Fereastră spre școala viitorului. Cum se pot schimba lucrurile pentru elevi, dar și pentru profesori

Fereastră spre școala viitorului. Cum se pot schimba lucrurile pentru elevi, dar și pentru profesori Sursa foto: Photo 52629246 © Ian Allenden | Dreamstime.com

Noile tehnologii integrate în procesul de predare-învățare, dar și perspectivele inovatoare ,care pot contribui la dezvoltarea Școlii Viitorului au fost dezbătute în cadrul ultimei conferințe Webdidactica organizată de Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României.

Fundația Dan Voiculescu a organizat o conferință având ca temă de principală impactul tehnologiei asupra procesului de predare-învățare. Concluzia care s-a desprins la finalul evenimentului a fost că tehnnologia are un potențial extraordinar în vederea personalizării și adaptării experienței de învățare. Totodată, este nevoie de o abordare responsabilă și etică în ceea ce privește utilizarea în școli.

Fundația Dan Voiculescu, conferința Webdidactica

Cea mai recentă conferință Webdidactica a avut ca titlu „Integrarea tehnologiei în lecțiile din Școala Viitorului”. Evenimentul a fost organizat de Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României. Speakerii participanți au adus în atenția profesorilor, cercetătorilor și a părinților, teme de actualitate legat de noile tehnologii integrate în procesul de predare-învățare. S-a discutat și despre perspectivele inovatoare ce pot dezvolta Școala Viitorului.

„Ultimele decenii au adus un progres tehnologic rapid, iar informația este accesibilă multora în doar câteva secunde. Putem lesne observa că, deși s-au produs anumite schimbări, progresul educației nu a fost nici pe departe la fel de vizibil față de schimbările tehnologice. De aceea, o temă foarte actuală este modul în care tehnologia poate fi integrată în educație, pentru ca procesul de învățare să fie mai facil, mai atrăgător și mai eficient, atât pentru elevi, cât și pentru profesori”, se arată într-un comunicat emis de Fundația Dan Voiculescu.

Ne puteți urmări și pe Google News

Discuțiile s-au purtat și în contextul câtorva concepte esențial, cu accent pe egalitatea de șanse. Utilizarea tehnologiei în mediul urban și rural, de către băieți și fete, dar și de către elevi cu nevoi speciale a fost unul dintre subiecte. Concluzia discuțiilor a fost că tehnnologia are un potențial extraordinar în vederea personalizării și adaptării experienței de învățare. Dar, este nevoie și de o abordare responsabilă și etică în utilizarea acesteia în școli.

Tehnologie

Sursa foto: Photo 121903504 © Alexandersikov | Dreamstime.com

Conferință despre impactul tehnologiei asupra școlii

Impactul tehnologiei asupra procesului de predare-învățare în școală a fost subiectul central al conferinței organizate de Fundația Dan Voiculescu. În acest context, Alin Chiriac, fondator ADFABER, unul dintre vorbitori, a analizat modul în care noile tehnologii pot revoluționa modalitățile tradiționale de predare.

El a oferit educatorilor instrumente și resurse inovatoare pentru a sprijini învățarea și dezvoltarea elevilor în era digitală. Mai mult, a pus accent și pe imaginea Școlii Viitorului.

„Cum arată Școala Viitorului? Eu îmi imaginez că în Școala Viitorului profesorul are un pic mai mult timp pentru el. Mai ales în zonele unde profesorul face de toate și are foarte multe pe cap, pentru a asigura egalitatea de șanse a acelor elevi, poate din medii defavorizate, un asistent virtual care să îl ajute pe profesor este esențial.

Îi încurajez pe profesori să le dea acces copiilor, să îi îndrume către tehnologie. Un profesor care reușește să integreze tehnologia la clasă, cu siguranță, câștigă această luptă pentru atenția copiilor și copiii vor vedea un lider de opinie în el. Tehnologia, cu siguranță, îi ajută pe profesori să facă o educație de precizie”, a afirmat Alin Chiriac, Fondator ADFABER.

Fundația Dan Voiculescu susține introducerea tehnologiei în școli

Introducerea Asistentului virtual în învățarea personalizată a fost propunerea informaticianului și inventatorului român Ionuț Budișteanu. În acest context, Chat GPT-ul este instrumentul de care are nevoie orice profesor.

„Poate să identifice concepte care au apărut recent, subiecte noi de interes care să-i captiveze pe elevi. De exemplu în informatică sau tot felul de concepte noi. Explicarea unor concepte, de exemplu probleme de matematică - cum pot fi ele explicate ușor, cu aplicabilitate reală. Că pot să întreb efectiv Chat GPT cum poate să fie explicată o anumită teorie, un anumit concept și după aceea profesorul își dă seama: ia uite ce idee interesantă a spus și aș putea să le explic și eu, poate un pic mai bine pe înțelesul elevilor”, a susținut Ionuț Budișteanu.

Provocările și amenințările utilizării ChatGPT-ului în educație au fost trecute în revistă de către realizatorul emisiunii 24IT, Laurențiu Matache. Cu avantajele evidente ale inteligenței artificiale aplicate în asistența învățării, acesta a subliniat importanța gestionării corecte a acestui instrument, inclusiv protecția datelor elevilor și asigurarea unui mediu de învățare sigur și responsabil.

„Primul beneficiu pe care l-am identificat eu la Chat GPT este că îți oferă acces rapid la informație. Elevii pun o întrebare și primesc instant un răspuns. Putem să-i spunem să adapteze limbajul pe înțelesul nostru. Mai mult, elevii cu deficit de atenție, în acest moment, pot să găsească în același loc, toată informația de care au nevoie, targetată, sintetizată”, a subliniat Laurențiu Matache, realizatorul emisiunii TV 24 IT.

Conferința

Sursa foto: fundatiadanvoiculescu.ro

Educația adaptată la era digitală

Expertul în tehnologie pentru educație, Dănuț Eremenco a explorat tendințele actuale din domeniu și modul în care pot fi integrate creativ în curriculumul școlar. Expertul a apreciat necesitatea stringentă de a adapta educația la era digitală în care trăim.

„În peisajul, în continuă evoluție al educației, semnificația învățării digitale a devenit din ce în ce mai evidentă și mai importantă. Sălile de clasă fac loc unei abordări mai dinamice și mai accesibile. Educația digitală - această schimbare nu este doar o tendință, este o necesitate care remodelează modul în care învățăm și ne pregătim pentru viitor.

Dar asta nu va fi posibil fără instrumente și resurse adecvate. Indiferent cât de bună este strategia și metodologia, fără tehnologiile adaptate la nevoi reale în educație, nu vom putea atinge potențialul”, a declarat expertul în tehnologie pentru educație, Dănuț Eremenco, conform comunicatului emis de Fundația Dan Voiculescu.

Conferința Webdidactica a pus în evidență necesitatea unei abordări echilibrate și bine gândite în utilizarea tehnologiei în școli. În cadrul evenimentului a fost anunțată prelungirea înscrierilor în cadrul concursului național Școala Viitorului până pe 15 martie. Seria de conferințe Webdidactica este un proiect realizat de Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României. Evenimentul este dedicat susținerii cadrelor didactice, părinților și altor profesioniști din domeniul educației.