Parlamentul European critică declarațiile rasiste ale premierului Viktor Orban, făcute la Tușnad: „Sunt inacceptabile”. Ce consecințe vor avea asupra Ungariei

Parlamentul European critică declarațiile rasiste ale premierului Viktor Orban, făcute la Tușnad: „Sunt inacceptabile”. Ce consecințe vor avea asupra Ungariei Parlamentul European. Sursa foto: Twitter

Parlamentul European a formulat o declarație comună a liderilor grupurilor politice, condamnând discursul antieuropean al premierului ungar Viktor Orban, pe care Legislativul UE l-a calificat drept deschis rasist, inacceptabil și contrar principiilor democratice stipulate în Tratatul de funcționare a Uniunii Europene.

Parlamentul European l-a criticat pe Viktor Orban, premierul Ungariei, din cauza derapajului antidemocratic evidențiat în discursul său ținut la Băile Tușnad din Transilvania.

Parlamentul European îl critică pe Viktor Orban

„Constituie în mod clar o încălcare a valorilor noastre, consacrate și în tratatele UE. Noi, liderii grupurilor politice ale Parlamentului European, condamnăm ferm recenta declarație deschis rasistă a prim-ministrului Orbán despre un popor de rasă mixtă. Asemenea declarații inacceptabile nu-și au locul în societățile noastre.

De asemenea, regretăm profund persistența prin care sunt apărate aceste declarații inacceptabile făcute de premierul Orbán și cu alte ocazii. Rasismul și discriminarea, în toate formele, trebuie condamnate fără echivoc și abordate eficient la toate nivelurile”, au subliniat liderii grupurilor parlamentare din UE.

Ungaria riscă să rămână fără fonduri pentru Planul Național de Redresare

Mai mult, Parlamentul cere Comisiei Europene să condamne „de urgență această declarație, în cei mai fermi termeni”, iar Consiliului Uniunii Europene să facă recomandări Guvernului Ungariei în sensul respectării Articolului 7 al Tratatului Uniunii Europene și a statului de drept, a principiilor democratice și drepturilor fundamentale stipulate în Articolul 2.

„Îndemnăm Comisia să trateze cu prioritate procedurile de infringement împotriva Ungariei ca urmare a încălcării regulilor UE care interzic rasismul și discriminarea și să folosească pe deplin instrumentele disponibile pentru a sancționa încălcările valorilor consacrate în Articolul 2. Reiterăm apelul nostru la Comisie să se abțină de la aproba Planul Național de Redresare al Ungariei până la îndeplinirea criteriilor relevante.

Folosim această oportunitate și pentru a reitera că nu există loc pentru rasism, discriminare și discursul urii în societățile noastre. Cerem acțiuni suplimentare din partea guvernelor UE și de la nivelul Uniunii, inclusiv împotriva normalizării rasismului și xenofobiei și subliniem nevoia unui mecanism de responsabilizare și monitorizare pentru a ne asigura de aplicare efectivă a politicilor și legislației UE anti-rasism”, au mai transmis liderii din PE, printr-un comunicat de presă publicat sâmbătă, 30 iulie 2022.

Declarațiile lui Vktor Orban care au scandalizat liderii europeni

Răspunsul europenilor vine la aproape o săptămână după ce premierul Ungariei a idealizat „rasa maghiară”, într-un discurs susținut la universitatea de vară de la Băile Tusnad din România.

„Nu vrem să fim o rasă mixtă", care să se amestece cu „non-europeni", a spus Orban atunci, care continuă: „Problema cea mai spinoasă continuă să fie problema demografică. Sunt mai multe înmormântări decât naşteri. (...) A doua provocare este fenomenul migraţionist, care a împărţit Europa în două. Fenomenul migraţionist a împărţit în două Europa. Pur şi simplu, Occidentul s-a destrămat, s-a împărţit în două. Într-o parte avem ţări, naţiuni, unde avem europeni şi non-europeni, care trăiesc laolaltă. Acele state nu mai sunt naţiuni, acolo sunt nişte conglomerate de popoare.

Nu mai putem vorbi, zic eu, de Occident, este vorba despre o structură post-occidentală şi, conform regulilor matematicii, o să se întâmple acea mare schimbare demografică. În acea parte a continentului nostru (...), procentajul populaţiei non-europene va creşte peste 50%. Şi avem cealaltă parte a Europei, a Occidentului, Europa Centrală şi de Est, adică este vorba despre noi. Nu aş vrea să creez confuzie, dar, totuşi, o spun, în sensul spiritual, Occidentul s-a mutat în regiunea noastră.

UE, scindată de problematica suveranității statelor membre

Viktor Orban a acuzat Uniunea Europeană de impunerea acceptării unor migranți pe teritoriul țării sale, astfel că oficialul maghiar a decis ca Ungaria sa să nu se ralieze „ofertei” Occidentului.

„Aici avem Occidentul, acolo avem o structură post-occidentală şi se dă o bătălie între cele două părţi ale Europei. Deci, noi am făcut o ofertă post-occidentalilor, le-am spus lăsaţi-ne în pace să ne decidem fiecare cine cu care vrea să fie vecin şi cu cine vrea să trăiască. Post-occidentalii au refuzat această ofertă şi au spus nu, noi o să vă transformăm în ceea ce suntem sau am devenit şi noi.

Acum se vorbeşte mai puţin despre migraţie, dar, credeţi-mă, nimic nu s-a schimbat. Bruxellesul şi echipele soroşiste, pur şi simplu, vor ne să ne forţeze să îi acceptăm pe migranţi”.