Iohannis critică discursul rasist al lui Viktor Orban: „E nevoie de clarificări publice din partea UDMR”

Iohannis critică discursul rasist al lui Viktor Orban: „E nevoie de clarificări publice din partea UDMR” Sursa foto: Administraţia Prezidenţială

Președintele Klaus Iohannis a criticat discursul susținut de premierul Viktor Orban în Transilvania, despre care spune că este unul profund antieuropean. Declarația a fost făcută în cadrul conferinței de presă comune cu președintele Republicii Moldova, Maia Sandu, organizată vineri, 29 iulie 2022, la Palatul Cotroceni.

La aproape o săptămână după ce premierul Ungariei a idealizat „rasa maghiară” într-un discurs susținut la universitatea de vară de la Băile Tusnad, Klaus Iohannis a decis să reacționeze.

Președintele Klaus Iohannis, despre discursul lui Viktor Orban

Președintele României a criticat declarațiile făcute de premierul Ungariei, Viktor Orban, despre care spune că reprezintă „o eroare majoră, inadmisibilă”.

„E la fel de regretabil că un demnitar european vine pe scena publică cu un discurs cu tentă antieuropeană. Sunt valabile indiferent unde s-ar afla această scenă. Faptul că s-a aflat în Transilvania e o problemă pentru noi și reacțiile spațiului public au arătat că e o problemă pentru noi.

Este nevoie de clarificări publice din partea UDMR, fiindcă la acel eveniment a fost prezentă o parte semnificativă din conducerea și miniștrii UDMR. Ei vor trebui să explice dacă au fost de acord cu conținutul acelui discurs pe care l-au aplaudat, ceea ce ar fi extrem de complicat, sau dacă nu au înțeles despre ce se vorbește și au aplaudat generic personajul. Oricare ar fi explicația, ea trebuie să existe și trebuie să existe o discuție clarificatoare în coaliție”, a afirmat președintele României, Klaus Iohannis, după vizita de stat realizată de președintele Republicii Moldova, Maia Sandu, la București.

O rasă pură în viziunea premierului ungar Viktor Orban

Viktor Orban a susținut că europenii nu ar trebui să se amestece cu „non-europenii”. „Ne mutăm, lucrăm în altă parte, ne amestecăm în Europa”, a spus el. „Dar noi nu vrem să fim o rasă mixtă” sau un grup „multietnic”, a adăugat oficialul din Ungaria.

Premierul conservator a mai susținut că „Vestul este împărțit în două”. Jumătate sunt țări în care europenii și non-europenii se amestecă: „Acele țări nu mai sunt națiuni”, a spus premierul Orban. El nu a numit nicio națiune, dar a indicat Europa de Vest.

Viktor Orban a mai spus că țările în care europenii și non-europenii se amestecă „continuă să lupte cu Europa Centrală pentru a fi ca ei”. „În sens spiritual, Occidentul s-a mutat în Europa Centrală”, a adăugat el.

Maia Sandu, discurs de la Palatul Cotroceni

Criticile lansate împotriva șefului Guvernului maghiar din partea președintelui Klaus Iohannis au fost formulate în cadrul unei conferințe de presă organizată după primirea Maiei Sandu, omologul său din Republica Moldova, într-o vizită la Palatul Cotroceni, vineri, 29 iulie 2022. Oficialii celor două state au discutat pe marginea sprijinului oferit moldovenilor din partea României și a statelor aliate, dar și despre noi modalități de combatere a efectelor războiului din Ucraina în regiunea Republicii Moldova.

„Domnule președinte Klaus Iohannis, vă mulțumesc pentru deschiderea de a mă găzdui din nou, la București. Mă bucur să revin la București, pentru a vă transmite personal recunoștința pentru sprijinul neobosit, consecvent și generos pe care România ni-l oferă în ultimii ani.  Sunt convinsă că dialogul dintre instituțiile noastre se va intensifica și mai mult, pe măsură ce Republica Moldova va avansa pe calea aderării la Uniunea Europeană.

Experiența României în acest domeniu ne va fi foarte utilă. De asemenea, vă mulțumim pentru faptul că ne-ați sprijiniți în demersul nostru european. Suntem foarte recunoscători pentru rolul României la toate etapele de pregătire a deciziei din 23 iunie, și pentru vocea României care a răsunat puternic la Bruxelles în susținerea acordării Moldovei a statutului de țară candidată pentru aderarea la Uniunea Europeană. Războiul Rusiei împotriva Ucrainei a aruncat regiunea noastră în incertitudine. Moldova este, după Ucraina, țara cea mai afectată de război. Războiul a destabilizat piață energetică și, cu ea, securitate energetică a Moldovei”, a transmis Maia Sandu.