Vasile Miron, unul dintre examinatorii de zbor autorizaţi de către Autoritatea Aeronautică Civilă din România pentru elicoptere, a explicat cât de dificil este pentru un pilot să aterizeze de urgență într-un oraș, mai ales într-o metropolă atât de aglomerată cum este Bucureștiul.

A avut la dispoziție „o secundă și jumătate” ca să ia decizia salvatoare

„Este foarte important că nu au fost victime. Din păcate, se întâmplă situații de genul ăsta, pot să fie motoarele, pot fi altele. Însă există proceduri în caz de urgență și profesionalismul și-a spus cuvântul”.

Miron spune că un pilot de elicopter nu are mai mult de „o secundă și jumătate” la dispoziție pentru a declanșa procedura de autorotație cu care începe aterizarea de urgență. „Pe scurt, se lasă pasul general care acționează asupra palelor și pui unghiul de incidență spre 0, în același timp căutând și locul de aterizare”.

În urma acestor comenzi, susțin alți experți, elicopterul pierde din viteză și altitudine. La aterizare, pilotul trebuie să ridice „botul elicopterului” pentru a ajunge cu roțile pe sol.

Aterizarea de urgență într-un oraș este extrem de dificilă

Aterizarea într-un oraș, mai ales dacă este atât de aglomerat ca Bucureștiul, este o manevră extrem de dificilă.

„E ca peste pădure sau la munte, găsești greu un loc potrivit, liber. Cel mai probabil, fiind în oraș, s-a ghidat după bulevardele largi. Așa a ajuns să aterizeze în acea piață. Trebuie să fii foarte atent, mai ales că știm cum este traficul într-un oraș”, spune Miron. „Ai o secundă și jumătate să faci asta! Măiestria și-a spus cuvântul”, notează Libertatea.

Explicațiile oficiale

Vă reamintim că incidentul a fost explicat de purtătorul de cuvând al MApN, Constantin Spânu, care a precizat, că elicopterul paticipa la un exerciţiu de pregătire a evenimentelor care urmau să fie organizate de Ziua Forţelor Aeriene Române.

”În cadrul acestui zbor de antrenament, elicopterul de tip Black Howk a raportat o defecţiune tehnică ce a impus aterizarea de urgenţă. Din primele date, nu sunt pagube altele decât cele ce le-aţi văzut – sunt doi stâlpi care s-au dărâmat şi înţeleg că sunt două maşini atinse de aceştia în cădere. Nu sunt victime în urma acestui incident. Cauzele urmează să fie stabilite de o investigaţie comună, între Forţele Aeriene Române şi Armata Americană, autorităţile militare americane care deţin acest aparat de zbor”.