Rusia are în vedere utilizarea deținuților din închisori pentru a extinde o linie de cale ferată în Extremul Orient, arată un document guvernamental, în condiţiile în care Moscova se confruntă cu o penurie a forţei de muncă din cauza lipsei mobilităţii pe piaţa forţei de muncă pe fondul pandemiei de COVID-19.

Restricţiile legate de pandemie i-au determinat pe mulţi lucrători migranţi să părăsească Rusia, iar autorităţile ruse au avertizat că proiectele din domeniul construcţiilor ar putea să încetinească.

Numărul lucrătorilor migranți din Rusia a scăzut de la 9-11 milioane la 5,5 milioane anul trecut, deoarece restricțiile COVID-19 au perturbat călătoriile și mulți au părăsit țara, a declarat agenția de știri TASS, citând date ale poliției.

Proiectul, de 79 miliarde de dolari, are ca scop: mai mult cărbune pentru export

Rusia a trimis deja soldaţi în termen la construirea unui segment al căii sale principale Baikal-Amur (BAM) în Extremul Orient pentru a putea transporta mai mult cărbune şi oţel către porturi cu scopul de a le exporta în Asia. Potrivit ziarului economic rus Kommersant, 3.000 de militari urmează să înceapă să lucreze la acest şantier în acest an. Dar până acum Căile Ferate Ruse au mobilizat doar aproximativ 5.000 de lucrători din cei 15.000 necesari.

La ora actuală, autorităţile ruse iau în considerare utilizarea deţinuţilor la extinderea liniei Baikal-Amur în cadrul unui proiect de peste 6 trilioane de ruble (79 miliarde dolari) de modernizare şi extindere a respectivei infrastructuri.

Gulagul revine ar putea reveni în Rusia

Documentul, redactat de biroul vicepremierului Marat Husnullin, cere Ministerului Transporturilor, Serviciului Federal al Penitenciarelor şi Căilor Ferate (RJD, acronimul în limba rusă) – compania de stat care gestionează vasta reţea feroviară naţională – să evalueze fezabilitatea utilizării deţinuţilor la construirea căii ferate în Extremul Orient.

Conform documentului, publicat în premieră de ziarul Kommersant, celor trei organisme li se cere să evalueze până la 14 mai posibilitatea folosirii deţinuţilor la lucrările de construire a infrastructurii feroviare pe linia principală Baikal-Amur şi la liniile căii ferate transsiberiene.

Niciunul dintre organismele vizate şi nici biroul vicepremierului Husnullin nu au dorit să facă vreun comentariu referitor la documentul apărut în presă. Deţinuţii din vastul sistem de lagăre de muncă GULAG din perioada Uniunii Sovietice au fost folosiţi în anii 1930 la construirea unor porţiuni a căii ferate BAM şi la dezvoltarea unor importante zone din Siberia, scrie reuters.