsă de personal calificat care să poată presta eficient servicii turiştilor.
Pe de altă parte plusurile zonei vin să echilibreze minusurile.Cetatea Neamţ, Curtea Domnească, mănăstirile, colecţiile unice de obiecte aparţinând culturii cucuteni sunt doar câteva dintre elementele care, promovate şi întreţinute aşa cum ar trebui, ar putea asigura un flux turistc cu mult superior celui din prezent. Ca o concluzie, Piatra Neamţ la fel ca multe alte oraşe ale Moldovei are nevoie de investiţii de infrastructură, de servicii de calitate pe turism, toate posibile în urma unui parteneriat public-privat mult mai activ decât în prezent.