Învățământul online, o alternativă și nu prea. Ce spun elevii

Învățământul online, o alternativă și nu prea. Ce spun elevii

Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC), Asociaţia Elevilor din Bucureşti şi Ilfov (AEBI), Asociaţia Elevilor din Maramureş (AEM) şi Asociaţia Vâlceană a Elevilor (AVE), trag un semnal de alarmă privind modul în care şcoala online funcţionează, în contextul suspendării cursurilor definitiv pentru acest an şcolar.

Luni, 27 aprilie a.c, Preşedintele României, Klaus-Werner Iohannis, a anunţat că elevii nu se vor mai întoarce la şcoală în anul şcolar 2019-2020, iar orele vor continua în mediul online până la data de 12 iunie, când s-ar fi terminat în mod normal cursurile. În aceeaşi zi, ministrul educaţiei şi cercetării, Monica Cristina Anisie, menţiona următoarele:

- se anulează susţinerea tezelor din semestrul al II-lea;

- competenţele digitale şi cele pentru limba modernă studiată se vor susţine după examenul de Bacalaureat;

Ne puteți urmări și pe Google News

- elevii din anii terminali pot reveni la orele de curs începând cu data de 2 iunie a.c., cu menţiunea că într-o sală de clasă vor fi maximum 10 elevi;

- materia din această perioadă va fi recuperată în primul semestru al anului şcolar 2020-2021

Reprezentanţii elevilor consideră că autorităţile trebuie să înceapă de urgenţă procedura unei achiziţii publice, deoarece aruncarea responsabilităţii către inspectoratele şcolare va izola în continuare elevii din mediile rurale sau proveniţi din familii cu posibilităţi materiale reduse de educaţie şi va face imposibilă respectarea dreptului la educaţie gratuită.

De asemenea, emiterea unui ordin de ministru de către ministrul educaţiei, pentru a reglementa metodele de folosire a platformelor de e-learning este necesară, întrucât învăţarea trebuie să se realizeze unitar în toate instituţiile de învăţământ. Mai mult de atât, realizarea ghidurilor metodologice trebuie făcută având în vedere faptul că semestrul I a avut mai puţine săptămâni, iar ritmul de predare este deja unul alert.

Enumerăm întrebările pe care principalii actori din educaţie le-au adresat, întrebări ce necesită clarificări, astfel încât încheierea mediilor şi rezultatele examenelor naţionale să nu fie afectate în mod negativ:

* Cum se va realiza învăţarea la distanţă pentru elevii fără acces la un dispozitiv conectat la internet?

* Ce se întâmplă cu acordarea burselor şcolare?

* Unde nu există numărul necesar de note pentru încheierea mediei, cum se va realiza acest lucru?

* Cum se vor rezolva situaţiile de corigenţă?

* Când şi în ce condiţii se vor susţine examenele de bilingv şi cele practice de la filiera vocaţională?

* Care va fi durata unei ore de curs, respectiv numărul maxim de ore pe care elevii îl vor petrece în faţa dispozitivelor?

Suntem total nemulţumiţi de atitudinea ignorantă a guvernanţilor şi le cerem să înceapă în regim de urgenţă procedura unei achiziţii publice de tablete şi abonamente la internet, pentru a face posibilă punerea în aplicare a învăţământului la distanţă pentru elevii din mediile dezavantajate, ale căror familii nu au posibilităţi materiale pentru a cumpăra un dispozitiv conectat la internet. Totodată, în contextul unui nou val al pandemiei din toamna următorului an şcolar, aceste tablete vor putea fi folosite în cazul suspendării cursurilor.

Aşadar, asociaţiile elevilor din Constanţa, Bucureşti şi Ilfov, Maramureş şi Vâlcea, solicită Ministerului Educaţiei şi Cercetării să achiziţioneze tablete şi abonamente la internet pentru elevii din mediile dezavantajate şi să emită un ordin de ministru care să prezinte clar cum se va încheia acest an şcolar!

„Suntem de părere că autorităţile au compromis acest an şcolar prin tot ce (nu) au făcut. Decizia de a suspenda cursurile pentru restul anului şcolar este una întemeiată, având în vedere situaţiile şcolilor noastre, dar în continuare se uită câteva aspecte destul de importante. Din păcate nu s-a schimbat nimic de la începerea crizei, nu toţi elevii nu au acces la educaţie, iar acolo unde există internet, învăţarea online nu este reglementată. Trebuie să se specifice foarte clar cum mai exact se va face atât notarea, cât şi predarea, astfel încât să fie totul unitar şi să nu accentuăm şi mai tare inechităţile deja existente.” - Andreea-Sabina Spătariu, preşedinte AEC.

„Din punctul meu de vedere, am asistat, din nou, la nişte măsuri la care nu s-au luat în calcul factorii ce pot aduce la discriminare. Elevilor fără acces la internet trebuie să li se asigure obligatoriu dispozitive şi resursele necesare, implicit o conexiune la internet. Doamna Anisie doreşte să arunce din nou responsabilitatea pe inspectoratele judeţene şi primării, dar, Ministerul Educaţiei îşi asumă doar ordinele, nu şi aplicabilitatea acestora. Pe aceeaşi idee, doamna Anisie declara în trecut faptul că examenele naţionale se vor susţine în luna iulie, pe când astăzi, dumneaei a renunţat la ideea de decalare a examenelor, astfel, se poate observa instabilitatea şi incoerenţa deciziilor oferite de către autorităţi pentru elevii care, în această perioadă au nevoie de foarte mult sprijin şi de stabilitate.” - Nicolae Alexandru Rădulescu, preşedinte AEBI.

„Conceptul de a se relua scoala în toamnă este cea mai buna opţiune în momentul actual. Faptul că orele online sunt cu prezenţa obligatorie, fără să se fii făcut o statistică cu elevii din medii dezavantajate care nu au conexiune la internet sau device-uri necesare pentru a putea susţine orele la distanţă, arată importanţa pe care MEC o acordă cu adevărat elevilor.” - Iulia Maria Ardelean, vicepreşedinte AEM.

„Am înţeles, şcolile nu se redeschid. Este o decizie justă şi o susţinem, întrucât siguranţa elevilor este prioritară pe timp de pandemie. Însă, menţinerea şcolilor închise nu răspunde celorlalte întrebări pe care le avem. Elevii trebuie cumva să încheie anul şcolar, iar resursele în momentul actual nu sunt suficiente: îi reamintim doamnei ministru de cei 350.000 de elevi defavorizaţi care nu au acces la internet/device-urile necesare pentru a participa la orele online şi de promisiunea că cele necesare se vor face. Promisiune, bineînţeles, nerespectată până în momentul de faţă. Ce se va întâmpla cu corigenţele, examenele şi cum se va desfăşura programul elevilor în faţa dispozitivelor? Aşteptăm răspunsurile la aceste întrebări şi, mai important, aşteptăm soluţiile” - Rahela-Maria Macovei, preşedinte AVE.